Feb.
24
2008

Sådan får du link juice fra Version2

Version2Jeg har tidligere nævnt BlogSynergi her på bloggen, specifikt i forbindelse med hvordan det kan udnyttes til at få link juice fra Ekstrabladet og Information.

Ekstrabladet var hurtigt ude og få lukket huldet, mens Information stadig ikke har implementeret NOFOLLOW. Og det på trods af at jeg har gjort dem opmærksom på det direkte på deres egen blog.

Nu er Version2, en stor, dansk, online IT-avis, også hoppet med på vognen. Og umiddelbart synes jeg deres implementation er langt bedre!

I bunden af hver artikel finder man nu en boks, hvor du kan se hvis nogen blogs linker til artiklen. Utroligt god understøttelse af brugerens behov, der nu kan gå ud og "udforske" hvad andres mening er om en bestemt sag.

MEN! Hvor Ekstrabladets og Informations implementation kun gav link juice tilbage til dig i en kort periode, indtil du blev skubbet ud af andre indlæg, giver dette permanente links tilbage til din blog. Og det åbner op for seriøs udnyttelse!

Der er to nemme metoder jeg vurderer man kan bruge:

  1. Lav et link til en artikel på Version2 og prop NOFOLLOW på den. Det skulle ikke undre mig at de linker tilbage til dig alligevel, og på den måde får du alt "link love" uden at gi' noget igen.
     
  2. Lav et link til en artikel på Version2. Vent et par dage, og fjern så linket igen (eller prop NOFOLLOW på den). Jeg vil godt væde med at de ikke overvåger om links forsvinder eller mister værdi

Alt dette ville ikke være et problem, hvis bare Version2 havde gjort som EB: Skyndt sig at putte NOFOLLOW på alle deres track back links. Hvilket ikke tager mere end 30 sekunder at gøre. Lidt sjovt at 3 så store online medier åbenbart ikke ved noget om basal søgemaskineoptimering.

Politiken har også implementeret noget lignende via servicen Twingly. Deres implementation foregår dog via en javascript widget, som sikkert ikke giver link juice.

(tak til Lars Bachmann for at gøre mig opmærksom på de nye features)

Kunne du lide denne blog post?
 
Så giv mig mægtigt gerne en +1, så jeg ved at jeg skal skrive mere af denne slags. Eller læg en kommentar herunder, så jeg ved om det jeg skriver er godt / skidt.
3 kommentarer
 Hej Søren.

Tak for dine input til vores nye funktion på version2.dk.

Vi bruger her i mediehuset (ligesom i de fleste andre mediehuse) meget tid på at diskutere SEO, så du skyder nok lidt for lavt, når du skriver, at "store online medier åbenbart ikke ved noget om basal søgemaskineoptimering".

Jeg ved godt, at links med en SEO-kynikers øjne kun drejer sig om at handle link juice, og at man selvfølgelig ikke giver noget uden at få noget igen.

I Mediehuset Ingeniøren har vi dog en redaktionel baggrund, hvor indhold har det formål på objektivt grundlag at oplyse læserne og sikre dem den bedst mulige dækning af et fagområde - en tradition, der for vores vedkommende går mere end 100 år tilbage.

Det er af samme årsag, at vi konsekvent linker til andre medier, når vi citerer deres artikler. Noget, som vi formentlig er ene om blandt medier i Danmark.

Derfor har vi heller ikke noget problem med at uddele link juice til blogs, som i relevant sammenhæng linker til vores historier.

Vores udgående links er baseret på redaktionel relevans, ikke på en kynisk betragtning om søgemaskineoptimering.

Når det er sagt, så følger vi selvfølgelig med i de blogs, som linker til os. Hvis det bliver misbrugt, kan vi blive nødt til at implementere nofollow - fordi linksene ikke længere vil være relevant indhold for vores læsere. Men vi har også den mulighed manuelt at gå ind og fjerne links til blog-indlæg, som ikke er relevante.

Søgemaskineoptimering er kynisk branche (jeg har selv dækket den indgående som journalist på Computerworld), så det kan godt være, at vores nye funktion blot vil blive betragtet som et smuthul, der skal udnyttes - det er vi forhåbentlig klogere om i løbet af et par måneder.

Mvh Casper Thomsen, chef for digital udvikling i Mediehuset Ingeniøren (som står bag Version2)
Casper Thomsen , den 26. februar 2008 10:39:06
.
 Tak for dit svar, Casper. Jeg var måske en lille smule hård i min kommentar. I gør det utroligt godt, og jeg synes den nye trend online medierne er ved at implementere er super fed.

Se evt. min kommentar på Lars Bachmann's blog for en mere detaljeret årsag for hvorfor jeg mener medierne uden noget tab af værdi sagtens kan benytte nofollow:
http://www.larsbachmann.dk/blogsynergi-paa-version2.html
Søren Sprogø , den 26. februar 2008 11:08:14
.
 Så fik Information langt om længe smidt NOFOLLOW på :-)
Søren Sprogø , den 3. marts 2008 16:38:12
.
Kommentar-muligheder er desværre midlertidigt slået fra. Der kommer simpelthen for meget spam ind.
Bemærk: Dit website link i kommentarer har NOFOLLOW. Det betyder det ikke har nogen SEO-mæssig værdi, så du kan lige så godt angive dit rigtige navn og et relevant link. Kommentarer, der bryder med dette, vil blive slettet øjeblikkeligt.
 
Det du indtaster som navn, e-mail og website vil desuden blive gemt i en cookie i din browser, så det er nemmere for dig næste gang du vil skrive en kommentar. Det er desværre ikke muligt at frabede sig dette.
 
Om mig
Jeg er en pragmatisk midtjyde med mere end 20 års erfaring i IT-branchen, de sidste 10 med alt inden for eCommerce.
Se hvad jeg kan gøre for dig
Eller se min referenceliste
 
Nyhedsbrev
Få besked per mail, når der er nye posts her på bloggen
 
Tilmeld nyhedsbrev
 
Samtidigt får du en mail med de bedste indlæg, så du ikke behøver at vente på guldkorn.
 
Få det som RSS feed     RSS feed
Få også kommentarer, sitemap
Kategorier
 
Søg
Jeg anbefaler
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
GA tricks: Skaffer mine kampagner nye eller gamle kunder? vinder af SEMaward 2011
 
Google Analytics rapporten over alle rapporter, vinder af SEMaward 2010
Afdeling 18 Søren Sprogø E-commerce Guru work Grønnegade 3, st. tv. 8600 Silkeborg Danmark work 26727404 56.165787 9.537120 Søren Sprogø Cookies