Mar.
16
2012

Rabatkoder, netbutikkernes oversete trick

Forleden aften gik jeg en tur igennem Silkeborg, hvor jeg bor. Her har en lokal butik sat et sjovt banner op i deres vindue, som satte tankerne igang.

GrafiskIndtryk.dk

Det er vist første gang en fysisk butik ligefrem opfordrer kunderne til at forlade butikken og gå hjem og handle over nettet i stedet :-)

Efter at have grint lidt over den kom jeg til at tænke: Gad vide hvilken effekt den egentligt har? For der er ikke bygget nogen former for "sporing" ind i den, ikke engang i den fancy QR-kode.

Tænk nu, hvis de havde skrevet: "Gå ind på vores netbutik i stedet og brug rabatkoden GÅHJEM, så får du 10% rabat". Og straks ville de kunne måle, hvad dette sjove banner bringer ind på deres bundlinie.

Og det satte straks mine tanker igang...

Brug ikke rabatkoder forkert

Rabatkoder kan nemlig bruges til ufatteligt mange kreative ting, når man skal have sat ekstra gang i forretningen. Mange bruger rabatkoder i deres nyhedsbreve eller på deres Facebook side, men det kan nogle gange være en rigtig dårlig ide.

Faktisk vil jeg være lidt provokerende, og opfordre dig til at stoppe med at bruge rabatkoder i nyhedsbreve og på Facebook. Det opdrager bare dine allerbedste kunder til, at de skal vente med at handle til der dukker en rabatkode op.

Brug i stedet rabatkoder til to ting: Tracking af offline markedsføring, og genaktivering af gamle kunder.

Tricks med rabatkoder

Og nu gør jeg noget, som jeg måske ikke bør gøre. Kvit & frit vil jeg dele nogle kreative måder at bruge rabatkoder på, som forhåbentligt kan få dig i sving.

  • Bliver du i et svagt øjeblik overtalt til at indrykke en annonce i en avis, så husk at få trykt en 10% rabatkode med i annoncen. Koden skal være unik, til at huske og må ikke trykkes eller opgives andre steder.

    På den facon kan du se hvad der kommer ind af omsætning på denne rabatkode, og dette er så den direkte bundlinieeffekt af den trykte annonce.

    Og tro mig, jeg er faktisk blevet positivt overrasket over offline annoncer et par gange. Omend det sker yderst sjældent.
     
  • Gå ind i din Google Analytics og lav en rapport over de 10 blogs, der det sidste halve år har leveret flest besøgende og ordrer.

    Lav en unik rabatkode for hver af disse blogs, og sæt den til at udløbe om 1 måned.

    Send nu en mail til hver af disse blogejere, og skriv: "Tak for de besøgende, du har givet min butik! Som tak giver jeg dig her en 10% rabatkode, der gælder måneden ud. Du må bruge den til hvad du nu har lyst til, enten selv eller dele den ud til alle på din blog. Det er helt op til dig".

    Blog ejeren vil højst sandsynligt straks skrive en blog post og linke til dig. Og BANG!, så har du nemt skaffet dig et link plus forhåbentligt et par nye kunder. Husk på at rabatkoden kun "koster" dig den næste måneds tid, men linket vil forhåbentligt være der for evigt.
     
  • Print en 10% rabatkode ud på en bunke labels. Det kan nemt gøres med en almindelig printer og Word.

    Få trykt en masse postkort med en tekst ala "Kan du huske os? Her har du en rabatkode, vi vil så gerne have dig tilbage!"

    Hiv en liste ud over de kunder, der ikke har handlet hos dig i mere end 6 måneder, og print deres navn og adresse ud på en masse labels. Igen er Word en god opfindelse til dette. Tricket er, at du må godt sende fysiske breve og postkort til alle tidligere kunder, uanset om de har sagt ja tak eller nej tak til dit nyhedsbrev. Husk dog at lave en såkaldt adressevask op imod Robinsonlisten.

    Og så er det bare med at få klistret alle de labels på postkortene og få dem sendt afsted! Det burde ikke koste dig en bondegård, og der er virkeligt guld i at få genaktiveret gamle kunder.
     
  • Er du af og til afsted på messer?

    Få trykt en stak visitkort med plads til en rabatkode. Hver gang du er afsted printer du en ny rabatkode ud på nogle labels og klistrer på visitkortene. Og BANG!, så kan du måle effekten.
     
  • Jeg holder meget af at lytte til amerikanske podcasts. En ting disse gør rigtigt godt er, at involvere sponsorer.

