Jan.
23
2009

Krav for søgemaskineoptimering af webshops

Checkliste for søgemaskineoptimeret webshop Mange gange er jeg blevet spurgt: "Hvad skal der til, for at jeg kan gå igang med at lave søgemaskineoptimering på min webbutik?"

Rent teknisk, ikke særgligt meget. Denne artikel beskriver hvad din webshop-platform som minimum skal kunne, for at man kan gå igang enten selv, eller via en søgemaskine-ekspert.

  1. Mulighed for unikke sidetitler
    For hver eneste side, produkt eller kategori i din butik, skal det være muligt at angive en helt unik sidetitel. Ikke noget med at benytte den samme sidetitel på alle sider, det er simpelthen noget skidt!

    Til nød kan det forsvares at f.eks. sidetitlerne i produktkataloget autogenereres, ud fra kategoriens navn og/eller produktets navn. Det er ikke ideelt, men sparer en masse arbejde (især hvis man har tusindvis af produkter). Bare sålænge de enkelte titler er unikke for hver side.
      
  2. Mulighed for unikke Meta Description-tags
    Meta Description tags er et "skjult" element på din side, som indeholder en kort beskrivelse af sidens indhold.

    Med skjult menes der, at den ikke som sådan ses når man kigger på selve siden. Men Google kigger efter den, og det er oftest denne der vises i søgeresultatet.

    Nøjagtigt ligesom sidetitlen, er det vigtigt at denne er unik for hver eneste side.
     
  3. God HTML-kode
    Det er vigtigt at selve HTML-koden bag din shop er pænt og ordentligt struktureret, så Google kan finde ud af hvad der er indhold, overskrift osv. på din side.
     
  4. Well-formed, semantiske URL'er
    Adresserne på dine sider skal være pæne, meningsfyldte, og fortrinsvis bestå af bogstaver. Dette kaldes også Well-formed URL's eller semantiske URL'er.

    Dvs. f.eks. /default.asp?id=c5951d1882edf880305a9236a81120f5 er noget skidt, mens /frugter/aebler.asp er ordentligt.

Punkt 1 og 2 er helt essentielle, når det kommer til søgemaskineoptimering. Det kan simpelthen ikke lade sig gøre uden disse muligheder.

Mens punkt 3 og 4 nærmere er very-nice-to-have. De er dog så nemme at lave i dag rent teknisk, at der simpelthen ikke er nogen undskyldning for ikke at have det med.

Stil krav til din leverandør

I sidste uge var jeg ude med riven over for flere danske leverandører af webshop platforme. Og dette er lidt en opfølgning:

Hvis din shop i sin basisudgave ikke kan punkt 1 og 2, så skal du have en alvorlig snak med din leverandør! Og godtag det ikke nødvendigvis, hvis deres svar er: "Det ka' du da sagtens få, men det koster ekstra!".

Hvis de ikke out-of-the-box understøtter punkt 3 og 4, er det et klart symptom på, at de er teknologisk bagude. Det er efterhånden flere år siden at det blev naturligt at lave god HTML kode og pæne URL'er som standard i sit system.

Tag endelig fat i mig, hvis du vil vide mere. Eller sig til, hvis du har problemer med at presse din leverandør til at levere ovenstående. Jeg burde være i stand til at overbevise dem om, hvorfor de skal se at komme ud af busken.

Kunne du lide denne blog post?
 
Så giv mig mægtigt gerne en +1, så jeg ved at jeg skal skrive mere af denne slags. Eller læg en kommentar herunder, så jeg ved om det jeg skriver er godt / skidt.
11 kommentarer
 Ja, det burde være simpelt, og listen er ikke særlig lang. Du kunne tilføje muligheden for at redigere ALT teksterne på billeder, undlade visse sider fra indeksering via Robots.txt og min personlige kæphest: Ikke placere en url til sin egen hjemmeside i sine kunders butikker!
Søren , den 23. januar 2009 13:11:33
.
 Helt enig i dine krav - og det kan undre, at der er løsninger der ikke har fat i den ende.

Noget andet er, at produkter kommer og går. Derfor er det ikke uvæsentligt, at der er mulighed for at lave statiske sider, som kan optimeres og som for lov til at bestå. Og så skal de kunne placeres frit i systemet.

Spændende. Og vi tales jeg snart ved. Det glæder jeg mig til.

Potter
Potter , den 23. januar 2009 13:17:57
.
 Pagelife, jeg er uenig i at listen ikke er særlig lang! Snakker vi om at komme på side 1 i Danmark, så er det da sikkert fint med punkt 1 og 2, men skal vi kæmpe om de 3 øverste pladser, så skal der altså en del mere til. Hvert punkt er måske kun 1/4 %, men hvem ved om det er den kvarte procent der gør at du ligger nr. 2 istedet for nr. 1.
Jimmy Mortensen , den 23. januar 2009 14:43:51
.
 Gode punkter, Punkt 4 er et must have, hvis der er tale om session id der vises i url, da din side vil bliver ramt af duplicate Content (identisk indhold) på et eller andet tidspunkt. Der er heldigvis ikke så mange der bruger det mere, men de findes stadig!
Morten Hinrichs , den 25. januar 2009 09:22:39
.
 Godt indspark Søren.

