Har du lidt for meget fokus?
Når man arbejder professionelt med nethandel, så tilbringer man ofte timer i møder hvor man diskuterer conversions og conversion rates til ens ører og øjne bløder.
Og det enorme fokus kan nemt få en til at misse oplagte chancer for at skabe unikke kunderelationer.
Er du tilbøjelig til at have lidt for meget fokus? Brug 30 sekunder på denne video for at teste det!
Det minder mig om at man inden for psykologi og pædagogik siger, at hjernen ikke kan tænke i negativer. Her er endnu en lille test:
Prøv IKKE at tænke på et rødt æble!
Prøv IKKE at tænke på et rødt æble!
Prøv IKKE at tænke på et rødt æble!
Hvad tænkte du på? Der er stor sandsynlighed for at du enten tænkte på et rødt æble, eller på IKKE at tænke på et rødt æble!
Det er af nøjagtig samme årsag du ikke må sige til et barn: "Du må ikke lege med tændstikker!".
Det første der sker er at de danner et billede i deres hoved hvor de leger med tændstikker, og når det kommer til at koble et "ikke" på billedet er de allerede så langt i deres tankeprocess at det er glemt. Og derfor leder til nøjagtigt det modsatte resultat.
Spottet hos GrokDotCom, en fantastisk blog jeg kun kan anbefale du bruger lidt tid på, men originalt postet af guruen Seth Godin.