Jun.
01
2012

Søgemaskineandele i Danmark, 2008 til 2011

Breaking News, Google's søgemaskineandel er faldende i Danmark! Men jeg tror nu ikke de har grund til at panikke endnu.

Tilbage i 2009 satte jeg mig for at dokumentere, hvor stor Google's andel af søgemaskinemarkedet var her i Danmark. Masser af mennesker snakkede om Google's dominans, når man var til foredrag eller seminarer, men ingen havde rent faktisk sat sig ned og dokumenteret dominansen.

Jeg har nu gentaget undersøgelsen. Og oven i købet for alle årene imellem, så vi nu kan se trenden helt fra 2008 og op til og med 2011.

Om undersøgelsen

Jeg har trukket data fra en lang række danske netbutikker, og kigget på al den organiske trafik (organic searches og referrals). Dvs. besøgende fra alle de betalte markedsføringsformer, så som Adwords, bannere, affiliate marketing o.lign., er ikke talt med.

Der er kun inkluderet trafik fra netbutikker, det er jo trods alt det denne blog handler om. Men sidste gang viste det sig at andelene også passede meget godt på mere traditionelle websites.

Søgemaskineandele i Danmark

Lad os springe til resultatet, for som nævnt i starten er der lidt breaking news!

De sidste 3 år har Google's markedsandel faktisk været faldende, således at de i Q4 2011 var "helt nede" på en markedsandel på 95,4%. Tilbage i Q4 2009 satte de nemlig rekord med en imponerende markedsandel på 97,8%.

Trenden ser således ud:

Søgemaskineandele, 2008 til 2011

Ja, det er svært at spotte en trend. Så mon ikke Google stadig tager det ganske roligt når det kommer til deres markedsandele i Danmark.

Kigger vi på de seneste data, altså for 4. kvartal 2011, så ser fordelingen helt nøjagtigt sådan her ud:

Søgemaskineandele, 2011 Q4

Konklusion: Google har stadig total dominans her i Danmark, alle de andre søgemaskiner er (stadig) ubetydelige.

Datagrundlag for undersøgelsen

For de lidt mere nørdede kommer her de mere tekniske detaljer omkring hvordan denne undersøgelse er foretaget:

  • Data er samlet ind ved at kigge på top 50 af alle kilder i Google Analytics, og plukke dem ud, der er søgemaskiner.
     
  • Der er udelukkende indsamlet data fra danske netbutikker.
     
  • I 2008 er andelene baseret på ca. 1,75 millioner besøgende per kvartal.
    For 2009-2011 er de kun baseret på 0,5 million per kvartal. Jeg observerede at hver gang jeg indtastede en ny butik, så ændrede markedsandelene sig marginalt. Så jeg så ingen grund til at fortsætte dataindsamlingen.
     
  • Antallet af netbutikker, der har deltaget i undersøgelsen, vil ikke blive offentliggjort. Men der er et stort spænd på tværs af både størrelse og kategori.
     
  • Det jeg kategoriserer som trafik fra Google i ovenstående består desuden af besøgende fra TDC, Eniro o.lign., da disse kører oven på Google's søgemotor. Andelen fra disse "ekstra" sites er dog forsvindende lille, vi snakker 0,3 - 0,5%.

Skulle du have spørgsmål eller kommentarer til undersøgelsen, så læg endelig en kommentar herunder. Så skal jeg gøre hvad jeg kan for at besvære dem.

 Hej Søren. Fedt med lidt breaking news :)

Det er interessant at følge disse tal, men som du selv konkludere er deres dominans så markant, at de nok ikke panikker lige foreløbig, men mon ikke de selv holder lidt øje med det også?
Lars Bachmann , den 1. juni 2012 11:39:49
.
 Det bliver faktisk lidt spændende at gentage undersøgelsen, og se dataene for 2012.

Google har jo fuld gang i Google+ og at overtale folk til at være logget ind i Google. Det bliver interessant at se om det evt. kan øge eller mindske deres markedsandel.
Søren Sprogø , den 1. juni 2012 12:04:46
.
 Mange har Bing i deres Explorer fordi de ikke kan finde ud af at skifte til google. Så det fortæller jo en del.
Flemming , den 1. juni 2012 14:00:27
.
 OKKkkaay - vi overgiver os nu => kun overveje annoncer på big G;

andre annoncer andre steder (end på big G) bliver alligevel kun set af annoncesælgeren selv !!
LudvigsenPatent , den 26. juni 2012 14:11:03
.
 Dette er bestemt en interessant undersøgelse.

Kender du nogle mere officielle tal fra eks. Danmarks Statistik, som du evt. har lænet dig op ad?

Jeg troede faktisk at den lå omkring 90 %, men mon ikke dette lille fald kan krediteres til de mange nye tiltag som Google har søsat på det seneste, som Søren også er inde på? Det kan godt være alt for mange forandringer for nogle danskere... :-S
Daniel Nielsen , den 10. juli 2012 14:48:53
.
 D'oh... Det er jo dig der er Søren. Sådan må det være for førstegangs besøgende, som ikke er så skarpe og lidt for hurtige på tasterne. Sorry!
Daniel Nielsen , den 10. juli 2012 14:55:09
.
 
Om mig
Jeg er en pragmatisk midtjyde med mere end 25 års erfaring i IT-branchen, de sidste 16 med alt inden for eCommerce.
Se hvad jeg kan gøre for dig
Eller se min referenceliste
 
Nyhedsbrev
Få besked per mail, når der er nye posts her på bloggen
 
Tilmeld nyhedsbrev
 
Samtidigt får du en mail med de bedste indlæg, så du ikke behøver at vente på guldkorn.
 
Få det som RSS feed     RSS feed
Få også kommentarer, sitemap
Kategorier
 
Søg
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
GA tricks: Skaffer mine kampagner nye eller gamle kunder? vinder af SEMaward 2011
 
Google Analytics rapporten over alle rapporter, vinder af SEMaward 2010
Afdeling 18 Søren Sprogø E-commerce Guru work Nyvangen 28 8600 Silkeborg Danmark work 26727404 56.165787 9.537120 Søren Sprogø Cookies