Vi har gennem mange år arbejdet med optimering af webshops - eller specielt software til håndtering af salg af varer.. en af de ting, som jeg mener, der stort set aldrig er taget høje for, er at få præsenteret produktbeskrivelser for søgemaskinerne. Ofte er de gemt i en javascript funktion eller bag layers, flash eller andet hø.

Desuden er det ofte næste umuligt at linke til andre relaterede produkter og så er der lige en af de helt essensielle; links!

Hvordan får man skabt et hav af links til en shop, som måske sælger noget, man kan finde et utal af andre steder?
Vi forsøger at skrive helt unikke beskrivelser, som fænger kunden og måske give lyst til netop at linke til denne produktside fremfor så mange andre.

Kom lige i tanke om en klassiker:

Man skal logge ind som bruger for at købe.. nogle gange skal Googlebot også logge ind for at indeksere siderne - det er ikke smart.
Rasmus Sørensen , den 25. januar 2009 18:53:59
.
 Hej Søren

Super indlæg. Jeg er ganske enig i alle punkter. Jeg finder punkt 4 særdeles relevant. Det letter bl.a. opsætningen af funnels i GA ganske væsentligt.

Har du kendskab til en liste med navne på CMS'er der opfylder disse 4 punkter?
Chrilles Wybrandt , den 3. februar 2009 10:31:20
.
 @Chrilles: Puha, en liste over CMS'er ville blive gigantisk og kræve 5 tons research.

Personligt foretrækker jeg Umbraco, da den har semantiske URL'er out-of-the-box, og giver dig 100% kontrol over HTML koden.

Mht. webshop platforme er det svært at sige, især fordi jeg ikke ønsker at hænge specifikke leverandører ud. Jeg arbejder dog på en blog post om de mest benyttede her i Danmark, som du måske vil kunne finde interessant.
Søren Sprogø , den 3. februar 2009 11:24:32
.
 Søren: Hvis du laver en helt objektiv anmeldelse af danske webshop løsninger, så vil der da ikke være noget forkert I at fremhæve fordele og ulemper med hensyn til SEO i de enkelte systemer. Også uden at hænge nogen ud...
Jacob W , den 3. februar 2009 20:04:31
.
 Tak for gode tips, dem har jeg skrevet mig bag øret.
Telte leverandøren , den 11. februar 2009 14:41:34
.
 Tak for gode tips, dem har jeg skrevet mig bag øret.
Telte leverandøren , den 11. februar 2009 14:41:44
.
 Jeg er hel enig med alle punkter.
Vi har en Web-Shop hos Dandomain. For ca. 1 år siden har jeg kontaktet dem for at høre nemmere om mulighed for unikke sidetitler til ”egne side” i Web-Shoppen. Det kunne de desværre ikke hjælpe med… :/
Irina , den 23. november 2009 13:03:34
.
Læg en kommentar
.
Navn
E-mail
Website
To plus syv?
Kommentar
Bemærk: Dit website link i kommentarer har NOFOLLOW. Det betyder det ikke har nogen SEO-mæssig værdi, så du kan lige så godt angive dit rigtige navn og et relevant link. Kommentarer, der bryder med dette, vil blive slettet øjeblikkeligt.
 
Det du indtaster som navn, e-mail og website vil desuden blive gemt i en cookie i din browser, så det er nemmere for dig næste gang du vil skrive en kommentar. Det er desværre ikke muligt at frabede sig dette.
 
Om mig
Jeg er en pragmatisk midtjyde med mere end 20 års erfaring i IT-branchen, de sidste 10 med alt inden for eCommerce.
Se hvad jeg kan gøre for dig
Eller se min referenceliste
 
Nyhedsbrev
Få besked per mail, når der er nye posts her på bloggen
 
Tilmeld nyhedsbrev
 
Samtidigt får du en mail med de bedste indlæg, så du ikke behøver at vente på guldkorn.
 
Få det som RSS feed     RSS feed
Få også kommentarer, sitemap
Kategorier
 
Søg
Jeg anbefaler
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
GA tricks: Skaffer mine kampagner nye eller gamle kunder? vinder af SEMaward 2011
 
Google Analytics rapporten over alle rapporter, vinder af SEMaward 2010
Afdeling 18 Søren Sprogø E-commerce Guru work Grønnegade 3, st. tv. 8600 Silkeborg Danmark work 26727404 56.165787 9.537120 Søren Sprogø Cookies