Dec
27
2007

Gyldendal.dk, godt og skidt på samme tid

Gyldendal shoppingbasketEt ældre, stort, dansk brick'n'mortar firma er nu gået online, og har lanceret en webshop bakket op af fjernsynsreklamer. Der er naturligvis tale om Gyldendal, og det må man da vist også sige er på tide!

De burde naturligvis have taget skridtet for mange år siden, men sikke da et skridt de har fået taget nu hvor de langt om længe er trådt ind i det 20. århundrede.

Men ingen roser uden torne: Der er ting i deres nye shop de gør ekseptionelt godt, og ting de gør så dårligt at man undrer sig. Læs videre for min mening.

Det Gode

Design, layout og informationsarkitektur er simpelthen noget af det bedste, der er lavet i lang tid! Bag det står Creuna, og det er rart at se at deres mange UI/IA akademikere har kunnet fokusere på én, samlet vision uden at for mange kokke har været inde over og fordærvet den overordnede linie.

I forhold til hvor mange informationer der er presset ind på en enkelt side, lige fra forside til produktside, har det lykkedes dem at gøre det overskueligt, ikke alt for rodet og fokuseret på kundernes behov og sprogbrug.

Særligt holder jeg af den enkle, enestående og unikke brug af Call-to-Action's, punkter der visuelt fortæller brugeren hvor han skal klikke for at komme videre. Se forsiden, hvor kun "Læg i kurv"-knapperne og selve indkøbskurven er fremhævet med den orange farve. Dette er de vigtigste klik-punkter eller stier for kunden for at kunne foretage et køb, så hvorfor stå i vejen for det med en masse signalforvirring?

Prøv evt. at lave squint-testen: Stil dig 4-5 meter væk fra skærmen, og knib øjnene sammen så det hele bliver utydeligt. Du skulle nu stadig være istand til uden tøven at identificere hvor du skal klikke for at komme videre.
Kan man det, så vil brugeren også intuitivt opfatte hvordan han hurtigt kommer videre mod sit mål uden at han behøver at læse eller tænke.
(læs Don't Make Me Think eller Call to Action, hvis du vil vide mere)

Derudover er sitet spækket med features som nærmest er blevet defacto standarden inden for online bogshops: Karakterskala, læseranmeldelser, hvad-andre-har-købt osv. osv. Det bliver spændende at følge med i når de får indsamlet flere data på deres kunders købsmønstre.

Det dårlige

Lige så ekstremt god selve frontend'en er, ja mindst lige så ringe ser det ud til at deres backend (selve shoppen) er udviklet! Bag den står Creuna's "e-handelseksperter", som har rådgivet udviklere hos Theilgaard Mortensen a/s. Hvor det lige er kæden helt nøjagtigt er hoppet af kan jeg kun gætte på, lad mig prøve at forklare hvad der går galt:

Når man driver en butik på nettet er søgemaskinerne (læs: Google) den vigtigste kilde til besøgende, og for at de (læs: Google) bedst og hurtigst muligt begynder at holde af din shop, er det vigtigt at nogle helt basale ting er tænkt ind i platformen fra starten af.

Nummer 1 er meningsfyldte URL'er.

F.eks. burde stien til Stieg Larson's "Luftkastellet der blev sprængt" hedde:
gyldendal.dk/bog/krimi/stieg-larson/luftkastellet-der-blev-spraengt.html
og bestemt ikke
gyldendal.dk/webapp/wcs/stores/servlet/product+10001+10002+504425+1000

Nummer 2 er description meta tags, som de ikke bruger. Ved hjælp af disse kan man styre hvilken tekst der skal dukke op i de organiske søgeresultater, hvilket er vigtigt da det er det (sammen med titlen) der skal overtale brugeren til at klikke sig ind på sitet.

Nummer 3 er selve HTML-koden. Føj for noget rod, hvad lavet alt det javascript og linieskift? De kunne reducere ca. 10% af deres trafikomkostninger ved at ryde bare en smule op i koden.

Nummer 4 er deres Web Analytics / Tracking software. Jeg kan se de bruger Instadia's clientstep. Utroligt godt værktøj jeg selv var stor fan af. Problemet er bare at Instadia i januar 2007 blev opkøbt af det gigantiske, amerikanske Omniture, som valgte at "tage de bedste features fra Clientstep og bygge dem ind i vores eksisterende produktportefølje" og samtidig skabe et brohoved i Europa (læs: Resistance is futile, prepare to be assimilated!).

Så hvorfor man lige har valgt at implementere et udgået værktøj i en ny platform er mig en gåde. Især når web analyse værktøjet er et af de vigtigste arbejdsredskaber i en moderne webshop, og et skift til et nyt værktøj vil betyde tab af al historik.

Nummer 5 er deres leveringstid på 2-5 hverdage. Man mangler en del styr på sin logistik, hvis man er usikker på sin leveringstid. Det var ihvert fald det der gjorde at jeg ikke turde købe nogle af mine sidste julegaver hos dem.

Konklusion

Et rigtigt godt udgangspunkt, så godt gået Gyldendal (og lidt Creuna)!

Creuna's "e-handelskonsulenter" trænger så helt klart til noget viden i hvordan man driver en webshop, og Theilgaard's programmører til viden i hvordan man programmerer en.

 For sjov sad jeg lige og fulgte op på kritikpunkterne idag:

- De har nu fået description tags på, juhuuuu!

- URL'erne er stadig grimme.

- HTML koden er stadig noget rod. Jeg lavede selv en hurtig cleanup i koden (fjernede alle blanke linier, tabs og dobbeltmellemrum), og fik reduceret den samlede størrelse på en produktside (inkl. grafik) med 6%. Og en reduktion på ens trafikomkostninger med 6% siger man vel ikke nej til...
Søren Sprogø , den 14. august 2008 17:33:36
.
 
Om mig
Jeg er en pragmatisk midtjyde med mere end 25 års erfaring i IT-branchen, de sidste 16 med alt inden for eCommerce.
Se hvad jeg kan gøre for dig
Eller se min referenceliste
 
Nyhedsbrev
Få besked per mail, når der er nye posts her på bloggen
 
Tilmeld nyhedsbrev
 
Samtidigt får du en mail med de bedste indlæg, så du ikke behøver at vente på guldkorn.
 
Få det som RSS feed     RSS feed
Få også kommentarer, sitemap
Kategorier
 
Søg
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
GA tricks: Skaffer mine kampagner nye eller gamle kunder? vinder af SEMaward 2011
 
Google Analytics rapporten over alle rapporter, vinder af SEMaward 2010
Afdeling 18 Søren Sprogø E-commerce Guru work Nyvangen 28 8600 Silkeborg Danmark work 26727404 56.165787 9.537120 Søren Sprogø Cookies