Feb.
21
2008

Hvad er en god conversion rate

BigfootDe fleste, der beskæftiger sig professionelt med nethandel, ved at conversion rate er den vigtigste metric når det kommer til at måle performance på ens webshop.

Men hvad er egentligt en god, gennemsnitlig conversion rate?
Hvornår kan man klappe sig selv lidt på skulderen og sige "godt gået", eller hvornår skal man tage sig sammen og optimere ens site?

Man hører ofte at gennemsnitlig conversion rate skal ligge på en 2-3%, men der er aldrig nogen der er istand til at bakke påstanden op med rådata.

Det er som regel også svært at finde andre at sammenligne sig selv med. Det kræver flere besøg fra en (potentiel) kunde før han køber et 52" fladskærmsfjernsyn, fremfor hvis han bare skal købe den nye CD med Madonna. Og derfor kan den gennemsnitlige conversion rate svinge vildt fra branche til branche.

Average Conversion Rate bliver derfor ofte omtalt som var det Bigfoot: Alle har hørt om det, men ingen har rent faktisk set dyret!

Her er Bigfoot!

Eller næsten da, jeg har fundet fodsporet fra ham!

Jeg har støvsuget nettet (læs: Googlet i en times tid) for hvad jeg har kunnet finde af tal om emnet (primært fra Fireclick). Det er bestemt ikke noget nøjagtigt, videnskabeligt billede af hvad en gennemsnitlig conversion rate er, men det er væsentlig tættere på sandheden end det gætværk man af og til hører derude fra branchen:

 Industry

Conv.rate 

 Fashion & Apparel

 2,2%

 Electronics

 0,7%

 Catalog

 5,0%

 Specialty

 2,4%

 Outdoor and Sports

 1,2%

 Software

 3,7%

 Travel

 2,1%

 Overall

 2,5%

Så ifølge min undersøgelse ligger den gennemsnitlige conversion rate rent faktisk på 2-3%.

Bemærk at der er tale om amerikanske tal. Så vidt jeg ved er der ingen der offentliggører den slags her i Danmark.

Hmmm, måske man skulle gøre noget ved det...

Links

Benchmarking an Average Conversion Rate
Fireclick Conversion Index
The Average Conversion Rate: Is it a Myth?

Kunne du lide denne blog post?
 
Så giv mig mægtigt gerne en +1, så jeg ved at jeg skal skrive mere af denne slags. Eller læg en kommentar herunder, så jeg ved om det jeg skriver er godt / skidt.
9 kommentarer
 Hej Søren, det er da nogle snolde lave tal undersøgelsen viser ;-)

Ikke mindst i forhold til højdespringerne, der er forbi 10% i konverteringsrater, hvad du kan læse mere om her, http://blog.abilitor.dk/2008/01/05/bedste-konverteringsrate-indenfor-ehandel.htm

Hvad er din egen rekord indenfor ehandel iøvrigt? Mvh. Henrik



Henrik , den 28. februar 2008 12:44:02
.
 Min rekord? Tjah, hvad med 100 procent?
http://www.afdeling18.dk/blog/100-procent-conversion-rate.aspx

Nej, seriøst. Det er lykkedes mig i en kort periode at nå op på de 18-20%.

Jeg overvejer at starte en seriøs undersøgelse op her i Danmark, for at kortlægge conversion rate inden for brancher. Hvis der altså overhovedet er nogen der kunne være interesseret i disse tal.
Søren Sprogø , den 28. februar 2008 13:16:33
.
 Citerer lig her:

"Man hører ofte at gennemsnitlig conversion rate skal ligge på en 2-3%, men der er aldrig nogen der er istand til at bakke påstanden op med rådata."

Det passer ikke helt. Netminers kan bakke påstanden op med rådata.

Ydermere er det også muligt at benchmarke op imod anonyme data.

I stedet for at snakke om hvorvidt en conversion rate skal ligge på 2 eller 3%, bør man hellere fokusere på, om hvorvidt ens conversion rate er hvad den kan være.

