Maj
11
2012

Rapporten over alle rapporter anno 2012

I Google Analytics findes der 100 rapporter med 1.000-vis af tal. Men faktisk bruger jeg selv kun én rapport i systemet, en tilpasset rapport jeg kalder rapporten-over-alle-rapporter! Rapporten tager efterhånden 30 sekunder for mig at sætte op, og kan på et øjeblik fortælle mig hvordan det går for en netbutik.

Jeg skrev først om den tilbage i 2010, men siden da er der kommet en hel del opdateringer til Google Analytics. Så det er vist på tide med en frisk beskrivelse af hvordan du sætter den op, samt komme med en lidt udvidet udgave.

Hvad skal være på plads først?

For at kunne sætte rapporten ordentligt op, er der nogle få detaljer du lige skal have styr på først. Men det er nogle detaljer, du under alle omstændigheder bør have styr på:

  1. Du skal have e-Commerce Conversion Tracking sat korrekt op på din shop, så ordrer, ordreværdier osv. osv. kommer med over i Google Analytics.
     
  2. Du skal have sat et mål op, der svarer til at en ordre bliver placeret. Og have hele dit checkout sat op som en funnel inden målet, startende med din indkøbskurv.
     
  3. Din Google Analytics og din Google Adwords skal være korrekt linket sammen.

Dette er helt basale krav for at have Google Analytics implementeret på en webshop. Hvis du ikke har det, eller har problemer med det, så tøv endelig ikke med at tage fat i mig.

Det vil desuden hjælpe, hvis du har stiftet kendskab med konverteringstragten. Det er nemlig denne model, der ligger til grund for hele rapporten.

Sådan sætter du rapporten op

Gå ind i Google Analytics for din webshop, og gå op i menupunktet "Tilpasset rapportering", lav en ny rapport og kald den "Online Marketing Rapport".

Under "Datagrupper" tilføjer du følgende felter:

Overall Datagrupper

Søg efter datagruppe variablerTip #1
Når du tilføjer de enkelte variabler, så lad være med at klikke dig frem til dem. Der er 100 forskellige variabler, så det bliver nemt noget bøvl. Skriv derimod de første par bogstaver af variablens navn i søgeboksen, og den vil automatisk filtrere.

Det er denne metode der gør, at jeg kan sætte rapporten op på ca. 30 sekunder.

Tip #2
Hvis du har problemer med at finde variabler så som "Afvisningsprocent", "Transaktioner" osv., så er det højst sandsynligt fordi du er kommet til at tilføje "Besøgende", og ikke "Besøg", som det første felt.

Der er stor forskel på de to, og f.eks. "Afvisningsprocent" kan ikke kombineres med at man kigger på en "Besøgende".

Når det er gjort, så tilføj følgende tre felter under "Dimensioner":

Overall dimensioner

Gem rapporten, og du skulle nu have alle tiders værktøj til at få styr på din webshop!

Dette er rapporten i sin grundlæggende form, og kan bruges til det meste. Men når jeg sidder med mere specifikke arbejdsopgaver, f.eks. Adwords, er jeg begyndt at tilføje skræddersyede faneblade til rapporten.

Bonus: Adwords udgave

Rediger rapporten, og tilføj en "Rapportfane". Kald den Adwords. Tilføj disse Datagruppevariabler og dimensioner:

Adwords Datagrupper og dimensioner

Forskellen på basisudgaven og denne er, at under datagrupper er "Visninger" og "CTR" blevet tilføjet, og under dimensioner er "Annoncegruppe" smidt ind.

Bonus: Referrals udgave

Rediger rapporten og tilføj en "Rapportfane" mere. Kald den "Referrals", og tilføj disse datagruppevariabler og dimensioner:

Referrals Datagrupper og dimensioner

I bund og grund er datagruppen den samme, som i den første, overordnede rapport. Eneste forskel er de to dimensioner.

Du har nu en specialudgave af rapporten, der er perfekt til at kigge på trafikken fra andre websites.

Kan jeg ikke få et link til rapporten?