    Dette gør de bl.a. ved at tilbyde specielle rabatkoder bundet til selve podcasten. På den måde føler lytteret at han får noget helt unikt, og sponsoren kan direkte måle på effekten af sponsoratet. Altså effekten ud over branding værdien :-P

Mulighederne er mange. Og jeg forstår simpelthen ikke, at der ikke er flere netbutikker, der benytter rabatkoder kreativt.

Måske du kan hjælpe mig med at forstå, hvorfor folk ikke er igang? Er det fordi webshop-ejerne simpelthen ikke er klar over mulighederne, eller fordi teknikken ikke lige er på plads?

Eller har du set andre kreative brug af rabatkoder? Så læg endelig en kommentar herunder, og lad os dele mulighederne!

Kunne du lide denne blog post?
 
Så giv mig mægtigt gerne en +1, så jeg ved at jeg skal skrive mere af denne slags. Eller læg en kommentar herunder, så jeg ved om det jeg skriver er godt / skidt.
12 kommentarer
 Godt indlæg Søren som falder på et pudsigt tidspunkt, for mit vedkommende.

Jeg har den seneste måneds tid arbejdet en del med rabatkoder, for et par webshops, jeg er inde over. Og det har givet rigtig godt både mht. konverteringer men bestemt også links. I disse tilfælde var det dog ikke kun offline-delen, da begge shops er relativt nye og derfor med meget få faste kunder.

Vi har bla. delt ud til bloggere, men også deres læsere. Alle medier (både offline og online) har fået deres helt egne rabatkoder, så vi har kunne måle på det.
Henrik Bondtofte , den 16. marts 2012 13:10:30
.
 Godt indlæg Søren

Har brugt rabatkoder i forbindelse med en outletmesse og en offline kampagne - nogle gange er det bare ikke rart at se sanheden om deres dårlige virkning i øjnene :-)

delt og liked! keep em' coming
Nikolaj Mogensen , den 16. marts 2012 13:13:32
.
 Super fedt indlæg med en masse gode tricks;)
Den eneste ulempe jeg ser ved rabatkoder er, at når man har en kunde som er lige ved at betale, og han ser at der er et rabatkode felt, Så tager han lige en Google søgning, og finder en rabatkode. Dette gør jeg i ihvertfald selv, og ved at der er mange andre der gør det samme, da jeg har en affiliate kampagne tilknyttet en rabatkode;)
Kasper Toxvig , den 16. marts 2012 13:14:26
.
 Jeg kan godt lide nogle af dine ideer, mens andre er mere relevante for B2B salg.
Den vigtigste pointe i dit indlæg er, at alle bør have unikke rabatkoder, så de ALTID kan tracke et salg, og dermed lave en konklusion på enten en reklamekampagne, en gamle-kunder-køb-igen kampagne eller andet, hvor der skal skabes salg. For uden den nødvendige tracking, så er det jo umuligt at vurdere, om noget er godt eller skidt.

Eneste minus i dit oplæg er, at du foreslår at man ik skal sende rabatkoder til sine faste kunder. Men idag er det vel blevet et must, at man SKAL sende rabatkoder, hvis man vil holde på sine faste kunder, da konkurrenterne gør det i stor stil. Eller sådan er det ihvertfald i mange brancher!
Morten , den 16. marts 2012 13:35:08
.
 Rigtig godt indlæg. Det er virkelig et interessant emne!

I mine øjne er der rigtig mange som kaster rundt med rabatkoder, hvorefter, som du selv skriver, kunderne sætter sig og venter på den næste rabatkode.

Noget helt andet er, som du Kasper Toxvig siger, at rabatkoder oftest findes på Google og derefter "misbruges". Så længe du har et rabatkodefelt på din webshop, så vil folk prøve at få fat i en. Det er lige meget om de kan Google sig frem til den, eller om de skal vente.

Rabatkoder er dog ikke den eneste måde at tracke offline markedsføring. Jeg vil mene der er lige så meget idé i at ledes folk ind på en kampagne URL hvor de har adgang til et tilbud - på den måde kan man let tracke hvilke kampagner der virker. "Lukkede kampagne URL'er kan lige så godt bruges som rabatkoder.

Jeg har det lidt ambivalent med rabatkoder og har endnu ikke helt fundet ud af om det egentlig er smart.

Håber ovenstående kommentar giver mening :)
Nikolaj Bomann , den 16. marts 2012 13:39:38
.
 Eneste problem er som Kasper nævner "rabatkode feltet" der lige får kunden til at stoppe op og tænke "hvem får rabat her"! Dette kan delvis løses ved at "omdøbe" feltet eller helt skjule det og give et indtastnings-link sammen med koden.

