Offline katalog over online webshops
Forleden faldt jeg over denne overskrift hos Comon:
Nyt eKatalog skal booste dansk internethandel.
Alt hvad der påstår at "booste dansk internethandel" fanger naturligvis min opmærksomhed.
Det viser sig at der er tale om et offline katalog med online shops ved navn eKataloget. Og ikke et katalog i samme forstand som DMOZ eller Jubii, men nærmere som et af de gamle kuponhæfter.
Det er planlagt at kuponhæftet skal postomdeles 4-5 gange om året i oplag af 660.000. Hvordan disse "oplag" er defineret oplyses der intet nærmere om.
Prisen for at få en helsides annonce i hvert af disse oplæg er 30.000 gode, danske kroner ekskl. moms.
I den sidste udgave finder man ca. 44 annoncører, herunder kendte butikker så som L'Easy, Pengeautomaten.dk og Hjem.dk. Ud af de 44 annoncører benytter kun 3 af disse mulighed for at spore effekten af kataloget via rabatkoder eller unikke kampagne URL'er.
Folkene bag eKataloget står også for eKompas.dk, der netop er et online katalog over danske webshops. Men indtil videre er dette dog temmelig tomt, f.eks. lykkedes det mig ikke at finde shops under hverken rejser eller dametøj.
Nok snak, hvad er min holdning?
For det første vil jeg godt stille et kæmpe stort spørgsmålstegn ved om offline annoncering for en online butik overhovedet fungerer. Min erfaring og research siger klart "Nej!", offline annoncering bringer ikke flere kunder i din butik!
Kun i de tilfælde, hvor man allerede har dækket de fleste online markedsføringskanaler, og har et kæmpe marketingbudget, bør man overveje offline markedsføring. Og i så fald skal det foregå som en massiv, velplanlagt og gennemtænkt branding kampagne i alle de store medier.
Som det næste er jeg ret sikker på at man vil opnå en langt større effekt ved at pumpe de 30.000 i Google Adwords kampagner, eller starte et affiliate marketing program op. Man kan virkeligt nå langt online for den slags penge!
Det kan undre at man i kataloget kan finde ellers rene online gutter som Hjem.dk, især når man tager i betragtning at SEO-guru Mikkel deMib Svendsen findes i deres ejerkreds. De er dog en af de forbavsende få, der via en rabatkode har mulighed for at spore effekten. Så mon ikke de hurtigt bliver klogere?
For det tredje kan man også spørge sig selv om et offline kuponhæfte med 44 annoncører virkeligt vil være i stand til at "booste" noget som helst. Mit bud er at det næppe kan ses på hverken PBS' eller eHandelsfonden's statistikker.
Derfor: Hold snitterne væk, hvis du bliver tilbudt annonceplads! Hæld hellere pengene i en af de andre online markedsføringskanaler.
Har du erfaringer med offline markedsføring?
Eller måske direkte erfaring med eKataloget?
Så læg endelig en kommentar her, jeg vil da elske det hvis nogen kan modbevise mine påstande og erfaringer.