Nov.
02
2012

Tanker inden start af en webshop

Hvis man ønsker at starte en webshop, men ingen anelse har om den slags, så kan det være lidt af en udfordring at få startet. I denne artikel har jeg inviteret en gæsteblogger i form af Brian Brandt, som netop har været hele processen igennem, og derfor har en hel del erfaringer at dele.

Brian er dog bestemt ikke nogen nybegynder, da han har arbejdet med online markedsføring i en del år efterhånden. Og har efterhånden skrevet op til flere e-bøger om emnet.

Men det gør jo bare, at man bør lytte endnu bedre efter, når Brian deler ud af sine erfaringer. Derfor overlader jeg med glæde ordet til ham her:

Tanker før start af en webshop

Det er efterhånden nogle år siden, at jeg skrev bogen Webshop Hvordan, som er en meget praktisk anlagt bog, til hvordan du kommer i gang med en webshop.

Den er stadig aktuel i dag, specielt fordi den fik en opdatering for cirka 1 års tid siden. 1 år er dog stadig meget i internet-år, derfor vil jeg her komme med en lille guide til, hvad du bør overveje, inden du går i gang, anno 2012. Det passer meget godt med, at jeg har hjulpet min hustru i gang med en ny webshop, Sovedyret og Sørens blog om ehandel, vil jo være et oplagt sted, at udgive denne artikel.

Sovedyret

Valg af produkt

Det første der skal være styr på, er produktet. Først og fremmest skal du jo vælge et produkt der interesserer dig - ellers mister du nok ret hurtigt lysten til at drive din webshop, uanset hvor mange penge du skovler ind.

Når det er sagt, vil jeg lige komme med et råd til, hvilke produkter du bør kigge efter, for at få en god forretning.

  • Produkterne skal være nemme at håndtere på et lager
  • Nem at sende / fragte
  • Have så høj dækningsgrad som muligt
  • Ikke være modtagelige over for alt for mange reklamationer
  • Ikke være noget der ønskes byttet
  • Gerne være mulige altid at skaffe flere af
  • Gerne være produkter der koster relativt mange penge, 500 kr+

Lige en kort uddybning til den sidste - varer der koster få penge, fx 10 kroner stykket, skal der bare sælges enormt mange af, før du har en god forretning. Det kræver ofte mange forskellige distributionskanaler og meget mere arbejde i håndtering, administration etc. Varer til fx 500 kr+ giver derfor bare lidt mere frihed og mindre håndtering - færre salg for at genere en høj omsætning. 

Det er klart, at der ikke findes produkter der kan overholde alle ovenstående punkter - men forsøg at find et produkt, der opfylder så mange af ovenstående krav som muligt, det vil bare lette tingene for dig i det lange løb.

Valg af webshop platform

Der er et utal af muligheder i dag. Da jeg undersøgte markedet tilbage i 2008, var der relativt få spillere på markedet. Dandomain, Scannet og osCommerce (open source) var sådan de gængse spillere folk snakkede om - og nogle af de meget dyre hostede løsninger som fx DynamicWeb, men de var ikke interessante for min målgruppe på det tidspunkt. Ingen af dem var særlig fantastiske, set fra en usability og funktionsmæssigt perspektiv. Men du kunne da udgive produkter og tage imod penge - de basale funktioner der skal til for at drive en webshop.

Der er kommet rigtig mange efter det. De systemer jeg ville kigge nærmere på i dag, var Shopify, DanDomain, Shoporama og Magento (open source). Det er nogle af de platforme jeg ser lever op til kravene omkring funktioner og usability i administrationen. (Det skal siges, at jeg jo ikke har prøvet alle platforme, om end jeg nok har prøvet de første 25 - 30 forskellige). 

Sovedyret som jeg startede er bygget på Shoporama - og det er jeg rigtig tilfreds med at have gjort. Jeg er også via ClickStarter (mit online marketing bureau) i gang med, at have endnu en webshop klar for en kunde på systemet. Den går nok live i løbet af november. Så skal du have hjælp til Shoporama, hjælper jeg gerne med den del.

