Jun.
02
2010

Sådan strukturerer du din Adwords konto

Når webshop ejere første gang skal prøve kræfter med Adwords, så er det ofte en kæmpe udfordring at finde ud af hvordan man skal strukturere sin Adwords konto.

Jeg kommer her med en forklaring af de grundlæggende begreber, og viser en model jeg med success har brugt ret ofte.

Jeg vil ikke komme ind på styring af budpriser, research af keywords eller hvordan man skriver gode annoncetekster. Denne artikel drejer sig udelukkende om at få lidt struktur på det hele, at få et ordentligt grundlag.

Hvad består Adwords egentligt af?

Helt grundlæggende består Adwords af kampagner, annoncegrupper, annoncer og keywords/keyphrases, struktureret på denne facon:

Adwords Kampagner Annoncegrupper Annoncer Keywords

Kampagner

På øverste niveau har man kampagner. Det er den øverste enhed, eller "folder", man kan benytte til at organisere alle sine annoncer på.

Hvad der er unikt for kampagnerne er, at det er her man sætter sit budget op. Så du kan helt individuelt sige hvad og hvor meget du vil bruge på de forskellige grupperinger.

Annoncegrupper

Annoncegrupper er det man bruger til at samle ens annoncer og ens keywords. Helt kort fortalt, så er det et givent keyword i en annoncegruppe, der udløser at en tilfældig (hvis man har flere end en) annonce i gruppen vises.

Vær lige sikker på at du har læst og forstået dette, læs det evt. lige en 2-3 gange igen. Det er det allermest grundlæggende i strukturering i Adwords, så det er vigtigt at det sidder fast :-)

Annoncer

I en annoncegruppe kan du have en eller flere annoncer liggende. Ofte har man kun en, men hvis man har flere, vil en tilfældig af disse blive vist.

Keywords

En liste over ord. Når en bruger foretager en søgning på et af de ord eller sætninger du har her, vil det udløse at annoncen i din annoncegruppe bliver vist.

 

Det var det allermest grundlæggende om Adwords, forklaret så kort og præcist som jeg overhovedet kan. Forhåbentligt er det også forståeligt :o)

Hvordan strukturerer jeg min Adwords konto?

Men hvad skal du så oprette af kampagner annoncegrupper, annoncer osv., når du går igang? Svaret er meget individuelt, men her kommer et eksempel på en simpel model jeg med success har benyttet for mange kunder:

Adwords eksempel
(Blå er kampagner, hvid er annoncegrupper)

Brands

Mange shops sælger flere forskellige mærker af produkter. Og disse mærker er der som regel rigtigt mange penge i at byde ind på.

Opret derfor en overordnet kampagne, der indeholder alt brand-relateret, og tildel 60-70% af dit budget til denne.

Opret en annoncegruppe for hvert af de mærker, du fører. Dette giver dig mulighed for at se hvad der er rigtigt meget søgning på, og mulighed for at skræddersy annoncen for hvert mærke.

Har du mange små mærker kan du eventuelt oprette en annoncegruppe ved navn "Andre brands", som du hælder alle de små mærker ind i. Så kan du holde øje med hvilke af dem, der er meget søgning på, og udpege hvilke der fortjener sin egen annoncegruppe.

Husk også at oprette en annoncegruppe for dit eget "brand" indeholdende dit firmanavn, websiteadresse og alle staveformer af disse. Rigtigt mange "søger" på en webadresse istedet for at taste den ind i adresselinien i browseren. Og her vil du jo gerne være 100% sikker på de havner hos dig, og ikke hos en eventuel lidt for kreativ konkurrent.

Generiske termer

Opret en kampagne til alle de ikke brand relaterede termer, og sæt budgettet til det resterende af budgettet (evt. minus 5%, se senere).

Hvis det skal gøres hurtigt, så opretter jeg kun to annoncegrupper i denne kampagne: Long Tail- og Top Keywords. Og i første omgang er navngivningen en smule misvisende.

