Jan.
29
2010

Google Analytics rapporten over alle rapporter!

UPDATE: Der er kommet en opdatering til denne artikel,
se Google Analytics rapporten over alle rapporter anno 2012.

Her på det sidste har jeg været ude og snakke på en del seminarer, hvor jeg bl.a. har nævnt at jeg praktisk taget kun bruger én rapport i Google Analytics. En rapport, jeg selv definerer, som på et øjeblik kan give mig et overblik over, hvordan en webshop performer.

Denne artikel forklarer hvordan man sætter denne rapport op.

Hvad er påkrævet?

Som minimum skal man have sat et mål op, der svarer til ens hovedkonverteringspunkt. Dvs. for webshops, en ordre. Og du må meget gerne have hele din checkout process sat op som trin før målet bliver fuldført.

Dernæst er e-Commerce tracking vigtig, eller i det mindste at have tastet ens gennemsnitlige ordreværdi ind på ordre-målet.

Og til sidst er det rigtigt godt at have ens Google Adwords account linket med Google Analytics, så man får tal ind for kampagner, omkostninger o.lign.

Er der noget af dette du er i tvivl om, så tag et kig på min Google Analytics checkliste for netbutikker.

Sådan sætter du rapporten op

Log dig ind i Google Analytics, og vælg "Custom Reporting" nederst i menuen ude til venstre. Vælg "Manage Custom Reports" og vælg at lave en ny rapport.

Du kommer nu ind i et helt vidunderligt interface, hvor det er muligt for dig at drag'n'droppe de kolonner, rækker og felter, du gerne vil have med i rapporten.

Sæt rapporten således op:

Google Analytics Custom Report definition

Navngiv desuden lige overskriften på rapporten samt fanebladet. Gem den, og du kan til enhver tid finde den frem igen.

Eksempel på rapporten over alle rapporter

Når du har fået defineret og gemt rapporten, skulle du meget gerne ende op med noget, der ser ca. sådan her ud:

Google Analytics Custom Report example

Med denne rapport kan man lynende hurtigt se, hvor ens butik får besøgende fra, og hvordan disse performer. Og især for Adwords kampagnerne får man et overblik over hvad man giver for en ordre, hvilket nok er den vigtigste parameter når det kommer til at styre Adwords-kampagner.

Rapporten er desuden interaktiv, hvilket vil sige at du kan klikke dig ind under CPC og se hvordan de enkelte kampagner performer. Eller ind under Organic, og se hvilke organiske keywords, der genererer omsætning i din butik.

På et øjeblik har du således dannet dig et overblik over hvordan din shop performer, både overordnet og på de vigtigste markedsføringskanaler. Og er du en travl shopejer, så vil jeg vove den påstand, at dette er den eneste rapport du har brug for!

Kan du bruge rapporten til noget?

Nu har jeg så delt et af mine allerbedste tricks og værktøj med jer. Men en ting er hvad der passer ind i min verden, det er jo langtfra det samme som at rapporten passer til lige netop dig.

Kan du bruge denne rapport til noget?

Er der andre rapporter i Google Analytics, du synes er essentielle for shopejere?

Del meget gerne dine erfaringer og tanker med mig og andre ved at lægge en kommentar herunder.

Du kan også starte med at lære hvordan du bruger rapporten, ved at læse om konverteringstragten.

Kunne du lide denne blog post?
 
Så giv mig mægtigt gerne en +1, så jeg ved at jeg skal skrive mere af denne slags. Eller læg en kommentar herunder, så jeg ved om det jeg skriver er godt / skidt.
20 kommentarer
 Nu har jeg været så heldig, at du allerede har "inspireret" mig, så jeg har fået implementeret din "rapporten over alle rapporter" mange steder.

Den er bare super og giver et godt og hurtigt overblik.

Så tak for det - og tak for at du deler.

