Jan.
12
2008

Alternativer til Thorborgs e-Pusher

Martin Thorborg's e-PusherMartin Thorborg's berømte begynderguide til eKøbmænd,  e-Pusher, er kendt af mange, og er  blevet ivrigt debateret på blogs og diverse fora.

Men til en pris på 1.875 kr. kunne man nemt finde på at spørge sig selv:
Findes der alternativer man kan kaste det samme beløb efter?

Der er ingen tvivl om at e-Pusher er en ganske god bog, omend jeg synes at 123 sider måske er at strække betegnelsen "bog" en smule. Er du helt grøn når det kommer til at lave og drive en webshop på nettet er den et udemærket startsted, og giver dig en god introduktion til de forskellige emner (og ja, jeg har læst den, en nærmere anmeldelse kommer måske senere).

Men på 123 sider kan man ikke gå dybt. Så hvis du leder efter lidt mere substans kommer her mit forslag i prioriteret rækkefølge på hvordan du kan få endnu mere ud af 1.875 kr.:

  • Call to ActionCall to Action: Secret Formulas to Improve Online Results
    (Bryan & Jeffrey Eisenberg. 288 sider, 11,36 GBP)
    Skal du kun købe ét alternativ til e-Pusher, så skal det være denne.
     
    På en både inspirerende og provokerende facon beskæftiger den sig med det vigtigste emne overhovedet i en webshop, nemlig hvordan man får overtalt en besøgende til at foretage et køb. Desuden binder den dette sammen med hvordan du tænker markedsføring, design osv. osv. med i denne proces.
     
  • Brugervenligt webdesignRolf Molich: Brugervenligt Webdesign
    (Rolf Molich. 182 sider, 299 kr)
    Rolf Molich er en internationalt kendt pioner inden for usability. Det er derfor ekstra imponerende at han har skrevet en bog om webdesign, som er helt nede på jorden og som folk der ikke er uddannet inden for hverken web eller design vil få stor glæde af.

    Den beskæftiger sig med hele processen, lige fra udvikling af strategi, målgruppebeskrivelse til tekst, indhold, design, og selvfølgelig usability testing. Og så er bogen oven i købet på dansk!
     
  • Dont make me thinkDon't Make Me Think: A Common Sense Approach to Web Usability
    (Steve Krug. 216 sider, 28,11 GBP)
    På overfladen lærer denne bog dig en masse redskaber til at forbedre brugervenligheden på dit site. Men ud over det formår denne bog også at dreje læserens tankegang væk fra "hvad synes jeg kunne være fedt på mit site" til hvad det drejer sig om: "Hvad synes mine kunder er godt?".
     
  • Winning Results with Google AdwordsWinning Results with Google Adwords
    (Andrew Goodman. 376 sider,  10,61 GBP)
    Hvordan Google Adwords (annoncering på Google) fungerer ændrer sig fra måned til måned, så man kan diskutere om en bog om emnet ikke vil være forældet temmeligt hurtigt. Men denne bog giver dig alligevel en god introduktion til emnet, samt redskaberne og tankegangen til at udvikle din egen viden.
     
  • The Big Red FezThe Big Red Fez: How to make any web site better
    (Seth Godin. 324 sider, ca. 6,55 GBP)
    Godin bliver af mange betragtet som en af tidens største guruer inden for moderne marketing. I The Big Red Fez beskriver han de grundlæggende principper bag det at lave sites der tilfredsstiller brugerens behov, og hvordan man får dem til at vende tilbage efter mere.
     
  • SEO-bookSEO book - Learn. Rank. Dominate. (eBog)
    (Aaron Wall, 328 sider, 79 USD)
    Flere har bedt om en bog om SEO på listen, her er den: Aaron Wall's elektroniske bog, SEO book!
    Jeg har ikke selv læst bogen, men flere kilder siger at det er bogen, hvis man vil have en introduktion til organisk søgemaskineoptimering (SEO).
     
    Aaron har desuden en super blog, hvor han jævnligt poster om aktuelle problemstillinger inden for søgemaskine-verdenen.
     
  • Nethandel B2B B2CNethandel B2B / B2C.
    (Nis Peter Dall mfl., 175 sider, 468 kr.)
    Nis Peter Dall, Peter Lind Nielsen, Jesper Rasmussen og Jesper Møller-Andersen har skrevet denne danske bog, som beskæftiger sig med det lovgivningsmæssige ved at drive nethandel i Danmark. Lige fra elektronisk betaling, registrering af kunder, og udsendelse af mails.
     