De tekniske detaljer i start af webshop

Der er faktisk væsentlig flere tekniske ting du skal have styr på, når du begiver dig ud i at starte webshoppen. Når du har platformen på plads, skal du have en række ting på plads.

Betalingsgateway - du må ikke tage imod kreditkortoplysninger i din webshop, da de skal gemmes krypteret og alt muligt halløj. Derfor skal du benytte en betalingsgateway, som koster en månedligt abonnement, typisk mellem 100 og 400 kroner. Jeg har gode erfaringer med både ePay og Quickpay.

Nets indløsningsaftale - for at kunne tage imod dankort, har du brug for en indløsningsaftale hos Nets. Skal du have udenlandske kreditkort, såsom Mastercard, American Express og lignende, skal du også have en indløsningsaftale med Teller. Du kan tegne en aftale for begge dele via Tellers hjemmeside. Det koster lige pt 1.000 kr i oprettelse og 1.000 kr årligt for Dankort og 3.000 kr årligt for udenlandske kreditkort - men tjek dagspriserne hos Teller.

Dertil kommer så en række services der kan være nødvendige. Det kan være et eksternt mailsystem som Campaign Monitor, splittestværktøj som Visual Website Optimizer, økonomisystem som e-conomic, live chat box som Olark og den type online redskaber der kan optimere din webshop.

Det er derfor ikke nødvendigvis billigere at drive en webshop, end en fysisk forretning, selvom det har været holdningen i de sidste mange år. Opstartsomkostninger er nok lavere, men i det lange løb, tror jeg at de dygtige webshops, bruger ligeså mange penge på markedsføring og vedligehold, som en fysisk butik gør.

Hvad er mine bedste råd omkring opstarten

Du skal sørge for at sætte dig godt og grundigt ind i tingene inden du starter. Du kan godt lave en trial & error tilgang, men du risikerer at tage nogle beslutninger, som gør at du skal starte forfra på et tidspunkt undervejs. Ved at tage de rigtige beslutninger fra start, har du større sandsynlighed for ikke at skulle lave store geninvesteringer i nye platforme og systemer.

Sæt dig ned og lav en Google søgning - find en række webshops og kig dem over skulderen. Se hvad de gør godt og hvad de gør skidt. Skriv det ned. Prøv at eventuelt at kontakte dem for at høre deres erfaringer med den platform de er på. Måske vil de svare, måske vil de ikke - du kan i værste fald få et nej.

Tag de erfaringer du gør dig ved at surfe rundt, og sammenfat det i et dokument. Det dokument vil med tiden blive til din kravspecifikation, når du skal ud og finde en webshop leverandør. Har du ikke skrevet de ting ned, så vil de fleste webshop leverandører bare lave en standard løsning, og ikke have de finurlige løsninger, som gør en webshop virkelig brugbar og konverterende.

Jeg lavede et interview med Martin Thorborg for nogle år siden om de tanker du bør gøre dig, inden du starter en webshop. Den snak er stadig meget relevant i dag. Det er egentlig et af de mange interviews du får, når du investerer i min bog, Webshop Hvordan - men du får den helt gratis her på Sørens blog: Interview med Martin Thorborg om ehandel

God fornøjelse med din start af webshop.

Kommentar fra Søren Sprogø

Så griber jeg lige tastaturet tilbage. Det er nogle helt fantastiske erfaringer Brian her deler med dig, og jeg tænkte lige jeg ville runde af med min vinkel på noget af det han skriver.

  • Ang. produkternes pris, så har jeg desuden observeret, at så snart man når op over 6-700 kr., så ligger der en eller anden psykologisk barriere, der gør at folk lige stopper op og tænker sig om en ekstra gang.

    Og så snart folk tænker sig om, så går det ofte galt.
     
