Jan.
20
2009

Opsang til danske webshop-leverandører

Sur mand bøv Bemærk: Denne post er et surt opstød og en opsang til de danske leverandører af webshops. Hvis du ikke er meget for den slags, så stop endelig med at læse nu. Ellers, så læs endelig videre, det kunne være du lærte noget nyt.

Flere gange om ugen løber jeg for tiden ind i ejere af webshops, der endnu ikke har fået implementeret eCommerce Tracking i Google Analytics. Det er der i sig selv ikke så meget at sige til, andet end det er dumt, og at det bare er med at komme igang. Men webshop ejere har som regel travlt med at opdatere tekster og sende pakker, hvilket når alt kommer til alt er noget af det vigtigste i deres forretning.

Hvad der dog gør mig gal i skrælden, er at jeg hele 5 gange inden for det sidste halve år er løbet ind i leverandører af webshops, som

Lad mig slå det fast én gang for alle:

Det kan ikke lade sig gøre at drive en økonomisk successfuld og intelligent styret webshop uden denne form for tracking!

Nye webshop-ejere er lovligt undskyldt, de er endnu ikke helt klar over hvordan forretningen skal drives.

Men webshop-leverandørerne skal forestille at være eksperterne, vide hvad nethandel går ud på, og bør forudse og rådgive kunderne ud fra de behov, de ved vil opstå flere år frem i tiden!

Det samme gælder forøvrigt muligheden for at kunne angive unikke sidetitler og meta tags for hver eneste side i butikken. Men her er jeg "kun" løbet ind i 3 systemer inden for det sidste år, hvor leverandøren ikke vidste at den slags var et absolut minimum...

Så til webshop-leverandørerne: Tag jer sammen! Ellers så sig til, hvis i ikke ved hvad alt det ovenstående går ud på. Jeg skal nok give en høflig og diskret vurdering af jeres platform, og hvad i bør overveje at få implementeret som en del af standardpakken.

Og til webshop-ejerne: Kom i sving! Sig til, hvis jeres leverandør ikke ved hvad ovenstående går ud på. Og stil krav om at det ovennævnte er basisfunktionalitet i ikke kan leve uden, og ikke vil betale ekstra for.

Alt andet er simpelthen snyd og bedrag, eller et udtryk for, at man simpelthen ikke ved hvad man som leverandør laver...

 Jeg tror problemet er, at de fokuserer på at levere et teknisk produkt og ikke lægger vægt på at deres kunder skal have en sund forretning. I det hele taget ser jeg en tendens til, at der kommer flere og flere udbydere af køreklare webshops, som ligger og underbyder hinanden på prisen. Det hjælper dog heller ikke at størstedelen af alle danske webshop-ejere helst så at prisen for en fuld webshop var 9 kr/md.

Man kan vende det om og sige, at det ene og alene er virksomhedens ansvar, at der drives en sund forretning.

Selvfølgelig bør udbyderne integrere tracking i deres løsninger, men der er altså også mange webshop-jere som måske burde finde sig et andet erhverv.
Torben Lundsgaard , den 20. januar 2009 13:35:06
.
 Hej Torben,

i princippet er jeg enig. Men jeg mener at fuld tracking (og unikke sidetitler og meta tags) er så grundlæggende en del af et eCommerce system, at man simpelthen ikke kan være bekendt at lave et uden.

Mange nye shop-ejere er slet ikke klar over at dette burde være et basalt krav (note-to-self: Skriv en blog-artikel om dette emne), mens leverandørerne i kraft af at de er "eksperterne" burde vide det.

Givet, hvis man overvejer at starte en shop op, bør man sætte sig ordentligt ind i emnet før man starter noget op. Ellers risikerer man rimeligt hurtigt at male sig op i et hjørne.

Og måske burde jeg nærmere være taknemmelig for, at de talentløse leverandører giver mig ekstra, fakturerbart arbejde, næsten hver gang jeg går igang med en ny kunde...

Så, tak her fra :-)
Søren Sprogø , den 20. januar 2009 14:07:37
.
 Rigtig god og nødvendig opsang, Søren!

Lige et spørgsmål: Hvad er oftest grunden til at leverandørerne ikke har det med i basis-pakken? Synes de at det er så avanceret at det kræver mere betaling eller ved de slet ikke hvad det er?

P.S. Når du skriver et blog indlæg om hvorfor det er så vigtigt at have for ejeren af shoppen, så husk at skrive hvad det præcist er for informationer man kan få ud af eCommerce tracking? Der er mange der snakker om det, men hvilke informationer er det helt præcise man kan hente derfra som ikke kan fås i det "normale" Analytics? Det kunne være lækkert at få lidt klarhed over.