Dem, der har leget med tilpassede rapporter før, ved måske at det er muligt at dele hele opsætningen af rapporten vha. et link. Så vil jeg ikke nok dele sådan et?

Svaret er nej, af følgende årsager:

  1. Hvis man ikke lige har sat sit checkoutflow op som mål 1, så falder den delte rapport lidt fra hinanden. Og det er ikke alle, der lige kan regne ud hvorfor.
     
  2. Hvis man bare kunne få rapporten vha. to klik med musen, så vil mange få den ind i deres konto og sidde og tænke "nå, og hvad så nu?". Ved at tvinge dig til manuelt at sætte den op, kan du ikke undgå at skulle forholde dig bare en lille smule til hvad det er du sidder og laver. Og dermed bliver det nemmere for dig at forstå rapporten, når den først er sat op.

Men prøv eventuelt at tage tid på hvor lang tid den tager at sætte op. Så kan vi jo holde en konkurrence en dag :-)

Andre udgaver?

Hvis du har brugt rapporten før, eventuelt i andre udgaver, så vil jeg mægtigt gerne høre om det! Jeg er ikke selv færdig med at lave specielle rapportfaner, så hvis nogen kommer op med en genial ide til sådan en, så del den endelig her.

Kunne du lide denne blog post?
 
Så giv mig mægtigt gerne en +1, så jeg ved at jeg skal skrive mere af denne slags. Eller læg en kommentar herunder, så jeg ved om det jeg skriver er godt / skidt.
17 kommentarer
 Hej Søren. Fedt at du deler denne guide. Jeg har selv haft stor glæde af "rapporten over alle rapporter" :)
Lars Bachmann , den 11. maj 2012 13:09:15
.
 Ganske fine rapporter.

Jeg ynder dog at have "Avance" med i mine Adwords rapporter - da jeg derved på få sekunder kan se hvilke grupper og søgeord der performer dårligst.

(og du skal måske lige gøre opmærksom på i dit "spam" spørgsmål, om det er tallet ni eller bogstaverne der skal skrives, hmpfr.. )
Brian Brandt , den 11. maj 2012 13:14:09
.
 Det er en superrapoort, som jeg desværre har været alt for længe om at få sat op. Det gør livet alt andet end lige meget nemmere, og giver et hurtigt og nemt overblik. Kanon med det sidste 2 tips, - tak!

Bøvler dog lidt med at data i rapporten ikke stemmer helt overens med, hvad Adwords siger. men tænker at forskellen måske ligger i den "forsinkelse" der kan ligge i AdWords, for hvornår en konvertering tæller.

Omkostning passer, men der er en lille forskel i pris pr. konvertering
Ulrik Rode , den 11. maj 2012 14:35:35
.
 @Brian Det tror jeg ikke er nødvendigt. Søren har naturligvis læst "Don't Make Me Think" og så accepterer hans blog garanteret dit svar uanset om du svarer 9 eller "ni". Manden arbejder jo blandt andet med usability ;-)
Morten Vadskær , den 11. maj 2012 16:52:14
.
 Hej

Tak for den opdaterede rapport, men jeg har et lille sprogligt problem - din guide bruger danske ord, men i min analytic / ny udgave er de på engelsk, men hvis jeg bruger den gamle version er de på dansk - så ja jeg kan lave det hele i den gamle og flytte til den nye, men kan jeg i stedet få dansk sprog i den nye udgave i opsætning af rapport?

I den nye udgave er overordnet navigation øverste til venstre på dansk, mens selve resultaterne er på engelsk??

mvh
Henrik
Henrik Hvam , den 24. maj 2012 14:45:14
.
 Hej Søren.
Jeg er pt ved at implementere din rapport på vores site, men har lidt problemer med den variabel, der hedder Køb (Mål 1 - opstarter). Den findes ikke hos mig - kun en der hedder Målopstarter - er det den samme?
Mvh. Lea
Lea Skov Lindbæk , den 8. oktober 2012 15:45:28
.
 Hej Lea,

"Målopstarter" er det totale antal af mål, der bliver "opstartet". Dvs. hvis du har sat flere mål op, f.eks. salgs, nyhedsbrevtilmelding og kontakt/kontaktformular, så er det opstarten af dem alle sammenlagt.

