Nov.
27
2009

GA checkliste: Opsætning af e-Handelssporing

Som opfølgning til min tidligere checkliste for opsætning af Google Analytics i netbutikker, kommer her detaljerede instruktioner i, hvordan du opsætter e-handelssporing. Kører du ikke allerede med e-handelssproing kan du direkte sende et link til denne artikel til din programmør, den skulle meget gerne dække alle detaljerne.

e-Handelssporing, eller e-Commerce Tracking på engelsk, er helt essentielt, når det kommer til at drive en netbutik intelligent med Google Analytics. Det er det værktøj der gør, at du direkte kan se hvor mange ordrer og hvor stor en omsætning du får ind fra f.eks. dine Adwords kampagner, eller hvor godt forskellige organiske keywords konverterer.

Slå e-Handelssporing til

Som det første skal du ind og fortælle Google Analytics at dit site er en netbutik. Dette gøres i indstillingerne for din account:

Slå Google Analytics e-Commerce Tracking til

Her skal du ind og sætte "e-Commerce Website" til, og huske at sætte den til at tracke i danske kroner.

Selve sporingskoden

Nu kommer det tekniske, men det skulle være nemt at finde ud af for en programmør.

På den allersidste side i dit checkout, ordrekvitteringssiden, skal der indsættes noget sproringskode i form af et JavaScript. Koden skal indsættes lige nedenunder den Google Analytics kode, som du i forvejen har på alle dine sider, enten i samme JavaScript block eller i sin egen.

Her er et eksempel på den kode, du skal indsætte:

 pageTracker._addTrans(
  "1234",                 // Order ID
  "Mountain View",   // Affiliation
  "11.99",                // Total
  "1.29",                 // Tax
  "5",                      // Shipping
  "San Jose",           // City
  "California",          // State
  "USA"                  // Country
);

pageTracker._addItem(
  "1234",                 // Order ID
  "DD44",                // SKU
  "T-Shirt",              // Product Name
  "Green Medium",   // Category
  "11.99",               // Price
  "1"                      // Quantity
);
pageTracker._trackTrans();

_addTrans() skal kun kaldes én gang, hvorimod _addItem() skal kaldes for hver ordrelinie på ordren. Og det hele sluttes af med et kald til _trackTrans().

De forskellige parametre skal udfyldes på følgende facon:

_addTrans()  
Order ID Ordrens nummer.
Affiliation Bruges sjældent, sættes til "".
Total Ordrens totale værdi.
Tax Momsbeløbet.
Shipping Leveringsomkostninger.
City Kundens by, f.eks. "Silkeborg".
State Bruges sjældent, sættes til "".
Country Kundens land, f.eks. "Danmark".
   
_addItem()  
Order ID Ordrens nummer, samme som ovennævnte.
SKU Varenummer.
Product Name Produktets navn.
Category Produktets varekategori.
Price Pris for ét stk af enheden.
Quantity Antal af den enkelte vare.

Bemærk igen, at _addItem() skal kaldes for hver ordrelinie på ordren.

Bemærk desuden:

  • Alle variabler skal behandles som strings, dvs. der skal "-er omkring.
  • Alle numre skal være i amerikansk format, dvs. "1,234.50". Det allerbedste er, at afrunde til nærmeste heltal og fjerne tusind-separator. Altså lave "1,234.50" om til "1235", så er du sikker på at Google ikke bliver forvirret.
  • Fjern alle ' og " fra tekststrenge så som City, Product Name og Category. Ellers vil JavaScriptet fejle.


Dette skulle være instruktioner nok til at en programmør kan implementere e-Handelssporing, og skulle dække de misforståelser og fejl jeg har været ude for. Du kan desuden læse mere hos Google's artikel om emnet.

Lykkedes det dig og din programmør at få e-Handelssporing op at køre ved hjælp af disse instruktioner, må du mægtigt gerne lige lægge en kommentar herunder. Og hvis der var nogen problemer med det, vil jeg mægtigt også gerne høre om det så vi kan få optimeret guiden.

Kunne du lide denne blog post?
 
Så giv mig mægtigt gerne en +1, så jeg ved at jeg skal skrive mere af denne slags. Eller læg en kommentar herunder, så jeg ved om det jeg skriver er godt / skidt.
11 kommentarer
 Perfekt,sitter med Google Analytics och implementering i en ehandel
Per Olsson , den 27. november 2009 11:58:30
.
 Jeg har flere gange oplevet at ehandelssporing ikke altid benytter det korrekte quantity. Eks. køberen kunde 5 stk. men i GA vises det kun som 1 stk. Er det et issue andre er stødt på?
Regin Madsen , den 27. november 2009 11:58:46
.
 @Regin: Det er selvfølgelig svært at sige 100%, men jeg vil GÆTTE på at fejlen ligger i at Quantity enten ikke er sat ind som en string (altså med " omkring), eller at antal er opgivet i dansk talformat.

