Maj
02
2012

Malk din "Coming soon" side

At lancere en ny webshop eller online service er hårdt, hårdt arbejde. At få selve platformen op at stå og få lagt varer på hylderne er for de fleste et kæmpe projekt, men det er ikke engang halvdelen af arbejdet!

For efter launch skal du kæmpe en hård kamp for også at drive kunder ind i butikken, de kommer desværre ikke bare væltende af sig selv. Og selv for de mest ihærdige kan det tage 6-12 måneder, før der begynder at komme et passende antal ordrer ind.

Men man kan godt tyvstarte lidt, og sørge for at butikken får en flyvende start. Så behøver man i det mindste ikke starte fra nul, og skulle kæmpe sig op ad den stejle bakke imod at få success med ens webshop.

Denne gang har jeg allieret mig med en gæsteblogger ved navn Lasse Kjær. Lasse arbejder også med nethandel til daglig, men er for tiden dedikeret til et spændende nyt projekt. Og det er i forbindelse med launch af dette projekt, at Lasse har et tip han gerne vil dele.

Så jeg vil overlade ordet til Lasse, tag endeligt godt imod ham!

Malk din "Coming Soon" side

Jeg har gennem de sidste 5-6 år været involveret mange forskellige lanceringer af websites, men det aldrig rigtig lykkedes mig at få udnyttet "Coming Soon" (CS) siden optimalt.

Med mit nye projekt DuGlemmerDetAldrig.dk besluttede jeg mig hurtigt for at nu skal det være nu. Det er et stort projekt og udviklingstiden er lang, så en god CS side ville kunne være værdifuld.

Sammen med Lars Rasmussen satte jeg mig ned og brainstormede på 1) hvad ville vi opnå? og 2) hvordan skulle vi gøre?

Vi fastlagde hurtigt et meget ambitiøst mål som lød på at siden skulle indsamle 5000 e-mail adresser samt have en lang liste af klienter vi kunne markedsføre os over for efter siden går live. Vi havde/har cirka 3 måneder at gøre godt med.

Herunder kommer jeg med fire ting du kan/bør bruge din CS side til:

Giv noget til brugeren og høst e-mail adresser!

Du ved sikkert godt hvor vigtig en god e-mail permission liste er - og det er aldrig for tidligt at starte med at skabe listen. Det punkt understreger Michael Rieck også godt, i dette podcast.

Men hvordan får man e-mail adresser? Det gør man ved at give brugeren noget som gør at de føler "Fedt - det må du sgu gerne få min e-mail for". Der er mange ting du kan tilbyde - når vi snakker e-handel så vil rabatkoder eller produktrelevant materiale være oplagt. Et eksempel kunne være at en køkkenudstyrs-forhandler giver en gratis opskriftsbog. Vi besluttede at udlove præmier med relevans for det vi skal sælge på den færdige shop (action oplevelser til en værdi af 5000 kr.).

Coming Soon side for DuGlemmerDetAldrig.dk

Konkurrencen har uden tvivl skabt os en fin e-mail liste allerede, men jeg er overbevist om at flere ville "signe" op, hvis vi tilbød noget mere håndgribeligt - noget som ville lande i indbakken med det samme. Vi har bare endnu ikke fået ideen til hvad det kunne være. Vi har dog en ide til hvordan vi kan øge inticiamentet for at signe op gevaldigt, med den nuværende konkurrence - det kan du glæde dig til at se på siden snart.

Remarketing på Coming Soon sider?

Under vores brainstorm kom jeg også til at tænke på hvordan remarketing kan bruges til CS sider. Hvis du ikke ved hvad remarketing er eller hvordan det virker, så kig her. Hvorfor ikke bruge det? Det er jo egentlig oplagt - for at være lidt grov så giver det dig muligheden for at fange en masse mennesker som er interesserede i det du tilbyder (eller snart vil tilbyde), og når du så går live med dit website, så kan du markedsføre dig mod lige præcis den målgruppe. Og da du ved de har et kendskab til din side, kan du være forholdsvis aggressiv i din approach. Så et remarketing script blev tilføjet siden.

