Jun.
10
2009

Værdien af at teste

Kondomaten Knaptest Mange eksperter snakker om, at det er vigtigt konstant at teste. Men når man ikke lige har styr på hvad det går ud på, kan det være svært at se værdien i det.

Morten Vadskær, som driver en webshop der sælger kondomer, tester konstant. Og det fantastiske er, at han deler ud af sine erfaringer på sin blog!

For ikke så lang tid siden startede han en test op, hvor han testede om en grøn, rød eller sort Videre-knap i checkout processen var bedst. Og samtidigt holdt han en konkurrence om, hvem der kunne gætte vinderen.

Dette er et klassisk eksempel på en A/B-test i sin simpleste form, så det har været enormt spændende at følge.

Testen og konkurrencen er nu blevet afsluttet, du kan selv læse resultatet på hans blog. Men hvad der var allermest spændende, Morten har sat værdi på vinderen:

Således vil en implementering af den vindende knap forøge hans årsomsætning med 33.000 kroner! Og dette er resultatet af en test, der tog ham 15 minutter at sætte op.

Er du nu overbevist om, at det er en god ide at teste?

Hvordan kommer man igang med at teste?

Men at teste kan stadigvæk godt være svært at komme igang med. Især hvis man ikke er teknikker, analytiker, designer eller lignende. Heldigvis er der hjælp at hente.

Selvsamme Morten Vadskær holder i august et aftensseminar om, hvordan man udfører tests i Google Website Optimizer. Og Morten har altid en dejlig pragmatisk vinkel på alt, så jeg er sikker på at deltagerne vil få en masse praktisk viden de kan tage med hjem og gå igang med med det samme!

Læs mere om seminaret i Google Website Optimizer, der bliver afholdt både i Århus og København.

Hvis du er mere til litteratur om emnet, kan jeg anbefale Bryan Eisenberg's bog "Always Be Testing".

 Dejligt med pragmatiske jyder ;)

Potter
Potter , den 10. juni 2009 14:35:59
.
 Spændende læsning, men kan der så definitivt konstateres at grønne call to aktion buttons virker bedst?
Michael Kock , den 10. juni 2009 15:01:02
.
 @Michael: Well... Som jeg har kommenteret inde på Thomas' blog, så er der vist ikke statistisk grundlag for at konstatere noget som helst. Netop også derfor hans GWO screenshot melder "data inconclusive".

Så jeg vil sige at i Kondomaten's tilfælde, er der noget der TYDER på at en grøn knap MÅSKE virker bedst. Men det er ikke definitivt, og man vil altid kunne finde andre sites, hvor den samme test vil give andre resultater (f.eks. på et i forvejen meget grønt site).
Søren Sprogø , den 10. juni 2009 15:17:46
.
 Jeg er selv igang med en lignende test på mit site GratisKondom.dk.. Jeg kan oplyse om, at grøn er den farve der har konverteret dårligst indtil nu!
Mattias Skovhøj , den 10. juni 2009 16:13:06
.
 Enig med Søren. Så vidt jeg kan der IKKE kåres en vinder ud fra disse resultater. De 6 % kan sagtens skyldes tilfældigheder, det er hvad "no high-confidence winner" betyder. Der skal en højere procent eller flere forsøg til, før resultatet bliver statistisk signifikant.
Anders Rasmussen , den 10. juni 2009 16:31:44
.
 Rigtig godt indlæg. Det er et rigtig godt eksempel på hvor vigtigt webdesign er :D Og samtidig en rigtig spændende måde at teste på. Mon man skulle prøve det af?
Daniel , den 7. august 2009 21:00:04
.
 
Om mig
Jeg er en pragmatisk midtjyde med mere end 25 års erfaring i IT-branchen, de sidste 16 med alt inden for eCommerce.
Se hvad jeg kan gøre for dig
Eller se min referenceliste
 
Nyhedsbrev
Få besked per mail, når der er nye posts her på bloggen
 
Tilmeld nyhedsbrev
 
Samtidigt får du en mail med de bedste indlæg, så du ikke behøver at vente på guldkorn.
 
Få det som RSS feed     RSS feed
Få også kommentarer, sitemap
Kategorier
 
Søg
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
GA tricks: Skaffer mine kampagner nye eller gamle kunder? vinder af SEMaward 2011
 
Google Analytics rapporten over alle rapporter, vinder af SEMaward 2010
Afdeling 18 Søren Sprogø E-commerce Guru work Nyvangen 28 8600 Silkeborg Danmark work 26727404 56.165787 9.537120 Søren Sprogø Cookies