Det er ihvert fald de to fejl jeg oftest støder ind i.
Søren Sprogø , den 27. november 2009 12:19:51
.
 Nå så fik jeg da lige kommeneteret det samme nogle gange ;-)

Det er desværre ikke årsagerne der er både " rundt om og da antallet er hele og under 100 er der ikke så meget at sætte her. Men hvis det ikke er noget kendt issue vil jeg pege på det ecom system der benyttes nok er årsagen.
Regin Madsen , den 27. november 2009 12:30:55
.
 @Regin: Masser af kommentarer er altid godt :-)

Nej seriøst, jeg har vist en bug et sted på bloggen. Det sker ofte.
Søren Sprogø , den 27. november 2009 12:34:30
.
 Det er ikke nødvendigt at fjerne ' og " i produkter m.m., man kan bare escape dem med en backslash. Så får man det, som man vil ha' det ;o)

I øvrigt vil jeg opfordre alle, der ikke har e-handelssporing opsat, til at få det gjort. Det er guld værd.
Vadskær , den 27. november 2009 12:52:52
.
 Spændende med din gennemgang af alle dine punkter.

Et par kommentarer ;-)
- Det er useriøst blot at runde op. Man bør stile efter at få mest muligt korrekt data. Jeg har aldrig oplevet problemer hvis man bare gør det rigtigt...

- Du bør måske tilføje hvilke variable der er nødvendige. Der er et minimum som SKAL være opfyldt, resten er op til hver enkelt.

- Opfordr til at registrere mest muligt. Koden skal kun laves en gang - du har glæde af data i al fremtid.

- Og så må der gerne tænkes kreativt :-) Fx kan State bruges til at inddele i sjælland, fyn, jylland eller i amter. Der skal blot laves lidt kodning, som matcher postnr, med disse grupper. Og vupti, så har du meget bedre overblik over den geografiske fordeling i salget :-)

Jacob Kildebogaard , den 27. november 2009 12:52:53
.
 Fed indlæg. Jeg har haft søgt lidt på nettet om hvordan man laver ovenstående. Jeg har ikke tidligere fundet et indlæg der er så let at gå til.

Det er nu indsat på min webshop - Tak for hjælpen
Klaus Egebjerg , den 2. december 2009 10:12:33
.
 Hej Søren,

Tak for en god og enkelt guide!

Nu glæder jeg mig bare til at ordrerne begynder at rulle ind så der er noget data at arbejde med.

Janus , den 13. januar 2010 21:45:06
.
 Så er e-handelssporingen installeret på vores webshop, håber google bedre kan lide den nye kode...

Tak for en god guide!
Klaus , den 1. juni 2010 10:05:08
.
 Linket i "Du kan desuden læse mere hos Google's artikel om emnet." virker desværre ikke.

Venlig hilsen,
Anders

Anders Kristoffersen , den 6. juni 2013 22:37:31
.
Læg en kommentar
.
Navn
E-mail
Website
To plus syv?
Kommentar
Bemærk: Dit website link i kommentarer har NOFOLLOW. Det betyder det ikke har nogen SEO-mæssig værdi, så du kan lige så godt angive dit rigtige navn og et relevant link. Kommentarer, der bryder med dette, vil blive slettet øjeblikkeligt.
 
Det du indtaster som navn, e-mail og website vil desuden blive gemt i en cookie i din browser, så det er nemmere for dig næste gang du vil skrive en kommentar. Det er desværre ikke muligt at frabede sig dette.
 
Om mig
Jeg er en pragmatisk midtjyde med mere end 20 års erfaring i IT-branchen, de sidste 10 med alt inden for eCommerce.
Se hvad jeg kan gøre for dig
Eller se min referenceliste
 
Nyhedsbrev
Få besked per mail, når der er nye posts her på bloggen
 
Tilmeld nyhedsbrev
 
Samtidigt får du en mail med de bedste indlæg, så du ikke behøver at vente på guldkorn.
 
Få det som RSS feed     RSS feed
Få også kommentarer, sitemap
Kategorier
 
Søg
Jeg anbefaler
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
GA tricks: Skaffer mine kampagner nye eller gamle kunder? vinder af SEMaward 2011
 
Google Analytics rapporten over alle rapporter, vinder af SEMaward 2010
Afdeling 18 Søren Sprogø E-commerce Guru work Grønnegade 3, st. tv. 8600 Silkeborg Danmark work 26727404 56.165787 9.537120 Søren Sprogø Cookies