Aug.
25
2008

Call-to-action i praksis

I sidste uge stod den på højtflyvende teori om at lægge duftspor på sit site, så hulemanden i os alle kan finde rundt. Denne gang er det så tid til noget lidt mere praktisk, nemlig hvordan man tester om en side indeholder ordentlige Call-to-actions!

Hvad er et Call-to-Action, og hvorfor er de vigtige?

Grundlæggende er Call-to-Actions de et til tre vigtigste links (actions) på en side, som du gerne vil have den besøgende til at klikke på. Hver af disse actions skal bringe den besøgende et skridt tættere på at foretage en konvertering, som i netbutikkers tilfælde er at placere en ordre.

Set med den besøgendes øjne, er en Call-to-action det link, der bringer ham et skridt eller klik tættere på sit mål.

Man siger at folk ikke gidder at læse på nettet. Det gør de sådan set godt, men det første spørgsmål en besøgende stiller sig selv, når de klikker sig ind på en side, er: Hvordan er denne side relevant for hvad jeg er ude efter, og hvordan bringer den mig nærmere på mit mål?

Og ønsker du at overtale den besøgende allerede på det underbevidste niveau om sidens relevans har du under ét sekund til det, hvilket bedst gøres ved nogle kraftigt fremhævede elementer på siden, der understøtter deres mål.

Sådan tester du om dine Call-to-Actions er gode

Som nævnt er det de færreste mennesker, der som det første sætter sig ned og læser en side fra den ene ende til den anden. De fleste starter med at scanne ned over en side, for hurtigt at vurdere om den kan bringe dem tættere på deres mål.

For at teste om en side har gode Call-to-Actions kan man benytte den såkaldte "squint"-test:

  • Indlæs den side du ønsker at teste i din browser.
     
  • Stil dig 3-4 meter fra din skærm.
     
  • Knib øjnene sammen, til det hele bliver sløret.
      
Du skal nu klart være i stand til at få øje på de 1-3 elementer, som brugeren skal klikke på for at komme videre til dine konverteringspunkter! Er du det, så er folks underbevidsthed det også, når blikket hurtigt scanner ned over en side.

Eksempler på sider med gode og dårlige Call-to-Actions

Faste læsere på min blog har måske lagt mærke til min forkærlighed for Gyldendal.dk. Ikke fordi jeg synes den er ekseptionelt god, men fordi den netop er et godt eksempel på tydelige Call-to-Actions:

Gyldendal.dk squint test

Er du her i tvivl om, hvilke to elementer på denne produktside du skal klikke på for at handle hos dem?

Kan du så gætte, hvor man skal klikke for at handle hos Trendybaby.dk?

Trendybaby.dk squint test

Gætter du på den store, gule knap, så gætter du forkert.

Hvis du vil vide mere

Om brugen af Call-to-Actions er Bryan Eisenberg kongen, det er mere eller mindre ham der har opfundet begrebet. Jeg kan især anbefale hans bog "Call-to-Action: Secret Formulas to Improve Online Results", som gang på gang bliver hevet ned fra min bogreol når jeg skal rådgive om godt interaktivt design.

Og lad nu være med at lave din Læg-i-kurv knap rød for at fremhæve den. Det sender de helt forkerte farvesignaler :-)

Har du spottet nogle gode eller dårlige brug af Call-to-Actions?
Så læg endelig en besked herunder!

Kunne du lide denne blog post?
 
Så giv mig mægtigt gerne en +1, så jeg ved at jeg skal skrive mere af denne slags. Eller læg en kommentar herunder, så jeg ved om det jeg skriver er godt / skidt.
9 kommentarer
 Tak for en, igen, super artikel Søren.

Kendte ikke til den der squint-test, men den er jo ganske simpel, og virker også umidelbart logisk.

HVis jeg skal bygge en webshop engang, hvilket jeg jo nok kommer til, så vil jeg helt klart tage det med i betragning :)
Kim Andersen , den 25. august 2008 22:47:57
.
 Endnu en super brugbar artikel. Dine indlæg giver virkelig én lyst til at starte en webshop og prøve tingene af i virkeligheden!