Men helt klart et område man skal være opmærksom på og gennemteste det for at finde den rigtige balance.

Tak for et par gode tricks!!
Thomas Skall , den 16. marts 2012 13:54:32
.
 @Nikolaj: Der findes faktisk rigtigt mange spændende måder at måle på offline markedsføring. Kampagne URL'er og rabatkoder er kun to ud af et arsenal af andre.

Men det kan fylde en helt bog, hvis man skulle nævne dem alle. Og gid nogen gad skrive den bog ;-)

Jeg vil desuden godt understreget at det er VIGTIGT, at man sætter en forholdsvist kort udløbsdato på sin rabatkode. Samt oplyser om denne.

Dels giver det en form for sense-of-urgency over for kunden, dels bliver det ikke så nemt at dele rabatkoden for evigt via diverse rabatkode-services.
Søren Sprogø , den 16. marts 2012 14:21:20
.
 Gode eksempler du kommer med Søren. En meget overset rabatkode er også den virksomheder har mulighed for at integrere i Google Places. Den bliver meget synlig især på mobilen - så hvorfor ikke udnytte det til at målrette tilbud til kunder, der besøger sitet via mobilen?
Rasmus Himmelstrup , den 16. marts 2012 15:35:23
.
 Inspirerende indlæg. Godt forslag med Postkort!

Som andre skriver, så er det også et strategisk valg. Enten holder man en konsekvent politik om ingen rabatkode, eller også så starter man en vedvarende rabat kultur i ens shop.Og faren er at blive indeksseret af rabat-siderne hvis man ikke har det som ønske.

Men også som skrevet er det et godt værktøj når vi e-handlere skal ud og "stjæle" kunder fra de fysiske butikker via offline medier.

Sjovt nok, så har jeg to gange oplevet nogle meget store ehandelskunder jeg har som ikke havde teknikken på plads til at sende gavekort ud, mens alle mindre shops har det:-)


Anders , den 18. marts 2012 14:01:41
.
 Cool.. vi bruger stadig rabatkoder til at promovere typisk nystartede webshops.. og det virker, men kan godt se på en etableret shop, at det er dumt at vænne ens kunder til at vente på en ny rabatkode..Der er det langt smartere at sende sådan en kode til inaktive brugere..Og på den måde genaktivere dem.. :) God indlæg..
Daniel , den 24. april 2012 15:26:34
.
 Fornemt indlæg, tak for artiklen - den åbnede mine øjne for rabatkoder...

Jeg tror stadig at mange gerne vil "gøre en god handel" og rabatkoder er med til at skabe en god handel for alle parter, så "thumbs up" herfra!
Stephen Berg , den 4. juni 2016 22:25:16
.
 Ved det er en gammel tråd, men jeg kan alligevel ikke lade være med at dele denne guide til at bruge (eller ikke bruge) rabatter: http://www.increase.dk/3-gratis-regler-rabatter-der-skaber-mersalg/
Bernt , den 2. august 2016 15:14:43
.
Læg en kommentar
.
Navn
E-mail
Website
To plus syv?
Kommentar
Bemærk: Dit website link i kommentarer har NOFOLLOW. Det betyder det ikke har nogen SEO-mæssig værdi, så du kan lige så godt angive dit rigtige navn og et relevant link. Kommentarer, der bryder med dette, vil blive slettet øjeblikkeligt.
 
Det du indtaster som navn, e-mail og website vil desuden blive gemt i en cookie i din browser, så det er nemmere for dig næste gang du vil skrive en kommentar. Det er desværre ikke muligt at frabede sig dette.
 
Om mig
Jeg er en pragmatisk midtjyde med mere end 20 års erfaring i IT-branchen, de sidste 10 med alt inden for eCommerce.
Se hvad jeg kan gøre for dig
Eller se min referenceliste
 
Nyhedsbrev
Få besked per mail, når der er nye posts her på bloggen
 
Tilmeld nyhedsbrev
 
Samtidigt får du en mail med de bedste indlæg, så du ikke behøver at vente på guldkorn.
 
Få det som RSS feed     RSS feed
Få også kommentarer, sitemap
Kategorier
 
Søg
Jeg anbefaler
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
GA tricks: Skaffer mine kampagner nye eller gamle kunder? vinder af SEMaward 2011
 
Google Analytics rapporten over alle rapporter, vinder af SEMaward 2010
Afdeling 18 Søren Sprogø E-commerce Guru work Grønnegade 3, st. tv. 8600 Silkeborg Danmark work 26727404 56.165787 9.537120 Søren Sprogø Cookies