Opsang til danske webshop-leverandører
Bemærk: Denne post er et surt opstød og en opsang til de danske leverandører af webshops. Hvis du ikke er meget for den slags, så stop endelig med at læse nu. Ellers, så læs endelig videre, det kunne være du lærte noget nyt.
Flere gange om ugen løber jeg for tiden ind i ejere af webshops, der endnu ikke har fået implementeret eCommerce Tracking i Google Analytics. Det er der i sig selv ikke så meget at sige til, andet end det er dumt, og at det bare er med at komme igang. Men webshop ejere har som regel travlt med at opdatere tekster og sende pakker, hvilket når alt kommer til alt er noget af det vigtigste i deres forretning.
Hvad der dog gør mig gal i skrælden, er at jeg hele 5 gange inden for det sidste halve år er løbet ind i leverandører af webshops, som
- ...Ikke har implementeret Google Analytics med fuld eCommerce Tracking fra start af.
- ...Ikke har været klar over hvad det er, eller kendt forskellen på Adwords salgssporing og Google
Analytics Tracking.
- ...Har taget ekstra for at få det implementeret. En enkelt gang endda hele 8 arbejdstimer, på trods af at jeg lavede grundige instruktioner til dem.
Lad mig slå det fast én gang for alle:
Det kan ikke lade sig gøre at drive en økonomisk successfuld og intelligent styret webshop uden denne form for tracking!
Nye webshop-ejere er lovligt undskyldt, de er endnu ikke helt klar over hvordan forretningen skal drives.
Men webshop-leverandørerne skal forestille at være eksperterne, vide hvad nethandel går ud på, og bør forudse og rådgive kunderne ud fra de behov, de ved vil opstå flere år frem i tiden!
Det samme gælder forøvrigt muligheden for at kunne angive unikke sidetitler og meta tags for hver eneste side i butikken. Men her er jeg "kun" løbet ind i 3 systemer inden for det sidste år, hvor leverandøren ikke vidste at den slags var et absolut minimum...
Så til webshop-leverandørerne: Tag jer sammen! Ellers så sig til, hvis i ikke ved hvad alt det ovenstående går ud på. Jeg skal nok give en høflig og diskret vurdering af jeres platform, og hvad i bør overveje at få implementeret som en del af standardpakken.
Og til webshop-ejerne: Kom i sving! Sig til, hvis jeres leverandør ikke ved hvad ovenstående går ud på. Og stil krav om at det ovennævnte er basisfunktionalitet i ikke kan leve uden, og ikke vil betale ekstra for.
Alt andet er simpelthen snyd og bedrag, eller et udtryk for, at man simpelthen ikke ved hvad man som leverandør laver...