Det lyder lidt som om man udelukkende taler til kundens underbevidsthed ved at bruge ordentlige call-to-actions...

Men hvor meget vil du egentlig tro der forskellen i konverteringsgrad kunne være på trendybaby, hvis den fik nogle ordentlige call-to-actions?
Jace , den 25. august 2008 23:52:06
.
 Hej Søren,

Der er vist mange, der efter denne artikel der lige lister forbi deres webshop og laver knibe-øvelsen :-) ... med rette... Sommetider bruger man mere tid på at finde knappen... end selve siden!!
Peter , den 30. august 2008 16:28:25
.
 Hej Søren,

Har du måske nogle ekslempler på knapper man kan bruge til sin side, altså Call to action knapper.

Måske et link?

Takker
René F. Simonsen , den 15. oktober 2008 16:33:56
.
 Hej Søren,

Godt indlæg. Selvom det handler om webshops, så er det gode tanker som kan bruges på tværs af sites.
Nikolaj Astrup Madsen , den 20. august 2009 18:29:33
.
 Hej søren,

ganske fint squint test eksempel.. Dog, mht. til din bemærkning om den røde farve og signal værdi, så har jeg set flere test studier hvor knappen har været netop rød vs. andre, hvor rød har udmærket sig flere gange.. måske er der en grund til at man i første omgang valgte at bruge rød til den vigtigste funktion i lyskrydset - at stoppe..
Nicolai , den 19. december 2011 20:39:55
.
 Super post og meget brugbar!

Jeg sidder selv og vil opdatere designet på min www.d-zig.com. Dette gav mig nogle ting at overveje for jeg uploader det nye design! (:

AWSOME!
Jim , den 11. juni 2012 11:59:45
.
 Fin artikel!

Dog vil jeg mene, at rød nu kan være en glimrende farve til CTAs. Vil hellere uddybe dit råd om at teste ikke bare med via squint-testen, men også udfra konkret data. Synes ikke man skal udelukke en farve før man har testet den :)
Morten , den 10. juli 2012 14:32:05
.
 Super brugbart og relevant indlæg!

Jeg vil lige forsøge at implementere disse råd nu hvor jeg sidder og bøvler med mit eget site! Tak for det!
Morten , den 15. juli 2016 11:28:34
.
Læg en kommentar
.
Navn
E-mail
Website
To plus syv?
Kommentar
Bemærk: Dit website link i kommentarer har NOFOLLOW. Det betyder det ikke har nogen SEO-mæssig værdi, så du kan lige så godt angive dit rigtige navn og et relevant link. Kommentarer, der bryder med dette, vil blive slettet øjeblikkeligt.
 
Det du indtaster som navn, e-mail og website vil desuden blive gemt i en cookie i din browser, så det er nemmere for dig næste gang du vil skrive en kommentar. Det er desværre ikke muligt at frabede sig dette.
 
Om mig
Jeg er en pragmatisk midtjyde med mere end 20 års erfaring i IT-branchen, de sidste 10 med alt inden for eCommerce.
Se hvad jeg kan gøre for dig
Eller se min referenceliste
 
Nyhedsbrev
Få besked per mail, når der er nye posts her på bloggen
 
Tilmeld nyhedsbrev
 
Samtidigt får du en mail med de bedste indlæg, så du ikke behøver at vente på guldkorn.
 
Få det som RSS feed     RSS feed
Få også kommentarer, sitemap
Kategorier
 
Søg
Jeg anbefaler
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
GA tricks: Skaffer mine kampagner nye eller gamle kunder? vinder af SEMaward 2011
 
Google Analytics rapporten over alle rapporter, vinder af SEMaward 2010
Afdeling 18 Søren Sprogø E-commerce Guru work Grønnegade 3, st. tv. 8600 Silkeborg Danmark work 26727404 56.165787 9.537120 Søren Sprogø Cookies