Mar.
30

8 e-commerce tips til den moderne e-købmand

Jeg har inviteret et af de største, up-coming talenter jeg kender inden for online markedsføring inden for på bloggen. Der er naturligvis tale om Sasa Kovacevic.

Han vil her komme med 8 konkrete tips til webshops, og som sædvanlig vil jeg selv slutte af med mit eget syn på tipsene.

8 tips til den moderne e-købmand

Der findes masser af gode e-commerce tips og som med så meget andet, er der bare nogen ting, der virker bedre end andre. Mit navn er Sasa Kovacevic og jeg er Head of SEO hos Obsidian Digital. Til dagligt leder jeg en gruppe SEO-eksperter hvor vi laver strategi og eksekvering for både store og små virksomheder i Danmark og i udlandet. Anno 2017 kan SEO dog ikke stå alene, og derfor har jeg i denne artikel samlet en flok af de mest effektive e-commerce tips, som vores kunder har størst gavn af netop nu.

Hvad enten det er gennem SEO, AdWords eller Facebook annoncering så hjælper vi hos Obsidian Digital rigtig mange webshops til at sælge mere og udnytte deres eksisterende kundeportefølje endnu bedre. Her i artiklen har jeg samlet 8 af de tips, vores kunder har haft det største udbytte af hen over det seneste års tid. Nogle af tippene har du sikkert hørt før. Men her er vores vinkel måske lidt anderledes, end hvad du hører andre steder. Andre tips er nok helt nye for dig - især det sidste, ottende tips som er det eneste, vi ikke har prøvet i praksis endnu, men som med garanti vil blive kæmpestort på nettet inden for kort tid.

Tip #1: Se at få gjort din webshop mobilvenlig

Hvor det før var den traditionelle computer, der var den foretrukne enhed, når der skulle shoppes på nettet, synes skiftet til mobilen og måske især tablets at ske netop nu. Derfor er det vigtigere end nogensinde, at du får optimeret din webshop til spille optimalt på mobilen. Det gælder især indkøbsflowet, der skal foregå lige så gnidningsløst og logisk som på computeren. Du kan via dette link se om, din hjemmeside er mobilvenlig.

Er du mobile friendly

Endnu er der mange webshops, som halter på mobilen. Så sætter du alt ind på at blive stærk på denne platform som den første webshop i din branche, kan du nemt kapre kunder fra dine konkurrenter. Vel at mærke kunder, der bliver ved med at handle hos dig, fordi de ved, at din webshop spiller på mobilen.

Tip #2: Øg kundetilfredsheden med chatfunktion

De webshops, der har implementeret en chatfunktion på deres side, synes at klare sig bedre end tilsvarende shops uden chatfunktionen. Chatfunktionen gør det meget lettere at få svar på sine spørgsmål. Samtidig minder den mere om at handle i en fysisk butik end at skulle skrive en mail til kundesupport og så vente på, at de svarer.

Endvidere holder det folk længere på siden, når først de har indledt en chat med en kundesupport-medarbejder. Den fordel får du ikke, hvis du f.eks. henviser kundespørgsmål til jeres Facebook-side eller bruger mails til at besvare kundespørgsmål med.

Hos Obsidian Digital benytter vi selv Intercom.com Vi bruger det dog ikke til support men til leadgenerering. Ja, du læste rigtigt! Vores hjemmeside har mange besøgende hver eneste dag - hvorfor ikke lade en chatfunction komme frem, hvis de er i gang med at forlade siden? På vores produktsider viser vi de fedeste cases, som man nærmest kun har lyst til at høre mere om.

Tip #3: Tænk din webshop som et online magasin

De fleste webshops har set fidusen ved at have en blog ved siden af webshoppen, hvor de kan udgive forskellige artikler om deres produkter og derved gøre shoppens produkter mere søgbare og styrke den interne linkbuilding på sitet.

Men hvorfor ikke udvide det og skabe mere indhold til de enkelte produkter direkte på den enkelte produktside. Det kan sagtens lade sig gøre, uden at det bringer din konverteringsrate i fare. For de fleste webshop-platforme giver mulighed for at have mere indhold på den enkelte produktside, som er placeret neden under købsknappen. Så forstyrrer det ikke salgsprocessen.

Nemlig som Magasin

Til gengæld øger det chancen for, at folk bliver længere tid på siden og giver mere vægt til sidens placering i søgeresultaterne. Indholdet kan f.eks. give tips og tricks til produktet, være videoer som viser produktet i brug og så videre. Alt sammen noget der er med til at overbevise den besøgende om, at produktet er det rigtige for dem og at I er den webshop, der ved mest om det.