  • Ang. valg af platform, så plejer jeg at sige, at platformen er lidt lige som en hammer. Hvor effektiv den er, kommer ufatteligt meget an på håndværkeren (læs: din leverandør), der svinger den.

    Sat lidt på en spids, så er der som så ikke nogen platform, der er bedre end alle de andre. De har allesammen deres stærke sider, og deres svage sider. Derfor er det vigtigt at du researcher markedet grundigt, eller allierer dig med en, der kan give dig lidt uvildig rådgivning på området.
     
  • Det er en interessant tanke, at det på langt sigt koster lige så meget at køre en (successfuld) webshop, som det gør at køre en fysisk butik. Med webshop'en foregår det meste af din markedsføring dog online, og her har du den kæmpe fordel, at du kan måle hvad du får ud af alle dine markedsføringskroner. Så du skulle meget gerne ende op med, at alle pengene bliver meget mere intelligent brugt, og derfor giver dig en højere profit.
     
  • Jeg kan rigtigt godt lide tippet om, at starte med at surfe rundt på en masse webshops, og skriv ned hvad du synes virker / ikke virker på dem. Er du den kreative type, så lav evt. et print af de forskellige shops, klip det ud du kan lide, og lav en scrap book.

Hvad synes du om Brians erfaringer? Har du eventuelt dine egne? Så del dem mægtigt gerne herunder.

Kunne du lide denne blog post?
 
Så giv mig mægtigt gerne en +1, så jeg ved at jeg skal skrive mere af denne slags. Eller læg en kommentar herunder, så jeg ved om det jeg skriver er godt / skidt.
13 kommentarer
 God artikel om opstart, jeg har lige en lille kommentar til udenlandske kort.

Det er billige alternativer til clearing af udenlandske kort som fx: Visa, Mastercards og Diners - selv bruger jeg Euroline (SEB)
Tim Liljendahl , den 2. november 2012 10:59:23
.
 Tak for en spændende artikel, med en masse gode råd og ideer :-)
Søren Reinke , den 2. november 2012 11:35:58
.
 Fin artikel. Syntes dog du skulle nævne Euroline som alternativ til Teller til internationale kort (mastercard, Visa mv.). Har efterhånden hjulpet med at starte et par shops op, og i alle tilfælde er Euroline kommet med langt mere attraktive priser på indløsningsaftale (ingen opstarts omkostninger, ingen månedsgebyr og lavere procent pr. transaktion) end hvad Teller tilbyder. Det kan have betydning for en nystartet at spare der, og både Quickpay og Epay kan jo spille sammen med EuroLine.
Henrik Krogh , den 2. november 2012 11:43:20
.
 Hej Brian og Søren
Er der nogen af jer (eller jeres læsere) der har erfaring med e-supplies system (http://www.e-supplies.dk/)?

Jeg har en kunde som overvejer det, men har ikke hørt nogen omtale systemet før. Sådan noget bekymre mig altid selvom de har en imponerende referenceliste.
Lars Skjoldby , den 2. november 2012 13:29:39
.
 @Lars: Læs min kommentar om, at et system er lige som en hammer.

Derfor kan jeg ikke komme med nogen kommentarer på, om e-supplies er det rette/forkerte system i din kundes konkrete situation.
Søren Sprogø , den 2. november 2012 14:00:07
.
 @Søren: Helt forståeligt. Det var nu også bare om der var erfaringer og ikke så meget om det er det rette eller ej. Men det kan også være det kommer ud på et :-)
Lars Skjoldby , den 2. november 2012 14:39:33
.
 @Lars - Prøv at Google "site:e-supplies.dk". Masser af DC på alle deres kunder, selvom jeg gjorde dem opmærksom på det for 2 år siden!, da min fhv. arbejdsgiver brugte dem...
Peter , den 3. november 2012 10:54:52
.
 Tim / Henrik >> Jeg har ikke selv erfaringer med Euroline - men det bør være noget at kigge efter. Sidst jeg snakkede med Euroline, krævede de dog en hvis omsætning, før de ville lege med en - har de ændret de regler ?