Potter
Potter , den 29. januar 2010 11:31:05
.
 @Søren: det er en rigtig god rapport du bruger. Jeg har til tider lidt mere adfærd på sitet med (fx sider/besøg) og så alle e-commerce data i et nyt faneblad. Samme rapport, men nyt faneblad.

Hvis du vil gøre det lettere for dine læsere, så kan du dele rapporten, så læserne ikke selv skal ind og sætte det op :)

Man vil lidt mere i dybden, så kan man lave super neat tricks ved at tilføje andre variable som drill down. Fx tid på døgnet ;-) Men det kommer der meget mere om snart.
Jacob Kildebogaard , den 29. januar 2010 11:31:13
.
 Hej Søren

Rigtig godt eksempel. Og dem er der generelt ikke for mange af når det drejer sig om custom reporting :-)

Mvh.
Chrilles
Chrilles , den 29. januar 2010 11:39:42
.
 Tak Søren!

Jeg har lige lavet rapporten på en af de sider jeg arbejder med. Den er rigtig cool, giver et hurtigt og dejligt overblik. :)
Jon Ussing , den 29. januar 2010 12:15:42
.
 Super god måde at sætte sin analytics op efter.

Tusind tak for denne måde at vise det på.

Mvh
Morten
Morten , den 29. januar 2010 15:29:34
.
 Tusind tak for at du deler den med os - jeg havde i SIG gruppen sat mig et mål som lød: Jeg skal have sat Sørens "Rapporten over alle rapporter!" op i min GA.
Takket være denne blogpost er den opgave svundet ind til ingenting :) Shh sig det ikke til Hr. Potter - GG
Kevin Steffer , den 29. januar 2010 19:54:57
.
 Super fed artikel, Søren!

Jeg har sjældent set en så god tilgang til det hav af data som ligger i Google Analytics og bare venter på at blive kigget på.

På baggrund af denne artikel har jeg netop fået endnu en webshop til at investere penge i at få opsat e-handelssporing, så nu skal vi for alvor til at køre den shop på en intelligent måde! :)

Keep em coming...
Jacob Worsøe , den 29. januar 2010 23:39:29
.
 Forresten, så ser det ud som om du finder "Goal 1 conversion rate" under E-Commerce, men jeg fandt nu min under "Goals" :)
Jacob Worsøe , den 30. januar 2010 00:28:24
.
 Tak Søren :-)

Dog synes jeg kun at den raporterer pris pr. konvertering fra Google/cpc og ikke Google/organic osv. ?

Mvh
Christian
Christian Hoffmeyer , den 30. januar 2010 17:06:12
.
 Christian: Det er rigtigt nok, men det skyldes simpelthen at organisk trafik er gratis, mens du betaler for cpc (cost per click).

Det er derfor kun ved de kanaler hvor du direkte betaler for trafikken at det vil være muligt at måle hvad hver enkelt konvertering koster.

Men hvis du har købt dig til noget søgemaskineoptimering, så kan du jo dividere den pris med antal ordre du får fra det organiske resultat i en given periode og derved få prisen per konvertering. Og den er nok rimelig lav :)
Jacob Worsøe , den 30. januar 2010 20:04:35
.
 Søren: Skal vi forresten ikke have mulighed for at modtage en mail når der kommer nye kommentarer? :)
Jacob Worsøe , den 31. januar 2010 19:28:03
.
 @Jacob: Skarpt spottet, jeg skulle bare lige checke om i var vågne :-)

Må prøve at se om jeg kan grave tegningen frem og få det rettet, tak skal du have!

E-mail notifikation står temmeligt højt på ToDo-listen. Bliv endelig ved med at presse mig for det, så ka' det være jeg får det bygget på engang :-)
Søren Sprogø , den 1. februar 2010 11:08:14
.
 @Christian: Ganske som Jacob nævner, så er pris-per-ordre afhængig af at du kender cost / omkostningerne for trafik-kilden.