Her propper jeg fra start af alle generiske termer (børnetøj, babytøj, shampoo, balsam o.lign) ind i Long Tail gruppen. Efter en uge kigger jeg så på hvilke af disse termer, der er dyre at byde ind på, og flytter disse over i Top Keywords.

Top Keywords bruger jeg som regel til at "parkere" keywords, der er for megen konkurrence at byde ind på til at det er rentabelt. Og så sætter jeg dem enten på pause, eller byder lavt. Hvis man så en dag føler sig ekstra rig og har brug for ekstra trafik og ordrer, kan man altid hive dem frem igen.

Det bedste man kan gøre er, at oprette forskellige emne-opdelte annoncegrupper, hvor man grupperer alle de forskellige keywords. Det giver en mulighed for at lave annoncer målrettet mod de forskellige emner, hvilket forhåbentligt får flere til at klikke på dem.

Men stadigvæk også have en Long Tail annoncegruppe, hvor man ukritisk og med en skovl kan hælde alle mulige termer ind i, som man har gravet frem fra f.eks. Google Analytics eller sine interne søgninger. Så kan man overvåge hvilke af dem, der er trafik i, og evt. flytte dem ud i nogle mere målrettede annoncegrupper.

Indholdsnetværk

I Google Adwords er der to steder, du kan annoncere: I søgeresultatet, eller med tekstannoncer på forskellige websites (de såkaldte Adsense annoncer). Eller i Adwords interfacet kaldet "Google-søgninger" og "Indholdsnetværk".

Som standard står kampagner til at indrykke annoncerne på begge netværk. Det er vigtigt at du husker at sætte din Brands og Generiske Termer kampagner til kun at blive vist på "Google-søgninger".

Hvis du vil prøve kræfter med indholdsnetværket også, så opret en separat kampagne til det med sit eget separate budget. Evt. 5% eller der under af det overordnede budget.

Bare opret tre simple annoncegrupper her, en til alle brands, en til Long Tail termer og en til Top Keywords. Så er du kørende, og kan gøre dig nogle erfaringer med Indholdsnetværket.

Hvad skal du ellers have styr på?

Det er ekstremt vigtigt, at du har Google Analytics korrekt implementeret i din webshop! For ellers render du ind i en situation, hvor du kaster en masse penge efter Adwords, uden egentligt at vide om det giver noget retur.

Hvilket er helt hul i hovedet, når det ikke er raketvidenskab at sætte op.

Dernæst kan du tage et kig på min ultimative Google Analytics rapport, som er den eneste rapport du behøver for at give dig et billede af hvor dine penge forsvinder hen.

Disse to ting giver dig redskabet til at justere dine Adwords kampagner ind til drømmescenariet, hvor du kører med et Google Adwords budget uden loft.

Desuden skulle du nu have fået et godt fundament, hvor du ordenligt kan komme til at lege med detaljerne i Adwords, så som budstrategi, keyword research og forskellige annoncetekster. Forhåbentligt kommer der i fremtiden flere artikler her på bloggen om disse emner, så husk endelig at følge med.

Jeg håber du har fået noget ud af artiklen. Som nævnt i indledningen, kan opsætning af Adwords være meget individuelt. Men jeg har rigtigt gode erfaringer med variationer af denne model, og under alle omstændigheder skulle den gerne hjælpe dig med at komme ordentligt fra start. Hvilket hjælper mig utroligt meget, hvis jeg eventuelt skal assistere dig senere :-)

 

 Rigtig god artikel. Den kunne jeg godt have brugt for 3 år siden da jeg satte min første kampagne op, så var det nok ikke blevet helt så rodet :)

"Det bedste man kan gøre er, at oprette forskellige emne-opdelte annoncegrupper, hvor man grupperer alle de forskellige keywords. Det giver en mulighed for at lave annoncer målrettet mod de forskellige emner, hvilket forhåbentligt får flere til at klikke på dem."

Derudover får du også mulighed for at lave langt mere specifikke landingpages, hvilket burde øge konverteringsraten.