DuGlemmerDetAldrig.dk Remarketing kode

Jeg valgte så at sidde "Varighed af medlemskab"/"Membership Duration" til 100 dage, efter sparring fra Søren Sprogø, for at sikre at jeg ville kunne ramme de brugere som har besøgt siden her i starten - måneder før lancering.

Oplagt mulighed for keyword research

Når du nu har brugt tid, penge og energi på at lave en god coming soon side, så kan du ligeså godt kombinere det med noget "pre-launch" keyword research. Med det mener jeg muligheden for at finde og kvalificere keywords (søgevolumen, pris, relevans osv.) via f.eks. Google Adwords. Jeg har ikke lige kunne finde en god ressource om emnet til jer som ikke kender til fremgangsmåden, men jeg lover at tilføje den hvis jeg finder det.

Få input fra kommende kunder

Mit sidste råd vil være at bruge CS siden til at få input fra dine kommende kunder. Med KissInsights kan du nemt, billigt og hurtigt spørge dine kommende kunder om input til din kommende side. På DuGlemmerDetAldrig.dk indsatte vi følgende spørgsmål, som automatisk dukker op til besøgende som har været på siden mere end 10 sekunder.

Coming Soon spørgeskema

Det var mine fire, korte kontante, råd til hvordan du kan få mere ud af din "Coming Soon" side. Jeg håber det kunne bruges. Med hensyn til design af siden og generel inspiration så kan jeg anbefale "Designing Coming Soon Pages" fra Smashing Magazine.

Din tur!

Jeg har stadig en masse at lære, så hvis du sidder med et tip derude omkring optimering af CS sider, så smid det i en kommentar herunder - det vil være værdsat!

 Fedt eksempel på en god splash side hvis jeg skulle komme med noget til selve siden så synes jeg det virker lidt underligt med mellemrum mellem "vind oplevelser" og indtast mailen - de to ting burde (for mig) hænge mere sammen.

Men genialt med re-marketing på denne type sider - så er der jo en god mulighed for at ramme dem som alligevel ikke oplyser deres mail.

Tit ser man jo comming soon sider som ikke giver nogen som helst grund til at komme tilbage - så fedt med en god opskrift.
Martin Nielsen , den 2. maj 2012 11:14:00
.
 Hej Martin og tak for din kommentar.

Du har måske ret i at mellemrummet skal fjernes - det vil jeg prøve at teste. Tak for input!

Lasse Kjær
Lasse Kjær , den 2. maj 2012 11:23:44
.
 Hej Søren og Lasse,

Først og fremmest mange tak for det længe ventede indlæg :-) Super gode pointer og rigtig god inspiration. Har dog lige et enkelt spørgsmål, som jeg ved, deler vandene blandt mange onlinefolk. Skal man ikke gøre opmærksom på, at man ved at deltage i konkurrencen samtidig siger ja tak til at modtage nyhedsbreve? Jeg går ud fra, at man ved tilmelding siger ja til at modtage en mail, hvori vinderen offentliggøres. Men er fremtidig markedsføring også OK?

Vh

Peter
Peter Christensen , den 2. maj 2012 12:18:18
.
 Godt indlæg!

En anden ting sådan en side kan være go til, er jo at man kan starte med linkbuildingen til siden, så den allerede får en god placering, i de organiske resultater fra starten af.

Dbh

Michael
Michael Haahr , den 2. maj 2012 12:19:42
.
 Hej Peter

Tak - Godt du kunne bruge det :-)

Vi "burde" måske skrive at det er signup til nyhedsbrev også, men det jeg forestiller mig vi gør, er at skrive en update omkring konkurrencen og skrive at hvis modtageren ikke vil være tilmeldt nyhedsbrevet, så kan de framelde sig nemt og hurtigt. Noget i den stil.
Lasse Kjær , den 2. maj 2012 12:45:02
.
 Super godt indlæg!