Grunden til at du ikke kan finde den, tror jeg er at de har omdøbt den i den danske udgave. Lige pt. hedder den vist noget ala "Mål navn (Starter for mål X)".
Søren Sprogø , den 8. oktober 2012 21:11:42
.
 Hej Søren
Tak for hurtigt svar. Der er ikke rigtig noget der giver mening. Der står "Mål 2 (starter for mål 2) osv. Skal jeg så bare droppe det felt eller skal jeg tilføje et andet?
Mvh. Lea
Lea Skov Lindbæk , den 9. oktober 2012 09:32:55
.
 @Lea: Hvis den bare hedder "Mål 2 (starter for mål 2)", så er det fordi du ikke har sat et mål op inde i indstillingerne for Analytics kontoen.

Så snart du angiver og navngiver et mål, så ændrer de sig til at hedde "Navn-på-mål (starter for mål 2)".

Personligt mener jeg at feltet er vigtigt. Korrekt sat op, så måler det om folk er gået til indkøbskurven. Hvilket er en ret stærk indikator på, at de er interesserede i at handle med dig, og derfor et godt signal til at vurdere kvaliteten af trafikken.

Men man kan da godt undvære det, hvis man synes. Så matcher rapporten bare ikke længere konverteringstragten så godt, og du mister retten til at kalde den Rapporten-over-alle-rapporter ;-)
Søren Sprogø , den 9. oktober 2012 13:39:24
.
 Hej Søren
Jeg skal lige forstå dig 100%. Jeg skal altså opsætte et mål 1, der hedder Køb, og som måler, hvor mange besøgende der har trykket på "Købsknappen", men som ikke har gennemført ordren? Og hvordan bruger jeg så det mål i forhold til antallet af transaktioner? Hvor stor forskel må der være uden alarmklokken ringer?

Jeg har fået opsat alle de øvrige tal, og det er en smuk rapport, som jeg allerede er i fuld gang med at anvende. Mit problem er at jeg ikke kan få Google analytics til at spytte den ud til mig på mail. Jeg har opsat rapporten på email, og med korrekt emailadresse - men ingen rapport kommer der til mig. Hvad gør jeg galt?
Og på forhånd tusind tak. Det har betydet en kæmpeforskel i min rapportering.
Mvh .Lea
Lea Skov Lindbæk , den 12. oktober 2012 08:55:59
.
 @Lea: Nej, jeg tror vi taler lidt forbi hinanden.

Du skal opsætte et mål, der peger på Kvitteringssiden i feltet "Målwebadresse". Kald målet "Gennemført Ordre", "Ordre" eller noget lignende. I mit eksempel har jeg kaldt det "Køb", hvilket måske ikke ligefrem er et super navn.

På dette mål sætter du desuden en "Måltragt" op, hvor hvert trin matcher dine trin i checkout processen. Første trin er indkøbskurven, næste trin er adresseformularen osv. osv., alt efter hvordan din checkout process er udformet.

Hvis du vil have assistance med at sætte det op, plus at kigge på dit mail problem, så er jeg bange for at du bliver nød til at tage direkte fat i mig. Så kan jeg tage et kig på den konkrete situation.
Søren Sprogø , den 12. oktober 2012 11:29:46
.
 To spørgsmål (og tak fordi du deler):

1) Hvorfor pris pr. transaktion kontra pris pr. konvertering?

Jeg noterede mig at pris pr. transaktion i øvrigt lader til at være dobbelt så meget. Kan du måske uddybe dette sidste trin i variabelgrupperne?

2) I tilfælde af, at man har forsk. shops (forsk. sprog) - hvad kan man gøre for at kampagne 2 ikke drypper over i kampagne 1).

