Jan.
21
2013

Hold øje med websites, der giver dig kunder

Det er en rigtig god ide, at holde øje med, om der pludseligt er nogle websites eller blogs, der begynder at give dig besøgende, ja måske endda ordrer. For de websites skal man lige have taget fat i, og starte et samarbejde op med, så man kan få endnu flere kunder i butikken.

Men hvordan kan man nemt holde et vågent øje med den slags? Og endda på en facon, så man ikke selv lige skal huske at gå ind og kigge efter det?

Jeg kommer her med et trick i Google Analytics, som jeg selv synes virker godt til den slags.

En Tilpasset Rapport er svaret

Hvis du følger med her på bloggen, så ved du nok at jeg er stor fan af tilpassede rapporter / custom reports i Google Analytics. Faktisk er det ekstremt sjældent jeg bruger nogen af standard rapporterne. Så naturligvis kommer jeg her med en variation af min Rapport-over-alle-rapporter, som jeg bruger til at holde øje med blogs hos flere af mine kunder.

Rapportens basis er konverteringstragten, så den starter vi lige med at sætte op som datagruppe. "Tragten" er vigtig, da det er den, der giver os et billede af kvaliteten af trafikken.

Google Analytics datagrupper

Det, vi vil kigge på i denne rapport, er de såkaldte Referrals (eller "Kilder" på dansk). Så de sættes naturligvis op som Dimensionerne.

Google Analytics dimension

"Kilde" vil dog kun give dig domænenavnet, så "Henvisningssti" sættes op som underdimension, så du også kan se den nøjagtige side, som de besøgende kommer fra.

"Kilde" vil dog liste alt muligt andet også, end andre websites, der henviser til dig. Og af alle websites vil der desuden være en del, som slet ikke er interessante at kigge på. F.eks. facebook.com, billedsøgninger fra Google (som typisk kommer ind som "Google.dk /referral" og lignende. Derfor sætter jeg gerne følgende filtre op på rapporten:

Google Analytics filtre

Det første filter fortæller, at vi kun vil kigge på besøgende, der kommer fra andre websites. Og ikke besøgende fra f.eks. Adwords eller nyhedsbreve.

De næste filtre udelader så besøgende, der kommer fra (i denne situation) uinteressante websites. Bemærk at der i eksemplet bruges såkaldte "Regular expressions", eller Regex, da man så kan bruge wildcards på domænerne.

Eksperimenter evt. selv med, hvilke websites du ikke synes er relevante i denne rapport, og derfor gerne vil have ekskluderet. Bemærk dog, at desværre kan du maks. have 5 filtre på ad gangen.

Resultatet

Dette skulle meget gerne give dig en rapport ala denne her:

Google Analytics Referral rapport
(Bemærk, screenshot er konstrueret. Kilder & tal er noget jeg har fundet på)

Det er jo meget flot at sidde og kigge på. Men scroll lige ned i bunden, og udvid "Vis rækker:" til 100 rækker. For det er nede i bunden af denne rapport, at guldet ligger gemt.

De øverste websites er nogen, som du allerede burde have kendskab til, og eventuelt have samarbejde med. Mens dem nede i bunden kan være potentielle nye samarbejdspartnere, som du bør checke ud og se, om du ikke lige bør sende en mail.

Her kan du jo for eksempel benytte dig af rabatkode-tricket. Hvis et website nede i bunden af rapporten nu har skaffet dig bare en enkelt ordre, så tag og skriv ud til ejeren med en besked ala det her:

"Tusind tak fordi du har blogget om os, og rent faktisk været med til at skaffe os lidt omsætning.

Som tak, så vil vi gerne give dig en rabatkode, RABATDITWEBSITE, som giver dig 10% rabat på alt i vores butik. Rabatkoden gælder de næste 2 måneder, så skynd dig at bruge den.

Du må også meget gerne dele den med andre, f.eks. din familie, veninder, Facebook eller endda skrive om den på din blog."

Hvad tror du blog-ejeren gør i dette tilfælde? Ja, hun/han skriver naturligvis en blog post om dig og din rabatkode med det samme. Her er det vigtigt at bemærke, at rabatkoden selvfølgelig udløber. Men linket varer evigt, for hvor mange blogejere gidder gå ind og fjerne det efterfølgende?

Få automatisk rapporten pushet ud til dig

Jeg er pinligt klar over, at det kun er Web Analytics nørder som mig, der sørger for at logge ind i Google Analytics engang imellem, og få checket op på den her slags. "Rigtige" webshop-ejere har simpelthen for travlt med alt for meget andet til at huske at få det gjort.

Derfor anbefaler jeg på det kraftigste, at du sætter Analytics op til automatisk at maile dig en PDF-udgave af rapporten en gang om ugen.

E-mail rapporten automatisk

På den facon bliver du automatisk mindet om det, og det tager ikke meget mere end 30 sekunder lige hurtigt at glo PDF'en igennem for, om der skulle være dukket nogle spændende websites op.

Hvad synes du om dette trick?
Er det et, der kan bruges, eller har du andre metoder?

 Hej Søren,

Bruger selv en lignende rapport og det er super.

Jeg havde ikke overvejet at guldet faktisk ligge lidt længere ned end jeg plejer at kigge :-) Tak for det tip!!!
Thomas Skall , den 21. januar 2013 15:45:41
.
 Jeg er begyndt at bruge rapporterne og det fungere perfekt for mig. Tak for tippet!
Simon Dyngby Walther , den 16. august 2014 19:13:28
.
 Meget brugtbart tak!
nanna , den 16. august 2016 16:32:35
.
 
Om mig
Jeg er en pragmatisk midtjyde med mere end 25 års erfaring i IT-branchen, de sidste 16 med alt inden for eCommerce.
Se hvad jeg kan gøre for dig
Eller se min referenceliste
 
Nyhedsbrev
Få besked per mail, når der er nye posts her på bloggen
 
Tilmeld nyhedsbrev
 
Samtidigt får du en mail med de bedste indlæg, så du ikke behøver at vente på guldkorn.
 
Få det som RSS feed     RSS feed
Få også kommentarer, sitemap
Kategorier
 
Søg
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
GA tricks: Skaffer mine kampagner nye eller gamle kunder? vinder af SEMaward 2011
 
Google Analytics rapporten over alle rapporter, vinder af SEMaward 2010
Afdeling 18 Søren Sprogø E-commerce Guru work Nyvangen 28 8600 Silkeborg Danmark work 26727404 56.165787 9.537120 Søren Sprogø Cookies