Værdien af at teste
Mange eksperter snakker om, at det er vigtigt konstant at teste. Men når man ikke lige har styr på hvad det går ud på, kan det være svært at se værdien i det.
Morten Vadskær, som driver en webshop der sælger kondomer, tester konstant. Og det fantastiske er, at han deler ud af sine erfaringer på sin blog!
For ikke så lang tid siden startede han en test op, hvor han testede om en grøn, rød eller sort Videre-knap i checkout processen var bedst. Og samtidigt holdt han en konkurrence om, hvem der kunne gætte vinderen.
Dette er et klassisk eksempel på en A/B-test i sin simpleste form, så det har været enormt spændende at følge.
Testen og konkurrencen er nu blevet afsluttet, du kan selv læse resultatet på hans blog. Men hvad der var allermest spændende, Morten har sat værdi på vinderen:
Således vil en implementering af den vindende knap forøge hans årsomsætning med 33.000 kroner! Og dette er resultatet af en test, der tog ham 15 minutter at sætte op.
Er du nu overbevist om, at det er en god ide at teste?
Hvordan kommer man igang med at teste?
Men at teste kan stadigvæk godt være svært at komme igang med. Især hvis man ikke er teknikker, analytiker, designer eller lignende. Heldigvis er der hjælp at hente.
Selvsamme Morten Vadskær holder i august et aftensseminar om, hvordan man udfører tests i Google Website Optimizer. Og Morten har altid en dejlig pragmatisk vinkel på alt, så jeg er sikker på at deltagerne vil få en masse praktisk viden de kan tage med hjem og gå igang med med det samme!
Læs mere om seminaret i Google Website Optimizer, der bliver afholdt både i Århus og København.
Hvis du er mere til litteratur om emnet, kan jeg anbefale Bryan Eisenberg's bog "Always Be Testing".