Jan.
05
2011

Har Firefox overhalet Internet Explorer i Europa?

Firefox logo Ufatteligt mange medier i både Danmark og i udlandet præsenterer idag en historie om, at Firefox har overhalet Internet Explorer som den mest populære browser i Europa.

Men kan det nu også passe? Og hvad kan du som webshop ejer lære af historien?

Der findes tre slags løgne...

...løgne, forbandede løgne, og statistikker! (Mark Twain)

Bag historien står firmaet StatCounter, som er et slags mini-statistik værktøj til hjemmesider. Graver man lidt i datagrundlaget for denne historie, bør man begynde at undre sig:

  • Sammenligner man StatCounter's statistikker for Danmark med FDIM's browserbarometer, få man følgende:

    StatCounter
    Internet Explorer: 55%
    Firefox: 21%

    FDIM's browserbarometer
    Internet Explorer: 70%
    Firefox: 12%

    Det er unægteligt noget af en forskel! Og hvis deres data for Danmark er meget ved siden af, hvordan mon det så er for de andre europæiske lande?
     
  • De begår en klassisk, amerikansk fejltagelse: At betragte Europa som ét samlet område. Men der er simpelthen så kæmpemæssige forskelle på de forskellige lande, også når det kommer til browserandele, at dette er ren "law of averages": Står man med det ene ben i en kummefryser og det andet på en kogeplade, så går det gennemsnitligt ganske udemærket.
     
  • Hvor mange større, repræsentative sites, både i Danmark og resten af Europa, har du nogensinde lagt mærke til kører med StatCounter? For jeg kan ikke lige komme på at jeg er faldet over nogen.

    StatCounter selv siger godtnok at deres datagrundlag er 13 millioner europæiske sites. Men jeg vil gætte på at disse er mindre, niche-sites, hvis besøgende ikke er repræsentative for de enkelte lande.

 

Imponerende at den samlede verdenspresse er hoppet på historien med begge ben, uden lige at stoppe op og lave lidt fact checking. Jeg har endda netop hørt historien i radionyhederne på P3, og vi vil sikkert kunne se den i fjernsynet i aften.

Og hvad kan vi så lære af det?

Hvad er meningen med denne historie? Og er der noget, man som webshop ejer kan lære af den?

Historien lugter utroligt meget af den disciplin inden for søgemaskineoptimering, der kaldes "link bait". At skrive et eller andet spændende, kontroversielt eller innovativt, lave en pressemeddelelse på det der er nem for en journalist at copy'n'paste, og så håbe på at der er nogle journalister, der hopper på den.

På den måde får man pludseligt en lang række links af meget høj kvalitet, fra alle mulige nyhedssites. Noget Google er heeeeeeeelt vild med! Det er f.eks. helt umuligt at købe et link fra Ekstrabladet. Men en god SEO-mand vil gerne give titusindvis af kroner for sådan et link.

Foretager du en søgning på "browser stats" vil du netop også se at StatCounter er ved at kravle sig til tops.

For webshop ejere er der utroligt meget at lære af denne historie. Du skal bare lære at grave lidt i dine data.

Har du f.eks. en klassisk børnetøjsshop, så har du måske lagt mærke til at du i september pludseligt begyndte at sælge mange flyverdragter. Få gravet lidt data frem på det, skriv en pressemeddelelse, hvor du citerer dig selv, og send den ud til medierne (f.eks. igennem Presswire o.lign).

Hvis du er heldig, så sidder der en journalist med en stram deadline og føler sig uinspireret. Og så kan du risikere at historien bliver samlet op, og pludseligt er du både på Ekstrabladet med link eller i morgen-TV.

Og den slags kan pludseligt vælte hele din forretning i success.

 Spændende indlæg og ja det lugter langt væk af link bait.. Gad vide hvor mange indgående links de skaffer på alt den omtale!?