Det kan især være vigtigt hvis man har et produkt som sælger virkelig godt, så skal man helst lave en annoncegruppe kun for det ene produkt, så brugeren kommer direkte ind til det produkt når de klikker.
Jacob Worsøe , den 3. juni 2010 01:14:28
.
 Endnu er god artikel - tak!
Peter Lauge , den 3. juni 2010 09:50:54
.
 Jeg vil desuden støtte op om din teori om at man ikke sletter søgeord som er for dyre at byde ind på, men i stedet sætter budprisen til det som man har råd til at give for et søgeord for at det stadig er en profitabel forretning.

Selvom man måske ikke bliver vist på side 1, 2 eller 3 med den klikpris, så er der ingen grund til at slette det.

For det første kan det være at dem som f.eks. betaler 10 kroner for et klik kører med et fast dagligt budget som måske bliver opbrugt kl. 20 hver dag og derved kan du få gode placeringer de sidste 4 timer.

Man kunne godt tro at dem der betaler 10 kroner for et klik er de samme mennesker som ikke har set ideen med at køre med ubegrænset budget, eller måske bare ikke er klar til at give slip endnu.

For det andet kan det være at dine konkurrenter indser at 10 kroner er for dyrt for et klik og derfor sletter søgeordet eller sætter prisen ned, og så er der pludselig plads til dig.

Så fokuser istedet på at finde den pris som du maksimalt kan betale for et søgeord, og ikke så meget på at komme i top 3.
Jacob Worsøe , den 3. juni 2010 10:26:21
.
 @Jacob: Fuldkommen rigtigt, det du skriver. Og tak for at du verificerer at jeg ikke er helt galt på den.

Havde oprindeligt overvejet at tage det med, men så ville artiklen have blevet på størrelse med en e-bog :-)

Jeg vil dog forsøge at lave flere artikler om annoncetekster, landing pages og budstrategier, som benytter min model som fundament.
Søren Sprogø , den 3. juni 2010 12:45:16
.
 Svaret er ingen af delene :)

Hvis du smider den under brands vil landingpage være en oversigtsside med alt hvad du har under det brand, og hvis du smider dem under badebukser skal landingpage være alle dine badebukser.

Den rigtige (og mest tidskrævende) løsning er at lave endnu en kampagne hvor du laver en annoncegruppe der sender brugeren til en oversigt over de badebukser du har fra Småfolk. Det er jo det brugeren forventer at finde når de laver en google-søgning på "Småfolk badebukser" eller "badebukser fra Småfolk" og lignende.

I dit tilfælde vil jeg nok gøre dette, men hvis man sidder med en webshop med 1000+ produkter, så vil det være en nærmest uoverkommelig opgave, så der vil man nok vælge den gruppering som artiklen foreslår, krydret med specifikke landingpages for de bedst sælgende produkter, eller dem med højst avance, som man gerne vil pushe.

Sådan tror jeg at jeg ville gribe det an :)
Jacob Worsøe , den 3. juni 2010 22:49:45
.
 @Worsøe: Hvorfor egentlig det? En annonce for Småfolk badebukser kan jo have sin egen unikke landingsside. Du kan jo sætte landingssidens adresse både på annonceniveau og helt ned på søgeordsniveau.

Eller misforstår jeg spørgsmålet og svaret?
Rosenstand , den 4. juni 2010 05:40:01
.
 Rosenstand: Det er fuldstændig rigtigt, min pointe er bare at hvis man skal holde den samme struktur over hele kontoen, så skal en annonce der peger på et specifik produktside ikke være placeret under hverken brands eller generiske termer.

Man kan sagtens "override" den landingpage som annoncegruppen har, ved at ændre det på selve annoncen, men det ser jeg mere som en nødløsning.

Jeg tror bare det giver en mere overskuelig konto hvis man holder sig til at bestemme landingpage på annoncegruppe-niveau. Så kan man også nemmere styre budgetterne individuelt.
Jacob Worsøe , den 4. juni 2010 08:50:06
.
 @vadskær: Modellen er ikke perfekt. Men den er nem at forstå, hurtig at komme igang med og nem at vedligeholde.