Tip #4: Skab en automatisk e-mail kampagne til nye kunder

De fleste webshopejere bruger udelukkende deres mailingliste til at sende tilbud ud med. Det er også meget godt, men har ikke den store gennemslagskraft i længden.

Kombinerer du e-maillisten med en serie nyhedsbreve, der er skrevet på forhånd og automatisk udsendes med jævne mellemrum til alle, når de har tilmeldt sig mailinglisten, kan du skabe relevant og spændende indhold, der får folk til at komme tilbage til din webshop igen og igen. Samtidig kommer din webshop til at fremstå som nogen, der har mere forstand på jeres produkter end de konkurrenter, der bare sender tilbud ud.

Det kræver lidt planlægning og at du får skrevet nogle spændende e-mails. Men det skal kun gøres den ene gang og kan så genbruges på hvert eneste nye medlem, som du får på mailinglisten.

Tip #5: Øg salget med retargeting

Muligheden for at få vist målrettede annoncer til dem, der har besøgt jeres webshop for nyligt, øger erfaringsmæssigt salget en hel del. Så det er dumt, ikke at udnytte den mulighed, for click-through raten (CTR) er stor, fordi folk allerede kender jeres webshop og det koster ikke alverden at have kørende.

Du kan både købe retargeting-annoncer som AdWords og som Facebook annoncer. Så på den måde kan du jagte de besøgende både i søgeresultaterne på Google, på hjemmesider der er med i Googles annoncenetværk og på Facebook og derved øge chancerne for at sælge noget til jeres tidligere besøgende.

Vi har skrevet en mere detaljeret guide for både AdWords og Facebook retargeting, som kan hjælpe dig igang.

Tip #6: Contextual marketing - skab sammenhæng for målgruppen

Jo mere relevant du kan gøre din webshops produkter for målgruppen jo bedre. Det er hele essensen med contextual marketing, der netop går ud på at skabe en sammenhæng mellem produkter og målgruppe.

Jo hurtigere du kan reagere på aktuelle begivenheder med relevans til de produkter, du sælger i din webshop og jo bedre du kan italesætte de udfordringer og problemer, dine produkter løser for den målgruppe, der udgør dit kundeunderlag, jo større er chancen for, at de køber hos dig.

Det kræver at du kender din målgruppe indgående og at du skaber originalt indhold, som tiltaler målgruppen og gør indholdet synligt på de steder, hvor din målgruppe kommer på nettet.

Falder du over et relevant emne på et forum, på Facebook eller i nyhederne, så hold dig ikke tilbage. Se at få lavet noget indhold med det samme (se tip #3) og push det ud på de relevante kanaler. Med denne type indhold gælder det om at få det gjort, fremfor at få planlagt det perfekte stykke content.

Tip #7: Gå over til at sælge på abonnement

Vi ser det flere og flere steder.

Fysiske produkter som hundemadbarberblade, kaffe & the, strømper og trusseindlæg sælges på abonnementsbasis ganske som abonnementer på Netflix, HBO og Spotify. Det giver en fast tilbagevendende indkomst hver måned, der betyder, at du kan købe de pågældende produkter ind i større mængder og dermed til bedre priser.

Sælger du produkter, der anvender forbrugsstoffer, eller sælger du produkter, der slides ved brug og derfor jævnligt udskiftes, kan du med fordel gøre det muligt at købe disse på abonnement. Det sikrer dig også en større fast kundeskare, som du så kan sende andre tilbud til. Folk skifter nemlig sjældent abonnement, så længe abonnementet kører gnidningsløst og de er tilfreds med den vare, de modtager.

Tip #8: Shoppable videos bliver det nye sort

Til sidst et lille kig i krystalkuglen: "Shoppable videos" er godt på vej frem over there. Det er en særlig form for video, hvor du kan tagge produkter i videoen og gøre det muligt for folk at klikke sig direkte over til jeres webshop, for at købe dem. De mest avancerede løsninger indeholder også mulighed for at folk kan dele produkterne og sætte dem på deres egen ønskeseddel. Løsningen sælges som en onlinetjeneste, der gør det muligt at lægge shopable links ind på alle videoplatforme. Venturebeat.com har skrevet denne  artikel, som kommer 360 grader omkring emnet.

Det giver helt nye muligheder for at promovere dine produkter. Skab f.eks. små, sjove historier med product placements fra din webshop eller lav en god, gammeldags TV-shop reklame, hvor du promoverer dine produkter. Det er ikke så kendt herhjemme endnu, men lur mig om ikke vi ser de første shoppable videoer herhjemme inden så længe.

