Krav for søgemaskineoptimering af webshops
Mange gange er jeg blevet spurgt: "Hvad skal der til, for at jeg kan gå igang med at lave søgemaskineoptimering på min webbutik?"
Rent teknisk, ikke særgligt meget. Denne artikel beskriver hvad din webshop-platform som minimum skal kunne, for at man kan gå igang enten selv, eller via en søgemaskine-ekspert.
- Mulighed for unikke sidetitler
For hver eneste side, produkt eller kategori i din butik, skal det være muligt at angive en helt unik sidetitel. Ikke noget med at benytte den samme sidetitel på alle sider, det er simpelthen noget skidt!
Til nød kan det forsvares at f.eks. sidetitlerne i produktkataloget autogenereres, ud fra kategoriens navn og/eller produktets navn. Det er ikke ideelt, men sparer en masse arbejde (især hvis man har tusindvis af produkter). Bare sålænge de enkelte titler er unikke for hver side.
- Mulighed for unikke Meta
Description-tags
Meta Description tags er et "skjult" element på din side, som indeholder en kort beskrivelse af sidens indhold.
Med skjult menes der, at den ikke som sådan ses når man kigger på selve siden. Men Google kigger efter den, og det er oftest denne der vises i søgeresultatet.
Nøjagtigt ligesom sidetitlen, er det vigtigt at denne er unik for hver eneste side.
- God HTML-kode
Det er vigtigt at selve HTML-koden bag din shop er pænt og ordentligt struktureret, så Google kan finde ud af hvad der er indhold, overskrift osv. på din side.
- Well-formed, semantiske URL'er
Adresserne på dine sider skal være pæne, meningsfyldte, og fortrinsvis bestå af bogstaver. Dette kaldes også Well-formed URL's eller semantiske URL'er.
Dvs. f.eks. /default.asp?id=c5951d1882edf880305a9236a81120f5 er noget skidt, mens /frugter/aebler.asp er ordentligt.
Punkt 1 og 2 er helt essentielle, når det kommer til søgemaskineoptimering. Det kan simpelthen ikke lade sig gøre uden disse muligheder.
Mens punkt 3 og 4 nærmere er very-nice-to-have. De er dog så nemme at lave i dag rent teknisk, at der simpelthen ikke er nogen undskyldning for ikke at have det med.
Stil krav til din leverandør
I sidste uge var jeg ude med riven over for flere danske leverandører af webshop platforme. Og dette er lidt en opfølgning:
Hvis din shop i sin basisudgave ikke kan punkt 1 og 2, så skal du have en alvorlig snak med din leverandør! Og godtag det ikke nødvendigvis, hvis deres svar er: "Det ka' du da sagtens få, men det koster ekstra!".
Hvis de ikke out-of-the-box understøtter punkt 3 og 4, er det et klart symptom på, at de er teknologisk bagude. Det er efterhånden flere år siden at det blev naturligt at lave god HTML kode og pæne URL'er som standard i sit system.
Tag endelig fat i mig, hvis du vil vide mere. Eller sig til, hvis du har problemer med at presse din leverandør til at levere ovenstående. Jeg burde være i stand til at overbevise dem om, hvorfor de skal se at komme ud af busken.