Jacob Leander Christensen , den 5. januar 2011 16:15:36
.
 Hej Søren
Og hvis du så lige havde sat et rel="nofollow" på dine links til StatCounter kunne du have undgået at medvirke til deres Google ranking :-)
Rune
Rune Boa Nielsen , den 5. januar 2011 19:49:51
.
 @Rune: Jeg beundrer hvad StatCounter har gjort, så de to links er dem vel ondt. De danske medier derimod, de har helt klart fortjent en omgang nofollow :-)

@Mathias: Jeg har fundet ud af at alle de danske medier har samlet historien op fra Ritzau. Og så snart Ritzau publicerer noget, så gengiver medierne det ganske ukritisk uden at fact checke.
Søren Sprogø , den 5. januar 2011 21:34:15
.
 Man kan grine og man kan græde, men dem der nok er mest til grin i den her historie er uden tvivl de danske medier, der som du selv siger, fuldstændig ukritisk går til bidet...

Godt indlæg, som altid...

Sune Jakobsen , den 6. januar 2011 09:56:43
.
 Nu prøvede jeg lige for sjov den søgning som du foreslår: "browser stats" og der har nummer 1 (w3schools) faktisk også en statistik hvor Firefox har klart største markedsandel:

http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp

Deres tal er kun fra deres eget site, men ikke desto mindre konkluderer de en masse ting på baggrund af tallene :)
Jacob Worsøe , den 6. januar 2011 12:40:00
.
 Skal man grine, eller skal man græde?
Ja det er lidt svært at finde en grimasse! Især hvis man lige tænker lidt dybere over det hele. For hvis alle pludselig begynder, at vende og dreje sandheden for at skaffe links til deres websites, så bliver medierne da totalt ubrugelige, selvom de allerede er på grænsen til det...
Så man kan vel håbe, at ik alt for mange læser din blog, og får den samme tossede ide. For så drukner EB og andre medier i tosse historier uden mening, indhold og relevans...

Iøvrigt skide godt spottet!
Morten , den 6. januar 2011 19:04:53
.
 Det glæder sådan en amatør talknuser som mig at læse sådan en artikel. Godt skrevet Søren og ikke mindst godt observeret.
Morten Peteesen , den 7. januar 2011 08:28:37
.
 Skide godt spottet!

Historien er hos mig landet i kassen med misvisende journalistik. Jeg synes medierne graver deres egen grav, når de er så sløve i kilde kontrol.

Måske Google News snart skifter inholdet ud med indhold fra blogs istedet for nyhedsmedier :)
Kevin Steffer , den 7. januar 2011 20:46:13
.
 Er det ikke meget klassisk for journalistik, at der somme tider slet ikke bliver tænkt eller researchet. Hvem har ikke set en journalist stille et spørgsmål på TV, hvor svareren så svarer på det der er hans/hendes spørgsmål nummer to og lidt efter kommer journalisten så til nummer 2 og så kan vi så lige gå igang med samme spørgsmål igen. Ligeledes vil jeg sige at specielt indenfor erhvervs journalistik har jeg set voldsomt mange mistorståelser, men det er overskrifter der trækker læsere i vores verden...så det er med selv at være kritisk.
Kenneth Bach , den 11. januar 2011 22:59:16
.
 
Om mig
Jeg er en pragmatisk midtjyde med mere end 25 års erfaring i IT-branchen, de sidste 16 med alt inden for eCommerce.
Se hvad jeg kan gøre for dig
Eller se min referenceliste
 
Nyhedsbrev
Få besked per mail, når der er nye posts her på bloggen
 
Tilmeld nyhedsbrev
 
Samtidigt får du en mail med de bedste indlæg, så du ikke behøver at vente på guldkorn.
 
Få det som RSS feed     RSS feed
Få også kommentarer, sitemap
Kategorier
 
Søg
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
GA tricks: Skaffer mine kampagner nye eller gamle kunder? vinder af SEMaward 2011
 
Google Analytics rapporten over alle rapporter, vinder af SEMaward 2010
Afdeling 18 Søren Sprogø E-commerce Guru work Nyvangen 28 8600 Silkeborg Danmark work 26727404 56.165787 9.537120 Søren Sprogø Cookies