Søren Sprogø's kommentarer

Tre opfølgende kommentarer fra min side:

Automatiske e-mail kampagner, når folk signer sig op til dit nyhedsbrev og endnu ikke har handlet, er efterhånden ved at være latterligt nemt at sætte op i selv de mere simple nyhedsbrevssystemer, så som CampaignMonitor og MailChimp. De her modtagere skal bare spammes sønder sammen, indtil de konverterer. For ellers er de værdiløse.

Prøv at melde dig til amerikanske GrubHub's nyhedsbrev, og oplev hvordan de spammer dig massivt. Det er direkte inspirerende :-)

GrubHub GrubChain

Retargeting kan tricks, når man begynder at arbejde med flere segmenter og får tænkt relevans og evergreen kampagner ind. Men det kræver, at man ved hvad man gør og investerer tid i det. Ganske ligesom alt andet.

Når det kommer til at gøre din shop til et online magasin og skabe relevans igennem det, så har jeg virkeligt svært ved at forstå, hvorfor især små shops ikke bare ser at komme igang med det. Får du et spørgsmål ind fra en kunde, så brug lige 2-3 gange tiden på at skrive et ordentligt svar, smid det på en blog, og send kunden et link til den i stedet for.

Bare se at få spyttet noget indhold ud, pludseligt rammer du nogle unikke long tail søgninger af høj værdi.

Kunne du lide denne blog post?
 
Så giv mig mægtigt gerne en +1, så jeg ved at jeg skal skrive mere af denne slags. Eller læg en kommentar herunder, så jeg ved om det jeg skriver er godt / skidt.
17 kommentarer
 Super interessant artikel. Det er klart noget vi vil tage et nærmere kig på og se om vi kan overføre det til vores projekter. God dag! :-)
Frederik , den 11. maj 2017 11:16:01
.
 If you are going for best contents like myself, only pay a quick visit this web site everyday for the reason that it gives feature contents, thanks.
Programming Assignment Help , den 16. juni 2017 06:17:18
.
 Amazing article thanks or sharing..
Accounting Homework Help , den 16. juni 2017 09:02:50
.
 Virkelig gode råd, som man kan bruge til noget!
Bygsite , den 20. juni 2017 13:23:49
.
 Great article, thanks for sharing. Keep up the good work.
Jonathan Smith , den 23. august 2017 15:34:04
.
 Amazing article, very well written post. Thanks for sharing.
Jimmy Carter , den 7. september 2017 15:07:15
.
 Very informative article. Thanks for sharing!
Donald Johnson , den 7. september 2017 15:13:04
.
 I was looking for information on this topic, thanks for sharing.
Ellen Smith , den 7. september 2017 15:15:03
.
 Denne artikel hjalp mig med at vælge min næste smartphone. Mange tak!
James Karlson , den 21. september 2017 14:12:51
.
 References Let's have a look over the featured indicates in setting altering. While altering the substance, the essayist must guarantee: Similarly the altering requirement for the structure and sections ought to likewise require certain parameters to evaluate:
Coursework Writing Service , den 6. oktober 2017 13:17:20
.
 Hej,
Er du forretningsmand eller kvinde? Hvis i nogen økonomisk rod eller har du brug for penge til at starte din egen virksomhed? Du har brug for kredit til at betale gælden? Hvis du har en lav kredit score og bank / andre lokale finansielle institutioner oplever problemer med at få lån fra? Personligt lån, forretningsudvidelse, iværksætteri og træning, gældskonsolidering, hårde penge lån. Nå, du har brug for et lån eller finansiering af en eller anden grund. Vi yder lån med lav rente på 2%, kontakt os venligst med en konstant ledsager af kredit via denne Email; (GONZALEZANDRESLOAN@GMAIL.COM)
Gonzalez Andres , den 22. oktober 2017 05:05:40
.
 lån! lån!! lån!!!
Er du på udkig efter et velrenommeret og akkrediteret privatlånsselskab, der giver lån til livstidsmulighed. Vi tilbyder alle typer lån på en meget hurtig og nem måde, personlige lån, billån, realkreditlån, studielån, virksomhedslån, investeringslån, gældskonsolidering og meget mere. Er du blevet afvist af banker og andre finansielle institutioner? Har du brug for et konsolideringslån eller et pant? Se ikke mere som om vi er her for at gøre alle dine økonomiske problemer til en fortid. Vi udlåner midler til enkeltpersoner og virksomheder, som har brug for økonomisk bistand med en sats på 2%. Ingen socialsikringsnummer kræves og ingen kreditcheck kræves, 100% garanteret. Jeg vil bruge dette medium til at informere dig om, at vi leverer pålidelig og støttende assistance, og vi vil med glæde tilbyde dig et lån.
Send os så en mail til: (anitagerardloanfirm@gmail.com) for at ansøge om et låna
Anita Gerard , den 28. oktober 2017 11:04:33
.
 only professional writers can make this kind of material, cheers
Marketing Dissertation Help , den 28. oktober 2017 11:35:11
.
 Those who come to read your article will find lots of helpful and informative tips
Mountain Man Brewing Company Case Analysis Excel , den 28. oktober 2017 12:18:05
.
 Hi buddy, your blog' s design is simple and clean and i like it. Your blog posts about Online writing Help are superb. Please keep them coming. Greets!
Help With Statistics Assignment , den 28. oktober 2017 13:53:13
.
 Hvordan fik jeg mit Ønskede Lånbeløb fra et Pålideligt Lånfirma (chillwellfinancialhome@gmail.com)