Mange i dag, fokusere kun på, at de har fået flere penge ind, end de gav ud og det er lidt en skam.

Lad mig give et eksempel:

Du bruger x kroner på at skaffe kunder til dit site og du får x kroner ind når en kunde så har købt noget. Målet er selvfølgelig at få så mange til at købe som muligt.

Sker dette har du en positiv ROI og de fleste ser sig tilfreds med, da der kommer flere kunder ind i butikken end de taber.

Min pointe er så!

Hvad nu hvis du samtidig, med ovenstående var i stand til at finde ud af hvorfor, du tabte f.eks 60% af dine kunder igen og derved formåede, at minimere tabet af dine kunder! Ville din fortjeneste og din ROI så ikke være endnu bedre?

Med andre ord....

Kombinerer du ROI med retainment vil du være i stand til at øge din conversion rate markant, uden at skulle forøge dit marketingsbudget.

Det er effektiv salg!

Dertil kan man også effektiviserer f.eks sine bannerreklamer ved at finde ud af hvilke målgrupper der viser interesse for hvad på dit site og derefter finde ud af hvor de opholder sig henne. Da du kender målgruppen og ved hvad der underbevidst tricker dem, kan du skræddersy reklamen og derved øge antallet af brugere (leads) der kommer ind til dig

Go blog forresten :)

Søren Andersen , den 29. marts 2008 12:35:20
.
 Velkommen på bloggen Søren!

I bund og grund har du ret, men du blander en farlig masse begreber sammen (synes jeg), som går langt ud over denne ene blog post og ka' fylde en hel bog.

Men ganske rigtigt, conversion rate er intet værd uden at blive sammenlignet med ens udgifter. Og potentialet begynder først at afsløre sig selv når man begynder at segmentere sin trafik samt proppe en conversion funnel på. Noget der er yderligere beskrevet i nogle af de andre artikler her på bloggen (klik "Artikler" ude til højre).

"Det passer ikke helt. Netminers kan bakke påstanden op med rådata."

Jeg kan nu ikke finde nogen rådata på jeres site. Så i mine øjne er det stadig en påstand :-)
Søren Sprogø , den 29. marts 2008 16:06:15
.
 Jeg giver dig ret i, at mit indlæg går langt ud over blog posten og ja! Kunne fylde en bog.

Prøvede så godt jeg kunne at simplificere budskabet uden, at skulle skrive netop denne "bog"

Det samme gør sig gældende i praksis. Det er muligt at foretage de handlinger jeg nævnte forholdsvis simpelt med det rigtige software. (selvom tingene bag er kompliceret og for nogle år tilbage ville have været uoverskueligt)

Mht. rådata, tror jeg at jeg har misforstået dig efter, at have læst dit svar. Jeg går ud fra, at der fra din side er tale om reelle rådata i form af benchmarking?

Vi laver denne form for benchmarking, men det er i mere lukkede kredse og omfatter ikke brancher så store som "webshops".

Teknologi mæssigt er det dog forholdsvis simpelt at gøre en realitet. Styrkeprøven ligger nok snarere i, at få samtlige webshops til at deltage aktivt.

Vi drifter for tiden www.kommuneportalen.dk, som er en benchmark portal for alle kommuner i Danmark, men det er meget svært at få kommunerne til at deltage aktivt.

Så set i lyset af det, må jeg derfor give dig ret i, at der ikke er rådata der bakker påstanden op om, at en conversion rate på 2-5% er normalen.

By the way!

Jeg har skimmet mange af de ting, som du har liggende, igennem og jeg må indrømme, jeg er en smule imponeret over din evne til at simplificere tingene :)
Søren Andersen , den 29. marts 2008 16:34:43
.
 Tak Søren, det varmer at få den slags at vide :-)

Målgruppen for det jeg skriver er som regel også folk der enten overvejer eller lige er gået igang med nethandel. Jeg har på fornemmeren at der kommer flere og flere af den slags, og der findes ikke rigtigt nogle gode ressourcer på dansk derude for dem.