Jeg håber dog i kommer med en opfølgning om i når jeres mål, og hvilke ting (udover email adresser) i har fået ud af det. Tænker blandt andet på:
- Backlinks & omtale?
- Antal delinger / likes på f.eks. Facebook?

Derudover lige et par hurtige spørgsmål som jeg undrede mig over:
1) Der er ikke nogen bekræftelses-mail? (dvs. folk kan i teorien bare skrive en masse random email adresser på jeres liste? ;-))
2) Når man har skrevet sig op, kommer der 3 forskellige links man kan dele. Hvorfor 3? Og ikke bare 1?
3) Der er kun "Facebook Send" knapper? Ingen "Del dit link på Twitter, G+, Facebook"?

Havde i overvejet at sige at man f.eks. får 3 lodder ekstra, hvis man deler på Facebook, Twitter eller Google Plus? ;-)

Held og lykke med jeres launch!
- Christian
Christian Jessen , den 2. maj 2012 12:50:19
.
 Hej Christian,

Jeg regner stærkt med at komme med en opfølgning efter vores launch.

Rigtig gode pointer du kommer med. Selve "del" delen er slet ikke gennemtænkt/optimal, men den bliver forbedret hen over weekenden. Dine bud kommer med i puljen :-)

Tak for input.
Lasse Kjær , den 2. maj 2012 12:54:10
.
 @Lasse - Tak for svar. I skal da heller ikke høre nogle sure miner herfra, når jeg modtager jeres mails (har selvfølgelig tilmeldt mig). Tænkte blot, at jeg ville nævne problemet, som kan opstå. Held og lykke med projektet.
Peter Christensen , den 2. maj 2012 13:29:03
.
 Glimrende post Lasse. Du har som altid gode pointer og er sikker på at det nok skal lykkes.

Burde du ikke give brugerne muligheden for at like dig på FB, eller vurderer du det giver for meget støj på din CS side?
Martin Skøtt , den 7. maj 2012 00:52:10
.
 @Joseph: Det er lidt ligesom at spørge, hvilken bil er bedst? En porsche eller en pickup truck?

Ja, det kommer rimeligt meget an på hvad du skal bruge den til ;-)

De fleste platforme (minus et par stykker) er desuden lidt ligesom en hammer. Det kommer uendeligt meget an på håndværkeren, der svinger den!
Søren Sprogø , den 8. maj 2012 08:32:26
.
 @Martin Skøtt: Tak! Håber det lykkedes - det er ambitiøst, men lad os håbe vi bare kommer tæt på.

Og du har helt ret i at FB siden burde tænkes ind, men som du selv nævner, så handler det om den der balancegang ift. at stille muligheder til rådighed. Men Facebook skal vi have gjort noget ved på den ene eller anden måde :-)
Lasse Kjær , den 8. maj 2012 11:07:56
.
 
Om mig
Jeg er en pragmatisk midtjyde med mere end 25 års erfaring i IT-branchen, de sidste 16 med alt inden for eCommerce.
Se hvad jeg kan gøre for dig
Eller se min referenceliste
 
Om gæstebloggeren
Lasse Kjær
Lasse har arbejdet med online marketing i en del år, og er bl.a. medejer af "event shoppen" DGDA.dk samt skiudstyrshoppen Blacksnow.dk
 
Nyhedsbrev
Få besked per mail, når der er nye posts her på bloggen
 
Tilmeld nyhedsbrev
 
Samtidigt får du en mail med de bedste indlæg, så du ikke behøver at vente på guldkorn.
 
Få det som RSS feed     RSS feed
Få også kommentarer, sitemap
Kategorier
 
Søg
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
GA tricks: Skaffer mine kampagner nye eller gamle kunder? vinder af SEMaward 2011
 
Google Analytics rapporten over alle rapporter, vinder af SEMaward 2010
Afdeling 18 Søren Sprogø E-commerce Guru work Nyvangen 28 8600 Silkeborg Danmark work 26727404 56.165787 9.537120 Søren Sprogø Cookies