Hej alle, jeg hedder Sandra Kalniete, jeg er fra Alabama, United State, er her for at vidne om, hvordan jeg har fået mit lån fra Chillwell Loans Company {(chillwellfinancialhome@gmail.com)} jeg henviser dette til mit vidnesbyrd om at i Sydamerika fordi jeg har hørt om de mennesker, der er faldende for det forkerte lånselskab og er ved at blive dårligt tjente penge, efter at jeg har ansøgt to gange fra forskellige långivere, der hævdede at være långivere her i dette forum, tænkte jeg deres Udlån var reel, og jeg søgte, men de gav mig aldrig lån, før en af ​​mine venner introducerede mig til hr. James Peterson World Loans Company, som lovede at hjælpe mig med et lån af mit ønske, og han gjorde virkelig som han lovede uden nogen form for forsinkelse Jeg tvivlede, men jeg griber aldrig til at tro. Jeg troede aldrig, at der stadig er pålidelige långivere, indtil jeg mødte hr. Chill Well, som virkelig hjalp mig med mit lån og forandret mit liv til det bedre. Jeg ved, at der stadig er mange gode långivere derude, men jeg vil råde dig derude og leder efter pålidelig långiver for at prøve hr. Chillwell Loans Company, han er omsorgsfuld og forstående. Jeg ved ikke, om du har brug for et presserende lån også eller ønsker finansiering til dine projekter, så er du velkommen til at kontakte hr. Chillwell Company i dag. hans email adresse er (chillwellfinancialhome@gmail.com)
sandra kalniete , den 7. november 2017 14:09:14
.
 Kære lånesøgere

Har du økonomiske vanskeligheder? Vil du starte din egen virksomhed? Dette lånefirma blev etableret menneskerettighedsorganisationer rundt omkring i verden med det ene formål at hjælpe de fattige og mennesker med økonomiske vanskeligheder i livet. Hvis du ønsker at ansøge om lån, skal du kontakte os igen med nedenstående email: elenanino0007@gmail.com

Navn:
Det krævede lånebeløb:
Lånetid:
Mobilnummer:

Tak og Gud velsigne
TILLID
Elena
Elena , den 18. november 2017 04:53:29
.
Læg en kommentar
.
Navn
E-mail
Website
To plus syv?
Kommentar
Bemærk: Dit website link i kommentarer har NOFOLLOW. Det betyder det ikke har nogen SEO-mæssig værdi, så du kan lige så godt angive dit rigtige navn og et relevant link. Kommentarer, der bryder med dette, vil blive slettet øjeblikkeligt.
 
Det du indtaster som navn, e-mail og website vil desuden blive gemt i en cookie i din browser, så det er nemmere for dig næste gang du vil skrive en kommentar. Det er desværre ikke muligt at frabede sig dette.
 
Om mig
Jeg er en pragmatisk midtjyde med mere end 20 års erfaring i IT-branchen, de sidste 10 med alt inden for eCommerce.
Se hvad jeg kan gøre for dig
Eller se min referenceliste
 
Om gæstebloggeren
Sasa Kovacevic
Sasa er partner og Head of SEO hos københavnske Obsidian Digital, hvor han arbejder med SEO strategi og eksekvering.
 
Han har en stærk baggrund inden for e-Commerce, PPC, SEO og Analytics hos flere større, kendte virksomheder.
 
 
Nyhedsbrev
Få besked per mail, når der er nye posts her på bloggen
 
Tilmeld nyhedsbrev
 
Samtidigt får du en mail med de bedste indlæg, så du ikke behøver at vente på guldkorn.
 
Få det som RSS feed     RSS feed
Få også kommentarer, sitemap
Kategorier
 
Søg
Jeg anbefaler
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
GA tricks: Skaffer mine kampagner nye eller gamle kunder? vinder af SEMaward 2011
 
Google Analytics rapporten over alle rapporter, vinder af SEMaward 2010
Afdeling 18 Søren Sprogø E-commerce Guru work Grønnegade 3, st. tv. 8600 Silkeborg Danmark work 26727404 56.165787 9.537120 Søren Sprogø Cookies