Jeres Webmapping produkt ser forøvrigt enormt spændende ud! Jeg har selv i lang tid overvejet hvordan man kunne segmentere sine besøgende efter den type informationer, men der hvor jeg arbejder er vi (ikke endnu) helt oppe på et niveau hvor det er brugbart.

Som jeg lidt hentyder i slutningen af artiklen, så overvejer jeg selv at starte en undersøgelse op her i DK på conversion rate. Men jeg har et par andre idéer til undersøgelser, der lige skal afvikles først.
Søren Sprogø , den 29. marts 2008 19:16:57
.
 Webmapping er ekstremt nyttigt og meget populært.

1 billede siger mere end tusind tal som man siger og vi mennesker har en indfødt evne til at se sammenhænge og forskelle i et billede. Derfor er det effektivt i det øjeblik man er klar til, for alvor, at tage sin salg og marketing online og arbejde med den som man ville gøre offline. Bortset fra man her kan foretage markedsføring som man kun kan drømme om at kunne offline.

Mht. dit projekt, skal vi gerne levere teknologien, hvis du rent faktisk kan præstere at få hele "webshop markedet" i tale.

Dit projekt lyder utroligt spændende og der er ingen tvivl om at sådan et projekt ville kunne bidrage med en masse uvurdelig viden som ikke er tilgængeligt idag.

Et index på tværs kunne anonymiseres og man kunne med rette foretage komparative analyser på tværs af alle brugerne på de forskellige webshop.

Set fra et sociologisk synspunkt ville man være i stand til at kortlægge brugerne på tværs af webshop markedet.

Viden der ville være guld værd, men igen. Jeg tvivler, at Webshop markedet er klar til sådanne projekter.

Søren Andersen , den 29. marts 2008 20:37:24
.
 Hej alle

Som kommentar vedr. højeste konvertering kan jeg fortælle at interflora så vidt jeg ved har den højeste konverteringsrate i DK. Den skulle efter sigende ligge helt oppe på 20-30%. Dette kan begrundes med den lave prisfølsomhed mænd har når der skal bestilles blomster :-)

Mvh. Kasper, webdanmark.com
Kasper Holst , den 1. november 2008 23:55:22
.
 Electronics 0,7%

Så ligger mit da noget over dette, da min ligger og svømmer et sted mellem 1,3 - 1,4...
Evæsker , den 16. juli 2017 14:36:42
.
Læg en kommentar
.
Navn
E-mail
Website
To plus syv?
Kommentar
Bemærk: Dit website link i kommentarer har NOFOLLOW. Det betyder det ikke har nogen SEO-mæssig værdi, så du kan lige så godt angive dit rigtige navn og et relevant link. Kommentarer, der bryder med dette, vil blive slettet øjeblikkeligt.
 
Det du indtaster som navn, e-mail og website vil desuden blive gemt i en cookie i din browser, så det er nemmere for dig næste gang du vil skrive en kommentar. Det er desværre ikke muligt at frabede sig dette.
 
Om mig
Jeg er en pragmatisk midtjyde med mere end 20 års erfaring i IT-branchen, de sidste 10 med alt inden for eCommerce.
Se hvad jeg kan gøre for dig
Eller se min referenceliste
 
Nyhedsbrev
Få besked per mail, når der er nye posts her på bloggen
 
Tilmeld nyhedsbrev
 
Samtidigt får du en mail med de bedste indlæg, så du ikke behøver at vente på guldkorn.
 
Få det som RSS feed     RSS feed
Få også kommentarer, sitemap
Kategorier
 
Søg
Jeg anbefaler
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
GA tricks: Skaffer mine kampagner nye eller gamle kunder? vinder af SEMaward 2011
 
Google Analytics rapporten over alle rapporter, vinder af SEMaward 2010
Afdeling 18 Søren Sprogø E-commerce Guru work Grønnegade 3, st. tv. 8600 Silkeborg Danmark work 26727404 56.165787 9.537120 Søren Sprogø Cookies