Jeg oplever i min test af din rapport, at både tyske og engelske (AdWords)kampagner figurerer i den engelske rapport. Umiddelbart kan man gå dybere i dimensionerne og så selv regne et resultat ud, men det er selvfølgelig ikke optimalt.

Er der en måde, hvorved man nemt kan skille disse? Eller er det mig der har testet og opsat din rapport forkert? Eller skal man tilføje en ekstra dimension på kampagne niveau som første trin?

Håber det var nogenlunde klart. Ellers uddyber jeg gerne...

Og på forhånd tak for din tid. Måske svarene også kan komme andre til gode.

Venligst
Jens
Jens Johannesen , den 29. oktober 2012 11:43:30
.
 @Jens:

1)
I teorien er der tale om det samme, mere eller mindre. I praksis oplever jeg dog af og til, at målkonverteringer bliver talt dobbelt. Det er der forskellige tekniske årsager til, som jeg ikke lige vil bruge tid & kræfter på her.

Men her kommer et ninja-tip: Tit og ofte, så hiver jeg i starten både Transactions og Goal X Completions ud. Dette bruger jeg til, om målet er sat ordentligt op, og at der ikke er fejl i e-commerce tracking koden. Først når de to tal i en periode er ens (plus/minus et par stykker), konkluderer jeg at det hele er sat ordentligt op, og fjerner den ene af dem.

2)
Den kræver vist at jeg tager et kig på dit konkrete setup. Du skal være velkommen til at tage kontakt til mig, og hyre mig i en time eller to til at lave et review.
Søren Sprogø , den 29. oktober 2012 15:13:12
.
 Hej Søren.

Tusind tak for denne super fede rapport :-)

En skam jeg ikke har opdaget den noget før.
Søren Velling , den 17. maj 2013 10:31:28
.
 Tak for en god blog. Jeg finder artiklerne rigtig brugbare, så vil gerne læse mere.
Mads , den 22. oktober 2013 22:41:49
.
 Hej Søren

Rapporten holder stadig og bruges dagligt. Et input fra mig er at tilføje Afbrydelsesfrekvens for ordre (typisk mål 1), da det giver en endnu bedre indikation over, hvilke kanaler som performer godt og skidt.
Thue Nielsen , den 2. september 2014 11:03:11
.
 @Thue: Enig, godt spottet! Tror "afbrydelsesfrekvens" er noget nyt i Analytics, siden artiklen blev skrevet.
Søren Sprogø , den 16. september 2014 10:38:36
.
Læg en kommentar
.
Navn
E-mail
Website
To plus syv?
Kommentar
Bemærk: Dit website link i kommentarer har NOFOLLOW. Det betyder det ikke har nogen SEO-mæssig værdi, så du kan lige så godt angive dit rigtige navn og et relevant link. Kommentarer, der bryder med dette, vil blive slettet øjeblikkeligt.
 
Det du indtaster som navn, e-mail og website vil desuden blive gemt i en cookie i din browser, så det er nemmere for dig næste gang du vil skrive en kommentar. Det er desværre ikke muligt at frabede sig dette.
 
Om mig
Jeg er en pragmatisk midtjyde med mere end 20 års erfaring i IT-branchen, de sidste 10 med alt inden for eCommerce.
Se hvad jeg kan gøre for dig
Eller se min referenceliste
 
Nyhedsbrev
Få besked per mail, når der er nye posts her på bloggen
 
Tilmeld nyhedsbrev
 
Samtidigt får du en mail med de bedste indlæg, så du ikke behøver at vente på guldkorn.
 
Få det som RSS feed     RSS feed
Få også kommentarer, sitemap
Kategorier
 
Søg
Jeg anbefaler
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
GA tricks: Skaffer mine kampagner nye eller gamle kunder? vinder af SEMaward 2011
 
Google Analytics rapporten over alle rapporter, vinder af SEMaward 2010
Afdeling 18 Søren Sprogø E-commerce Guru work Grønnegade 3, st. tv. 8600 Silkeborg Danmark work 26727404 56.165787 9.537120 Søren Sprogø Cookies