Søgemaskineandele i Europa
I forbindelse med et spørgsmål jeg faldt over på LinkedIn, tænkte jeg at jeg ville sætte mig ned og undersøge hvor store andele de forskellige søgemaskiner har i de enkelte lande i Europa. Og især om det virkeligt passer at Google er nærmest altdominerende.
Det korte svar: Det er de! Her følger data på hvad jeg fandt.
De store søgemaskiners andele
Normalt når man er fra Danmark tænker man at Google, Yahoo og MSN / Live er de tre store søgemaskiner. Her er deres forskellige markedsandele for de største lande i Europa samt Danmark og Rusland:
Kildekritik
Jeg tvivler stærkt på tallene fra Danmark (se kilde senere), mine egne undersøgelser viser at Google har en markedsandel på langt over 90%. Kilden er angivet til Business.dk, men om der er tale om en artikel på sitet eller deres egne besøgstal er ukendt.
Det er heller ikke helt sikkert hvornår dataene stammer fra de steder hvor e3internet.com er angivet som kilde. De øvrige steder er tallene mere eller mindre fra starten af 2008.
Søgemaskine-andele for de enkelte lande
Her er listet andelene for de største søgemaskiner i England, Tyskland, Frankrig, Danmark, Spanien, Holland, Portugal og Rusland. Flere lande kan findes i e3internet.com's rapport.
England (kilde: Hitwise) | |
87,6% |
|
Yahoo |
3,0% |
Ask.com |
2,9% |
Andre |
6,6% |
Tyskland (kilde: Webhits.de) | |
88,5% |
|
Yahoo |
3,4% |
T-Online |
2,2% |
MSN/Live |
1,4% |
AOL |
1,3% |
Andre |
3,2% |
Frankrig (kilde: XitiMonitor.com) | |
90,0% |
|
Yahoo |
3,0% |
MSN/Live |
2,5% |
Orange |
1,5% |
AOL |
1,6% |
Andre |
1,4% |
Danmark (kilde: e3internet.com) | |
80,0% |
|
Jubii.dk |
7,0% |
MSN/Live |
5,0% |
Eniro.dk |
5,0% |
Andre |
3,0% |
Spanien (kilde: e3internet.com) | |
47,7% |
|
Yahoo |
17,4% |
MSN/Live |
5,2% |
Terra.es |
4,0% |
Andre |
25,7% |
Holland (kilde: e3internet.com) | |
94,0% |
|
Ilse.nl |
2,0% |
MSN/Live |
1,0% |
Andre |
3,0% |
Portugal (kilde: e3internet.com) | |
90,0% |
|
Sapo |
7,0% |
Clix |
2,0% |
Andre |
1,0% |
Rusland (kilde: e3internet.com) | |
Yandex |
47,5% |
25,1% |
|
Rambler |
14,8% |
Andre |
12,6% |
Konklusion
Kigger man på grafen i starten af artiklen er konklusionen klar: Google har total dominans i Europa, med en markedsandel på 85-90%! Men den viser også at så snart vi bevæger sig ud over vores egne grænser, så er der andre spillere man også bør være opmærksom på.
Som regel drejer det sig om AOL eller Yahoo, men enkelte steder kan der være lokale søgemaskiner der har en betydelig markedsandel.
Hvad er din fornemmelse, tror du ovenstående tal er bare tæt på at være korrekte?
Skulle du falde over andre analyser derude for hvordan søgemaskienrnes markedsandele ser ud for de enkelte lande i Europa, så læg endelig en kommentar med et link!
Nyt: Se desuden min undersøgelse over søgemaskineandele i Danmark , baseret på data fra sidste halvdel af 2008.