Mar.
24
2008

Søgemaskineandele i Europa

I forbindelse med et spørgsmål jeg faldt over på LinkedIn, tænkte jeg at jeg ville sætte mig ned og undersøge hvor store andele de forskellige søgemaskiner har i de enkelte lande i Europa. Og især om det virkeligt passer at Google er nærmest altdominerende.

Det korte svar: Det er de! Her følger data på hvad jeg fandt.

De store søgemaskiners andele

Normalt når man er fra Danmark tænker man at Google, Yahoo og MSN / Live er de tre store søgemaskiner. Her er deres forskellige markedsandele for de største lande i Europa samt Danmark og Rusland:

Søgemaskine-andele, Google, Yahoo og MSN/Live

Kildekritik 

Jeg tvivler stærkt på tallene fra Danmark (se kilde senere), mine egne undersøgelser viser at Google har en markedsandel på langt over 90%. Kilden er angivet til Business.dk, men om der er tale om en artikel på sitet eller deres egne besøgstal er ukendt.

Det er heller ikke helt sikkert hvornår dataene stammer fra de steder hvor e3internet.com er angivet som kilde. De øvrige steder er tallene mere eller mindre fra starten af 2008.

Søgemaskine-andele for de enkelte lande

Her er listet andelene for de største søgemaskiner i England, Tyskland, Frankrig, Danmark, Spanien, Holland, Portugal og Rusland. Flere lande kan findes i e3internet.com's rapport.

England (kilde: Hitwise)
 Google

87,6%

 Yahoo

 3,0%

 Ask.com

 2,9%

 Andre

 6,6%

 
Tyskland (kilde: Webhits.de)
 Google

88,5%

 Yahoo

3,4%

 T-Online

 2,2%

 MSN/Live

 1,4%

 AOL

 1,3%

 Andre

 3,2%


Frankrig (kilde: XitiMonitor.com)
 Google

90,0%

 Yahoo

3,0%

 MSN/Live

2,5%

 Orange

1,5%

 AOL

1,6%

 Andre

1,4%


Danmark (kilde: e3internet.com)
 Google

80,0%

 Jubii.dk

7,0%

 MSN/Live

5,0%

 Eniro.dk

5,0%

 Andre

3,0%


Spanien (kilde: e3internet.com)
 Google

47,7%

 Yahoo

17,4%

 MSN/Live

5,2%

 Terra.es

4,0%

 Andre

25,7%


Holland (kilde: e3internet.com)
 Google

94,0%

 Ilse.nl

2,0%

 MSN/Live

1,0%

 Andre

3,0%


Portugal (kilde: e3internet.com)
 Google

90,0%

 Sapo

7,0%

 Clix

2,0%

 Andre

1,0%


Rusland (kilde: e3internet.com)
 Yandex

47,5%

 Google

25,1%

 Rambler

14,8%

 Andre

12,6%

 

Konklusion

Kigger man på grafen i starten af artiklen er konklusionen klar: Google har total dominans i Europa, med en markedsandel på 85-90%! Men den viser også at så snart vi bevæger sig ud over vores egne grænser, så er der andre spillere man også bør være opmærksom på.

Som regel drejer det sig om AOL eller Yahoo, men enkelte steder kan der være lokale søgemaskiner der har en betydelig markedsandel. 

Hvad er din fornemmelse, tror du ovenstående tal er bare tæt på at være korrekte?

Skulle du falde over andre analyser derude for hvordan søgemaskienrnes markedsandele ser ud for de enkelte lande i Europa, så læg endelig en kommentar med et link!

Nyt: Se desuden min undersøgelse over søgemaskineandele i Danmark , baseret på data fra sidste halvdel af 2008.

 Superfedt med en opdateret statistik, hvis de altså passer :)
Ud fra hvad jeg tror om hører rundt omkring synes jeg tallene lyder meget realistiske i mine ører. Dog er der nogle af landene jeg aldrig har set statistikker fra før, så med dem har ejg ingen anelse.
Så jeg vil sige tak for at have samlet disse tal sammen til en samlet artikel...
Kim Andersen , den 24. marts 2008 20:35:16
.
 Rigtig godt arbejde!

Jeg har gennem mit arbejde på bl.a. Webmasterworld og hos Notabene i mange år interesseret mig for søgemaskinernes markedsandele og konklusionen har siden 2000 været stort set den samme alle år:

Google sidder på tronen hvad angår søgninger og trafik i Europa. Det er indiskutabelt!

Men som Søren også er inde på, kan der være enkelte regionale nuancer. F.eks. er Yandex meget stor i Rusland og der var en gang hvor Jubii havde en markedsandel på 30+% i Danmark.

Se evt. nogle lidt ældre analyser her:
http://www.webmasterworld.com/forum18/945.htm
og vores arkiv i Europæiske Søgemaskiner:
http://www.webmasterworld.com/libraryv4.cgi?page=0&sortby=Date-Last-Post&libshow=40&sortdir=rvs&viewforum=18
Rasmus Sørensen , den 24. marts 2008 22:18:09
.
 Følger det også nøje - fin info du har bragt til torvs.

Sidst jeg rodede med det helt i detaljen var i 2007, hvor jeg har nogle tal fra EU-lande fra ComScore/Netratings. Kunne ikke lige finde dem online med giv mig et prej, hvis jeg skal hitte dem i arkivet... :-) Henrik
Henrik Hansen , den 21. maj 2008 13:38:05
.
 Jeg har blogs på en del forkskelling sprog, mine statistikker ser således ud

Engelsk blog - G 70% - Msn/live 24%, yahoo 4%
Tysk blog G 89% msn/live 7%, yahoo 2%
Dansk blog - G 90% msn/live 8.5 %, yahoo 1%
Svensk blog G 94%, yahoo 6%

Så det passer da sådan nogle med dine tal :)

Mvh

Morten
Morten - Kroatien , den 3. april 2009 23:45:59
.
 
Om mig
Jeg er en pragmatisk midtjyde med mere end 25 års erfaring i IT-branchen, de sidste 16 med alt inden for eCommerce.
Se hvad jeg kan gøre for dig
Eller se min referenceliste
 
Nyhedsbrev
Få besked per mail, når der er nye posts her på bloggen
 
Tilmeld nyhedsbrev
 
Samtidigt får du en mail med de bedste indlæg, så du ikke behøver at vente på guldkorn.
 
Få det som RSS feed     RSS feed
Få også kommentarer, sitemap
Kategorier
 
Søg
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
GA tricks: Skaffer mine kampagner nye eller gamle kunder? vinder af SEMaward 2011
 
Google Analytics rapporten over alle rapporter, vinder af SEMaward 2010
Afdeling 18 Søren Sprogø E-commerce Guru work Nyvangen 28 8600 Silkeborg Danmark work 26727404 56.165787 9.537120 Søren Sprogø Cookies