Mvh
Jacob W
Jacob , den 20. januar 2009 15:05:30
.
 @Jacob: Noteret. Der kommer nok en blog post om det i den nærmeste fremtid.

Ellers kan jeg henvise til denne old-gamle post:
http://www.afdeling18.dk/blog/2006/4/10/fungerer-din-webshop-optimalt.aspx

Eller tag ikke kun mit ord for at det er vigtigt:
http://blog.v4d5.net/vis.php?titel=GA+med+ecommerce+er+et+hit...&id=114

Årsagen til at leverandørerne ikke har det med, skal nok findes i din PS også. De er simpelthen ikke klar over at det er essentielt!

Hvilket er kritisk, da som jeg nævner i posten mener at de bør være "eksperterne" mht. at drive nethandel. Og ikke "bare" platformsleverandører, der blindt følger de (mangelfulde) krav som webshop-ejeren opstiller.
Søren Sprogø , den 20. januar 2009 16:07:52
.
 God opsang. Jeg er helt enig med Torben i, at de fleste ser det som en teknisk disciplin, hvor det burde være langt mere fokuseret på at fremme butikkens salg og lette den daglige administration.

Jeg startede i e-butik-branchen for knap 2 år siden, hvor jeg selv udviklede vores butik - uden at vide noget videre om salg, søgemaskineoptimering osv. osv. (så det kræver en ny butik fra bunden :-).

Jeg er nu i gang med at udvikle en anden butik, og jeg havde ellers svoret, at jeg ville starte med en standardløsning og så ellers selv udvikle en løsning hen ad vejen. Men de standardløsninger, der findes, er ganske enkelt ikke gode nok. I mange tilfælde kan man tilkøbe alverdens moduler, men det bliver rasende dyrt, inden man har en løsning, der indeholder de ting, som burde være en del af skrabeversionen.

Et andet problem, som du også er inde på, er, at man som nystartet e-butiksejer ganske ikke ved, hvilke krav man skal stille, og hvilke funktioner der er brug for.

Vi overvejede for noget tid siden at opkøbe en e-butik, men ejeren kunne ikke fortælle, hvor meget de havde solgt af hver vare. Det er jo et meget godt skræmmeeksempel, at simpel lagerstyring/salgsregistrering ikke er en del af basismodulet.

De bedste salgsargumenter, jeg har set i funktionsbeskrivelsen til standardløsninger er "ubegrænset omsætning" og "ubegrænset antal varenr.". :-) De skulle da godt nok også skamme sig, hvis de havde gjort sig ekstra umage for at lave begrænsninger på de punkter.
Johnny Speiermann , den 21. januar 2009 09:19:52
.
 Hørt.

Det der undrer mig er, at de ikke ved de mister kunder ved ikke at tage sig sammen.

Potter
Potter , den 22. januar 2009 23:23:08
.
 Det gør de også, Potter.
Jeg har fra "hestens egen mund", een af Danmarks største leverandører af webshops, at 30% af alle, der starter en webshop lukker igen inden der er gået 1/2 år.
Christian - iMARKETING.dk , den 2. februar 2009 09:18:10
.
 Helt enig med dig. Godt opstød!
Martin Leblanc , den 11. februar 2009 13:45:46
.
 @Johnny /Det er jo et meget godt skræmmeeksempel, at simpel lagerstyring/salgsregistrering ikke er en del af basismodulet./ Jeg er hel enig med dit indlæg. Vi har både den fysiske og Internet butik, så alt skulle ”hænge” sammen. Og det er ikke nemtr at finde et godt og billigt lagerstyringsprogram/løsning uden men tilkøbe alle mulige moduler, der man har brug for.
Irina , den 15. maj 2009 12:29:31
.
 
Om mig
Jeg er en pragmatisk midtjyde med mere end 25 års erfaring i IT-branchen, de sidste 16 med alt inden for eCommerce.
Se hvad jeg kan gøre for dig
Eller se min referenceliste
 
Nyhedsbrev
Få besked per mail, når der er nye posts her på bloggen
 
Tilmeld nyhedsbrev
 
Samtidigt får du en mail med de bedste indlæg, så du ikke behøver at vente på guldkorn.
 
Få det som RSS feed     RSS feed
Få også kommentarer, sitemap
Kategorier
 
Søg
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
GA tricks: Skaffer mine kampagner nye eller gamle kunder? vinder af SEMaward 2011
 
Google Analytics rapporten over alle rapporter, vinder af SEMaward 2010
Afdeling 18 Søren Sprogø E-commerce Guru work Nyvangen 28 8600 Silkeborg Danmark work 26727404 56.165787 9.537120 Søren Sprogø Cookies