    Bogen er en lille smule tør, hvis man læser den cover-to-cover, den er trods alt skrevet af advokater. Men de formår alligevel at holde det kort og præcist, og under alle omstændigheder er bogen et utroligt godt opslagsværk.
     
  • Webshop HvordanWebshop Hvordan (eBog)
    (Brian Brandt. 104 sider, 299 kr.)
    Dansk bog om det praktiske i at starte en webshop op: Planlægning, Økonomi, gennemgang af forskellige danske platforme så som DanDomain og osCommerce osv. osv.
     
    Jeg har endnu ikke selv fået læst bogen, så jeg kan desværre ikke komme med nogen direkte meddelelse. Men det er den eneste på markedet som i praksis gennemgår etableringen af hvad jeg kalder en 500 kr. webshop. Altså en af de populære løsninger fra DanDomain eller ScanCommerce, som koster omkring 500,- om måneden.
      
  • Ialt: 8 bøger a 2.053 kr (inkl. moms, ekskl. fragt)

Ikke helt det samme beløb som e-Pusher, men tæt på. Hvis der er et af emnerne du i forvejen har kendskab til kan du jo i første omgang springe bogen over 

Nu er sideantal bestemt ikke noget særligt godt kvalitetsmål, men det er alligevel svært ikke at lave følgende regnestykke:

 e-Pusher:

123 sider 

a 1.875 kr. =

15,24 kr. pr. side

 Alternativ liste:

 2.028 sider 

a 2.053 kr. =

 1,01 kr. pr. side

Så synes jeg man bør gå ud og investere i Martin Thorborg's e-Pusher?

Tjah, hvis du er helt grøn inden for branchen, vil til at starte din egen netbutik op og godt kunne bruge et ordentligt skud inspiration, så er den et godt køb.

Men vil du sætte dig ordentligt ind i tingene og benytte det som en konkurrencefordel i forhold til dine konkurrenter?
Så kan du virkeligt få meget mere værdi for det samme beløb ved at købe en række andre bøger.

Kunne du lide denne blog post?
 
Så giv mig mægtigt gerne en +1, så jeg ved at jeg skal skrive mere af denne slags. Eller læg en kommentar herunder, så jeg ved om det jeg skriver er godt / skidt.
9 kommentarer
 Martin T.s borg har givet mig et afkast på langt over de 1.875 kroner, så jeg kan kun anbefale folk at købe den hvis de vil øge omsætningen i deres webshop.

Det kan meget vel være at prisen er høj, men det skal ses ift. hvor meget den giver igen, og følger man alle de råd der står i bogen, så er man godt på vej til en succes.
Dimitri Hardorff , den 12. januar 2008 13:26:18
.
 Jeg er faktisk meget enig i konklusionen, bogen henvender sig til mennesker, som ikke har beskæftiget sig ret længe i branchen, da den praktisk talt bare er en opremsning af en lang række tips. (does and don'ts) som os der har drevet webshops i længe tid, ser som en selvfølge. Jeg kan dog ikke udtale mig om de andre bøger, da jeg ikke har læst dem, og dermed ikke kan bedømme om de rent faktisk er noget værd, for der bliver også skrevet mange meget dårlige bøger omkring e-handel.
Martin , den 12. januar 2008 14:12:09
.
 @Martin: Ja jeg glemte vist at nævne: Jeg har selv læst 4.5/6 af de nævnte bøger, samt e-Pusher (både v1+v2). Der findes bestemt en hel bunke andre bøger jeg også kan anbefale, men jeg har forsøgt at begrænse listen så meget som overhovedet muligt.

Emner så som f.eks. SEO og e-mail marketing er derfor ikke direkte behandlet i én bog. Men jeg synes at disse emner bliver berørt i så mange af de andre at det ikke var nødvendigt med yderligere målrettet litteratur.

Listen er desuden de bøger, der har inspireret mig personligt. Jeg giver dig helt bestemt ret i at der også findes en masse l**t derude om emnet :-)
Søren Sprogø , den 12. januar 2008 15:28:54
.
 Kan du så ikke også smide nogle seo bøger op :-)?
Jesper Hvejsel , den 13. januar 2008 17:27:26
.
 Jeg kan ikke lade være kommentere at hvis man kommer med et oplæg som alternativ til e-pusher.Hvorfor så som jeg læser det flere gange"Mellem linierne"skrive at den dog er alle pengene værd og alligevel ikke.