Google Analytics kan kun få data om dette direkte fra CPC-kanalen, og endda kun hvis det drejer sig om Google Adwords. Yahoo! Web Analytics er en smule bedre her, da de kan finde ud af at hive data fra Adwords, Yahoo og sikkert et par stykker mere.

Men personligt har jeg øverst på min wish-list over features i Analytics, at man manuelt kan indtaste omkostninger for et givent Medium. Så man har mulighed for f.eks. at indtaste de faste udgifter til ens nyhedsbrevssystemer, eller engangsudgifter til SEO-konsulenter, link byggere, affiliate marketing netværk eller lignende.
Søren Sprogø , den 1. februar 2010 11:12:48
.
 Søren: Skal det forståes sådan at dit CMS ikke som standard understøtter det og du selv skal til at udvikle en løsning? :)
Jacob Worsøe , den 1. februar 2010 19:09:16
.
 @Jacob: Well... Ja, næsten. Det er et CMS (Umbraco), og ikke en blogging platform. Så der findes ikke et eller andet plugin jeg lige kan installere, som vil ordne problemet.

Men det kræver heller ikke nogen kodning at lave. 5-10 minutter med lidt XSLT, så skulle den være i vinkel!

Arg, der fik du mig vist overtalt til at få det ordnet inden den næste blog post :-P
Søren Sprogø , den 1. februar 2010 22:08:57
.
 Super fed info - tak!
Peter Lauge , den 29. maj 2010 22:53:52
.
 Sikkert bare mig der har sat min skærm forkert op, men har utroligt svært ved at læse hvilke bokse du har trukket hen.
Er der evt. et sted hvor man kan se tydligere billede eller evt. en listeform ?
Martin Grau Eskildsen , den 8. juni 2010 01:16:22
.
 @martin: Prøv at klikke på billedet, så skulle den meget gerne åbne i stort :-)
Søren Sprogø , den 8. juni 2010 11:16:54
.
 Rigtig god gennemgang. Det vil jeg arbejde videre med.
kristian , den 18. juni 2010 11:18:49
.
 Hej Søren,

Tak for godt oplæg på marketing camp i går, og fedt at se at du stadig sværger til den simple og bundlinje fokuserede rapport over dem alle. Når du nu stadig bruger den som case, og henviser her til - må jeg så ikke foreslå at du opdatere dette post med en ny guide m. screen shots der passer på den nye og ret anderledes version af GA?
Thore , den 20. april 2012 16:34:54
.
Læg en kommentar
.
Navn
E-mail
Website
To plus syv?
Kommentar
Bemærk: Dit website link i kommentarer har NOFOLLOW. Det betyder det ikke har nogen SEO-mæssig værdi, så du kan lige så godt angive dit rigtige navn og et relevant link. Kommentarer, der bryder med dette, vil blive slettet øjeblikkeligt.
 
Det du indtaster som navn, e-mail og website vil desuden blive gemt i en cookie i din browser, så det er nemmere for dig næste gang du vil skrive en kommentar. Det er desværre ikke muligt at frabede sig dette.
 
Om mig
Jeg er en pragmatisk midtjyde med mere end 20 års erfaring i IT-branchen, de sidste 10 med alt inden for eCommerce.
Se hvad jeg kan gøre for dig
Eller se min referenceliste
 
Nyhedsbrev
Få besked per mail, når der er nye posts her på bloggen
 
Tilmeld nyhedsbrev
 
Få det som RSS feed     RSS feed
Få også kommentarer, sitemap
Kategorier
 
Søg
Jeg anbefaler
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
GA tricks: Skaffer mine kampagner nye eller gamle kunder? vinder af SEMaward 2011
 
Google Analytics rapporten over alle rapporter, vinder af SEMaward 2010
Afdeling 18 Søren Sprogø E-commerce Guru work Grønnegade 3, st. tv. 8600 Silkeborg Danmark work 26727404 56.165787 9.537120 Søren Sprogø Cookies