Lars >> Jeg kender ikke e-supplies.dk.. Jeg har lige kigget lidt rundt på deres website, og jeg er stadig i tvivl om, hvad de egentlig laver? Troede først at de var noget integrationssystem, men nu er jeg da i tvivl?!
Brian Brandt , den 4. november 2012 10:01:10
.
 @Lars: Jeg har selvfølgelig mine preferencer inden for platforme, ligesom jeg har platforme jeg pure nægter at arbejde med. Ingen af delene er dog noget jeg vil dele offentligt.

Jeg kender dog ikke e-supplies.dk. Men er enig i Brian's observation, og Peter's advarsel er da vist noget, man bør lytte efter. Dog kender jeg MASSER af platformsleverandører, der ikke kan finde ud af det der med at proppe en robots.txt på deres udviklingsdomæner (amatørnisser).
Søren Sprogø , den 5. november 2012 10:32:10
.
 @Brian: Jeg har lige startet min første webshop. Valgte Euroline til de internationale kort. De krævede ingen form for omsætning og det var nemt at komme i gang hos dem.
Jan Elmar Sørensen , den 9. november 2012 01:26:59
.
 @Jan.. Super.. tak for at klare det op. Så har de ændret det siden jeg sidst tjekkede - godt at vide.
Brian Brandt , den 5. december 2012 22:15:59
.
 Tak for en god artikel, med en masse gode tips.

Syntes rigtigt godt om brugen af open source produkterne - og kan virkelig anbefale Magento. :)

Mange hilsner
Martin

Martin Hansen , den 20. februar 2013 09:55:01
.
 Hej Sören,
jeg ville gerne vide om der findes netbutikker, hvor flere gar sammen om at sälge hver deres varer.
Altsa EN butik med FLERE "hylder".
Jeg selv ville gerne sälge en säsonvare (julevare) men den kan muligvis udvides til en helarsvare.
Jeg synes det ville väre en god ide at dele en netbutik.

Mange hilsner Lya
Lya Buchholz , den 12. december 2014 07:14:00
.
Læg en kommentar
.
Navn
E-mail
Website
To plus syv?
Kommentar
Bemærk: Dit website link i kommentarer har NOFOLLOW. Det betyder det ikke har nogen SEO-mæssig værdi, så du kan lige så godt angive dit rigtige navn og et relevant link. Kommentarer, der bryder med dette, vil blive slettet øjeblikkeligt.
 
Det du indtaster som navn, e-mail og website vil desuden blive gemt i en cookie i din browser, så det er nemmere for dig næste gang du vil skrive en kommentar. Det er desværre ikke muligt at frabede sig dette.
 
Om mig
Jeg er en pragmatisk midtjyde med mere end 20 års erfaring i IT-branchen, de sidste 10 med alt inden for eCommerce.
Se hvad jeg kan gøre for dig
Eller se min referenceliste
 
Om gæstebloggeren
Brian Brandt
Brian er Online Marketing direktør hos Clickstarter A/S, og arbejder med SEO, PPC og konverteringsoptimering. Han er desuden forfatter til flere e-bøger, og ejer af en netbutik med puttetilbehør til børn.
 
Nyhedsbrev
Få besked per mail, når der er nye posts her på bloggen
 
Tilmeld nyhedsbrev
 
Samtidigt får du en mail med de bedste indlæg, så du ikke behøver at vente på guldkorn.
 
Få det som RSS feed     RSS feed
Få også kommentarer, sitemap
Kategorier
 
Søg
Jeg anbefaler
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
GA tricks: Skaffer mine kampagner nye eller gamle kunder? vinder af SEMaward 2011
 
Google Analytics rapporten over alle rapporter, vinder af SEMaward 2010
Afdeling 18 Søren Sprogø E-commerce Guru work Grønnegade 3, st. tv. 8600 Silkeborg Danmark work 26727404 56.165787 9.537120 Søren Sprogø Cookies