Har man et budskab så stå fast på det.mit budskab er ingen er særlig begejstret for læse 5-6.forskellige bøger der er meget ens på hver deres måde.Det bliver for forvirret og rodet og man glemmer halvdel på vejen.

Så vil jeg nu heller give det mere og læse præcis om det handler om.Resten komme man ikke uden om skal lære og erfare selv.Da ikke en eneste af vores veje er ens.

e-pusher køber man ikke grundet prisen-el lader være købe den af samme årsag.Men køber den fordi man tror på den og dens værd.

Ikke sandt forsat god dag.
glennc , den 13. januar 2008 22:09:58
.
 @glennc: Jeg er ikke helt sikker på du har forstået meningen med posten, men jeg giver dig ret i at man nok kan læse noget utilsigtet "imellem linierne". Nok derfor at man kan misforstå den lidt.

Jeg har strammet lidt op på teksten hist og her så jeg ikke kommer med SÅ kraftigt en anbefaling af e-pusher :-)

@Jesper: Jeg arbejder på sagen. Men det er svært da jeg aldrig selv har læst en bog om SEO. Det ka' da være deMib's kommer på når han får den gjort færdig, og hvis den ikke bliver for dyr :-P
Søren Sprogø , den 13. januar 2008 22:38:20
.
 Listen er nu opdateret med en SEO bog samt en bog om lovgivningen omkring nethandel i Danmark.

Den er nu mere eller mindre komplet.
Søren Sprogø , den 8. marts 2008 12:22:15
.
 Du bør også nævne e-værksætteren af Lea Skov Lindbæk. Jeg har først lige taget hul på den, så skal ikke kunne sige så meget om kvaliteten, men den er lovende:
http://www.evaerksaetteren.dk/shop/frontpage.html
Vadskær , den 1. juli 2008 16:05:01
.
 Jeg er helt enig med Vadskær.

Jeg har læst:
e-pusher
webshop hvordan
Sælg mere i din e-butik
e-værksætteren

Min favorit er absulut Lea's bog e-værksætteren, den beskriver grundigt stort set alle aspekter i e-handel lige fra valg af system, til indføring i SEO

Når man har den grundviden, kan man gå igang med de andre bøger, som hver for sig giver nye vinkler på e-handel

Og thorborgs giver en masse tips og tricks meget komprimeret, så derfor vil jeg ikke starte med den, start med Lea's og så læs Thorborgs bagefter, læs så Brian's e-bog. Så er man rigtig godt klædt på.

Håber i kan bruge det til noget :-)
Kim Malmberg , den 14. februar 2009 10:02:58
.
Læg en kommentar
.
Navn
E-mail
Website
To plus syv?
Kommentar
Bemærk: Dit website link i kommentarer har NOFOLLOW. Det betyder det ikke har nogen SEO-mæssig værdi, så du kan lige så godt angive dit rigtige navn og et relevant link. Kommentarer, der bryder med dette, vil blive slettet øjeblikkeligt.
 
Det du indtaster som navn, e-mail og website vil desuden blive gemt i en cookie i din browser, så det er nemmere for dig næste gang du vil skrive en kommentar. Det er desværre ikke muligt at frabede sig dette.
 
Om mig
Jeg er en pragmatisk midtjyde med mere end 20 års erfaring i IT-branchen, de sidste 10 med alt inden for eCommerce.
Se hvad jeg kan gøre for dig
Eller se min referenceliste
 
Nyhedsbrev
Få besked per mail, når der er nye posts her på bloggen
 
Tilmeld nyhedsbrev
 
Samtidigt får du en mail med de bedste indlæg, så du ikke behøver at vente på guldkorn.
 
Få det som RSS feed     RSS feed
Få også kommentarer, sitemap
Kategorier
 
Søg
Jeg anbefaler
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
GA tricks: Skaffer mine kampagner nye eller gamle kunder? vinder af SEMaward 2011
 
Google Analytics rapporten over alle rapporter, vinder af SEMaward 2010
Afdeling 18 Søren Sprogø E-commerce Guru work Grønnegade 3, st. tv. 8600 Silkeborg Danmark work 26727404 56.165787 9.537120 Søren Sprogø Cookies