Nov.
14
2008

Custom Reporting i Google Analytics

Som du måske ved, som kom der for nyligt en hel bunke nye features i Google Analytics. De skulle nu være rullet ud på alle accounts, og min helt klare favorit for tiden er Custom Reporting.

Her får du et eksempel på, hvordan jeg benytter denne nye feature. 

Hvad er Custom Reporting

Custom Reporting giver dig lov til helt selv at bestemme, hvilke tal du vil sidde og kigge på. Så er du kun interesseret i, hvor mange besøgende dit site har, og hvor de kommer fra, kan du helt slippe for alle mulige andre tal og statistikker, som kun forvirrer.

Du kan desuden lave din egen "drill down" funktion, hvor du selv bestemmer, hvordan du vil bore ned i dataene. F.eks. kan du starte med at kigge på, hvilke søgemaskiner folk kommer fra, derefter hvilke keywords de har benyttet, og til sidst hvorfra i landet de kommer fra.

Men nok snak, tid til en demo!

Eksempel på Custom Reporting

Arbejder man med nethandel, er den mest grundlæggende rapporteringsmodel den såkaldte Conversion Funnel. Den giver en oversigt over, hvor "dybt" de besøgende bevæger sig på ens site, og hvor det er de hopper fra.

Som eksempel på Custom Reporting har jeg dog valgt at benytte min egen blog, især fordi den er sat op med multiple conversion points. Den er dog meget lig med hvad man har behov for, når det kommer til nethandel.

En simpel Conversion Funnel for Afdeling18.dk ser således ud:

 Conversion Funnel for Afdeling18

Disse 6 forskellige trin i tragten er derfor mine "metrics", dvs. nøgletal jeg vil holde øje med for at vurdere hvordan min blog performer.

Men at kigge på disse tal overordnet for al trafik på bloggen er næsten værdiløst. Så jeg har behov for at kunne dele trafikken op i nogle dimensioner, så jeg kan vurdere individuelt hvordan de forskellige "marketingkanaler" performer.

Og for denne blog er de vigtigste:

  • Organisk trafik fra Google
  • Andre blogs og sites
  • Direkte trafik (primært fra RSS feeds)
  • Email nyhedsbrev

Tidligere skulle man rode rundt i en masse forskellige rapporter i Google Analytics for at hente ens vigtigste metrics ud for de forskellige marketingkanaler. Nu kan det hele gøres i én rapport!

Opsætning af Custom Report i Google Analytics

Den nye Custom Reports finder du i et separat menupunkt ude i menuen til venstre i din Google Analytics Account. Og når man klikker sig ind under den, kommer et fantastisk brugervenligt interface frem med fuld drag'n'drop support.

En rapport for de ovennævnte metrics defineres nemt på følgende måde:

Definition af Custom Report

Det tager kun 30 sekunder at sætte denne rapport op, nemmere kan det næsten ikke være! Og resultatet bliver som følger:

Eksempel på Custom Report
Note: Jeg har først for nyligt fået alle conversion points fuldt implementeret. Alle conversions er derfor ikke talt med for den angivne tidsperiode.

Klikker man på den enkelte Source/Medium får man den samme rapport med keywords for kanalen. Og på næste niveau, en oversigt over den geografiske lokation for trafikken. 

Email Custom ReportOg som en ekstra lille bonus kan man sætte Google Analytics op til fast på ugentlig eller månedlig basis at sende én en mail med rapporten vedhæftet som PDF-fil. Så har man mere eller mindre sin faste marketingrapport på plads, der giver en oversigt over hvilke marketingkanaler der virker, og hvor man skal gå igang med at optimere enten ens shop eller trafikken!

Har du rodet med Custom Reporting? Og har du fundet på andre rapporter, som du benytter ofte?

Læg endelig en kommentar (og forøg min conversion rate!), jeg vil mægtigt gerne høre om det. Du er også velkommen til at tage direkte fat i mig, hvis du har brug for hjælp til at opsætte Custom Reporting, eller har problemer med at få sat din Google Analytics tracking korrekt op.

 Super fed artikel!

Som så mange af dine tidligere indlæg har dette givet mig inspiration til at bruge mulighederne i GA. Jeg har dog et lille problem, som det ses her:
http://www.amino.dk/forums/t/46272.aspx

Håber på at få det løst så rapporten virkelig kan bruges til noget konstruktivt.
Jacob , den 17. november 2008 13:50:31
.
 Hej Søren,

Efter dit herlige indlæg blev jeg inspireret til at sætte lignende goals op på mit site. Korrekt vi sælger ikke noget på vores blogs, men derfor er der absolut ønskede handlinger, der bør måles på. Men hvorfor bruger du "event tracking" frem for virtual pageviews? Kan i øvrigt ikke regne ud hvor på submit form jeg skal indsætte kode :)

/thore
Thore , den 18. november 2008 22:41:31
.
 Hej Thore,

jeg benytter skam Virtual Pageviews. Men har været nødsaget til at lave et lille "hack" af tracking koden for at det nemt kunne implementeres i mit CMS.

Tag en view source på denne side, og scroll ned til tracking koden i bunden. Her kan du se at den checker på om variablen trackURL er blank eller ej. Hvis trackURL er sat, er det den der bliver registreret i Google Analytics.

Det gør at jeg på et hvilken som helst tidspunkt tidligere i HTML'en bare skal sætte en javascript variabel ved navn trackURL til at være lig et eller andet, så registrerer GA en anden URL end den faktiske URL.

Dette er bl.a. nødvendigt fordi CMS'et er sat op således, at når man submitter noget (en comment, kontaktform eller newsletter signup), så skifter man ikke URL.

Håber det er til at forstå, det blev en smule teknisk :-)
Søren Sprogø , den 19. november 2008 08:31:32
.
 Jeg har lige et spørgsmål, som slet ikke har noget med custom reporting at gøre, men jeg håber at du vil svare på det alligevel :)

Du siger at en af dine vigtigste trafikkilder er direkte trafik primært fra rss-feed. Jeg går ud fra at dine links i dit feed er tagget (utm-source) så du kan se rss-trafikken særskilt i GA.

Indgår trafikken så stadig i den direkte trafik, så den samme trafik faktisk optræder to gange i GA? (Direkte og RSS)
Jacob , den 20. november 2008 16:40:08
.
 @Jacob: Nej, jeg har ikke tagget mit RSS feed endnu. Lige pt. er det ikke noget den package i mit CMS (Umbraco) supporterer, men det er noget jeg arbejder på at udvide den med.
Søren Sprogø , den 20. november 2008 16:58:50
.
 
Om mig
Jeg er en pragmatisk midtjyde med mere end 25 års erfaring i IT-branchen, de sidste 16 med alt inden for eCommerce.
Se hvad jeg kan gøre for dig
Eller se min referenceliste
 
Nyhedsbrev
Få besked per mail, når der er nye posts her på bloggen
 
Tilmeld nyhedsbrev
 
Samtidigt får du en mail med de bedste indlæg, så du ikke behøver at vente på guldkorn.
 
Få det som RSS feed     RSS feed
Få også kommentarer, sitemap
Kategorier
 
Søg
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
GA tricks: Skaffer mine kampagner nye eller gamle kunder? vinder af SEMaward 2011
 
Google Analytics rapporten over alle rapporter, vinder af SEMaward 2010
Afdeling 18 Søren Sprogø E-commerce Guru work Nyvangen 28 8600 Silkeborg Danmark work 26727404 56.165787 9.537120 Søren Sprogø Cookies