Jul.
17
2009

Det går godt for nethandel i Danmark

Opadgående Trend inden for nethandel For tiden er der megen snak om, at den globale økonomiske krise er ved at vende.

Men talene tyder på, at nethandlen aldrig har været ramt. Ja, faktisk går det bedre end nogensinde!

Trends fra det globale marked

Tidligere på året kom der tal fra USA, der viste at selvom den traditionelle retail industri oplevede en negativ vækst på 0,6%, så steg nethandel stadig med hele 4,6%. Og det midt i en krisetid! 

Markedet for online markedsføring steg i 2008 i USA med kun 11%, hvor Danmark oplevede en vækst på hele 22%.

Nethandel i Danmark

De sidste nye tal fra PBS viser, at der overhovedet ingen finanskrise er at spore inden for nethandel, antal transaktioner stiger støt.

PBS Transaktioner

Væksten i forhold til andet kvartal sidste år ligger på 12%. Hvilket umiddelbart lyder flot, men de tidligere år har den ligget på hhv. 24% og 27%. Det har dog intet at gøre med finanskrisen, da vækstkurven har været støt nedadgående.

PBS Vækst

Samtidigt bliver der handlet for temmeligt meget: Over 60% af alle transaktioner er over 1.000 kr.

Markedet for online annoncering er der også fuld fart på. I 2008 gik det samlede annoncemarked tilbage med 2,5%, mens online markedet gik frem med hele 17%. Således er online markedsføring nu blevet den største markedsføringskanal med 21%.

Internationalt set er vi desuden et af de lande i verden, der bruger flest online markedsføringskroner per indbygger.

Hvad siger rygterne?

Alle de små til mellemstore netbutikker jeg har snakket med, melder alle at de absolut intet mærker til nogen finanskrise. Ud over at bankerne er blevet lidt mere besværlige at handle med, men det er næsten underforstået.

De har næsten alle fuld gang i butikken, og mange melder om problemer med at følge med væksten.

De store butikker derimod, der som regel er en del af en fysisk kæde også, ser det anderledes ud for. Mange af disse kæder har været udsat for overordnede fyringsrunder, hvor man over én kam har skullet afskedige xx% af alle medarbejderne. Og mange af stederne er det gået hårdt ud over eCommerce afdelingerne.

Hvorfor er mig virkelig en gåde. Når nu alle trends, tal og statistikker viser, at her er et område der på trods af krise stadig oplever vækst. Burde man så ikke tage og investere istedet?

Men det er vel et ganske velkendt symptom på krisen: At "professionelle" bestyrelser i store firmaer tager store beslutninger med hovedet under armen. De mindre virksomheder, som oplever vækst, er for det meste ikke underlagt den slags.

Kun enkelte steder har jeg oplevet en ledelse, der har haft n***er nok til at sige: Vores konkurrenter skærer ned, ergo er det nu vil skal vækste for at erobre markedsandele!

Så der er gode nyheder til alle de små shop-ejere: Når vi kommer ud på den anden side af krisen vil du stå stærkere, og alle de store vil stå svagere! Udfordringen bliver at holde momentum, og blive ved med at vækste.

Hvordan oplever du krisen?

Det var lidt mine egne tanker om krisen, bakket op af lidt tal og statistikker.

Men hvordan oplever du det for tiden? Kan du mærke krisen kradse i din forretning, eller går det bare super godt?

Jeg vil især gerne høre fra shop-ejere for enten at få bekræftet alle mine forestillinger, eller få mig rettet ind, hvis det bare går helt ad helvede til.

 Dejligt at se, at ecommerce endelig kommer til sin ret og viser styrke. Mens vækst er fint, så er det et spørgmål om mange af disse virksomheder reelt tjener penge, da en del har sat deres margen betydeligt ned for at kapre tilbudshungrende kunder.

Enig, der er nogle mystiske prioriteringer rundt omkring med fyringer i vækstafdelinger, som f.eks. ecommerce, men det afspejler vel blot end endnu større krise i virksomheden. En uduelig ledelse.
Philip , den 18. juli 2009 07:43:52
.
 Skønt at høre net-kunderne er upåvirket af dalende forbrug, højere arbejdsløshed, finanskrise osv.

Personligt kan jeg mærke vores kunder i dag køber mindre, men lejer mere. Vi sælger og udlejer malerier på www.lasttouch.dk. Kunst er jo en luksusvare, og generelt er danske gallerier meget hårdt ramt, men vi har valgt en 100% online salgskanal med lave omkostninger og så fokuserer vi meget på udlejning - det har vist sig, at være ganske fornuftigt i disse krisetider :-)
Mogens Møller , den 18. juli 2009 19:08:22
.
 Nu har vi både fysiske butikker og webshop, og tendensen er klar. Imens der ingen vækst har været i de fysiske butikker, har webshoppen haft en fremgang i omsætning på 30% indtil nu i år. Sidste år var væksten på 40%.

Samtidig er udgifterne til de fysiske butikker markant stigende, så det er ikke svært at se, hvor der skal satses nu.

Derfor har krisen påvirket, at vi har lukket fysiske butikker, imens vi har opprioriteret annoncering for webshoppen.
Niels Tybjerg , den 19. juli 2009 14:51:08
.
 Og trenden fortsætter!

Tal for 2. kvartal 2009 er netop blevet offentliggjort, og de viser en fremgang for nethandel på 11,5%, mens detail kun er vækstet med 5%.
(kilde: http://borsen.dk/it/nyhed/163253/)
Søren Sprogø , den 11. august 2009 11:41:01
.
 Spændende læsning, omend en lidt gammel artikel.

Vi er hos www.mynewart.dk også gået på nettet, og kan tydelig mærke en meget større efterspørgsel, da vi har mulighed for at hive kunder ind fra hele landet.
Malthe , den 8. juli 2016 15:23:25
.
 Et gamle indlæg som holder endnu, efter en lang krise ser det ud til at vende. Vi begynder at få kunst elskerne ind i galleriet som tør at forelske sig i et maleri og købe, med nye tiltag er på vej for at få unge mennesker med på hesten.
Kenny , den 13. september 2017 21:55:51
.
 
Om mig
Jeg er en pragmatisk midtjyde med mere end 25 års erfaring i IT-branchen, de sidste 16 med alt inden for eCommerce.
Se hvad jeg kan gøre for dig
Eller se min referenceliste
 
Nyhedsbrev
Få besked per mail, når der er nye posts her på bloggen
 
Tilmeld nyhedsbrev
 
Samtidigt får du en mail med de bedste indlæg, så du ikke behøver at vente på guldkorn.
 
Få det som RSS feed     RSS feed
Få også kommentarer, sitemap
Kategorier
 
Søg
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
GA tricks: Skaffer mine kampagner nye eller gamle kunder? vinder af SEMaward 2011
 
Google Analytics rapporten over alle rapporter, vinder af SEMaward 2010
Afdeling 18 Søren Sprogø E-commerce Guru work Nyvangen 28 8600 Silkeborg Danmark work 26727404 56.165787 9.537120 Søren Sprogø Cookies