Google Analytics rapporten over alle rapporter!
UPDATE: Der er kommet en opdatering til denne
artikel,
se Google Analytics
rapporten over alle rapporter anno 2012.
Her på det sidste har jeg været ude og snakke på en del seminarer, hvor jeg bl.a. har nævnt at jeg praktisk taget kun bruger én rapport i Google Analytics. En rapport, jeg selv definerer, som på et øjeblik kan give mig et overblik over, hvordan en webshop performer.
Denne artikel forklarer hvordan man sætter denne rapport op.
Hvad er påkrævet?
Som minimum skal man have sat et mål op, der svarer til ens hovedkonverteringspunkt. Dvs. for webshops, en ordre. Og du må meget gerne have hele din checkout process sat op som trin før målet bliver fuldført.
Dernæst er e-Commerce tracking vigtig, eller i det mindste at have tastet ens gennemsnitlige ordreværdi ind på ordre-målet.
Og til sidst er det rigtigt godt at have ens Google Adwords account linket med Google Analytics, så man får tal ind for kampagner, omkostninger o.lign.
Er der noget af dette du er i tvivl om, så tag et kig på min Google Analytics checkliste for netbutikker.
Sådan sætter du rapporten op
Log dig ind i Google Analytics, og vælg "Custom Reporting" nederst i menuen ude til venstre. Vælg "Manage Custom Reports" og vælg at lave en ny rapport.
Du kommer nu ind i et helt vidunderligt interface, hvor det er muligt for dig at drag'n'droppe de kolonner, rækker og felter, du gerne vil have med i rapporten.
Sæt rapporten således op:
Navngiv desuden lige overskriften på rapporten samt fanebladet. Gem den, og du kan til enhver tid finde den frem igen.
Eksempel på rapporten over alle rapporter
Når du har fået defineret og gemt rapporten, skulle du meget gerne ende op med noget, der ser ca. sådan her ud:
Med denne rapport kan man lynende hurtigt se, hvor ens butik får besøgende fra, og hvordan disse performer. Og især for Adwords kampagnerne får man et overblik over hvad man giver for en ordre, hvilket nok er den vigtigste parameter når det kommer til at styre Adwords-kampagner.
Rapporten er desuden interaktiv, hvilket vil sige at du kan klikke dig ind under CPC og se hvordan de enkelte kampagner performer. Eller ind under Organic, og se hvilke organiske keywords, der genererer omsætning i din butik.
På et øjeblik har du således dannet dig et overblik over hvordan din shop performer, både overordnet og på de vigtigste markedsføringskanaler. Og er du en travl shopejer, så vil jeg vove den påstand, at dette er den eneste rapport du har brug for!
Kan du bruge rapporten til noget?
Nu har jeg så delt et af mine allerbedste tricks og værktøj med jer. Men en ting er hvad der passer ind i min verden, det er jo langtfra det samme som at rapporten passer til lige netop dig.
Kan du bruge denne rapport til noget?
Er der andre rapporter i Google Analytics, du synes er essentielle for shopejere?
Del meget gerne dine erfaringer og tanker med mig og andre ved at lægge en kommentar herunder.
Du kan også starte med at lære hvordan du bruger rapporten, ved at læse om konverteringstragten.