Skulle man holde sig helt striks til modellen, så ville jeg helt klart smide "småfolk badebukser" ind i annoncegruppen "Småfolk (brand)". Når folk er så specifikke i en søgning, at de skriver brand navnet, så er det det "primære" i det de søger.

Husk på at du også kan angive en individuel landing page for den specifikke keyphrase. Så hvis du har en side, der kun viser badebukser fra Småfolk, så ville jeg stadig smidde den ind i "Småfolk (brand)" gruppen, men så overstyre LP'en for annoncen direkte på keyphrasen. Ganske som Rosenstand nævner det.
Søren Sprogø , den 4. juni 2010 10:27:50
.
 @riisager: Det kan man i princippet godt.

Problemet er bare, at Adwords har en bot, der surfer dine landing pages igennem, når den skal vurdere Quality Score. Og den vil ikke rigtigt få det dynamiske med.

Godt nok vil den dynamiske landing page sikkert konvertere bedre / bounce mindre. Men bedre QS burde være hovedårsagen for at lave den slags tricks.

Et kendt trick er dog, at highligthe de ord brugeren har søgt på. Og det vil Adwords bot'en ikke have problemer med.
Søren Sprogø , den 11. juni 2010 08:59:34
.
 Nu handler denne artikel jo om at lave en god struktur på sin konto, og set i det lys så vil jeg stadig holde på min løsning som den der giver bedst overblik. Især hvis man er flere der arbejder på samme konto, så kan det nemt blive rodet hvis nogle søgord har bestemt en anden LP direkte på søgeordet, mens andre er bestemt på kampagneniveau.

Med hensyn til at bruge en søgeside som LP, så kan jeg ikke se noget problem i det hvis søgeordet bliver sendt med som GET ikke POST. F.eks. kan jeg ikke se at Googlebot skulle have problemer med at læse det dynamiske indhold på denne side:
http://www.wupti.com/Pages/SearchResults.aspx/?keyword=fjernsyn%20panasonic&category=all
Jacob Worsøe , den 11. juni 2010 12:22:32
.
 Rigtig godt indlæg Søren.

Den vil jeg referere til, når jeg får webshop kunder, som selv vil i gang med Ad-Words. På den måde får de hvertfald et ordentligt fundament, som også vil være let at overtage, hvis det senere bliver for uoverskueligt for kunden selv.
Mogens Møller , den 12. juni 2010 17:05:37
.
 @mogens: Takker :-)

Det er netop det, der er formålet med mine artikler. Forhåbentligt vil dine kunder finde det brugbart!
Søren Sprogø , den 12. juni 2010 20:39:21
.
 Super bruger venlig adwords forklaring. Kunne være fedt hvis du også kunne lave sådan en blog omkring Adwords mcm.
Rasmus Andersen , den 18. januar 2012 21:30:45
.
 
Om mig
Jeg er en pragmatisk midtjyde med mere end 25 års erfaring i IT-branchen, de sidste 16 med alt inden for eCommerce.
Se hvad jeg kan gøre for dig
Eller se min referenceliste
 
Nyhedsbrev
Få besked per mail, når der er nye posts her på bloggen
 
Tilmeld nyhedsbrev
 
Samtidigt får du en mail med de bedste indlæg, så du ikke behøver at vente på guldkorn.
 
Få det som RSS feed     RSS feed
Få også kommentarer, sitemap
Kategorier
 
Søg
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
GA tricks: Skaffer mine kampagner nye eller gamle kunder? vinder af SEMaward 2011
 
Google Analytics rapporten over alle rapporter, vinder af SEMaward 2010
Afdeling 18 Søren Sprogø E-commerce Guru work Nyvangen 28 8600 Silkeborg Danmark work 26727404 56.165787 9.537120 Søren Sprogø Cookies