Jul.
16
2004

Hvorfor (stadig) designe til 800x600?

I takt med at brugernes skærme bliver større og større, og begynder at at køre i større og større opløsning, hører man mere og mere spørgsmålet: "Hvorfor designe til 800x600, når de fleste kører i 1024x768 eller højere?"

Denne artikel gør op med de misforståelser der ligger bag dette spørgsmål, og kommer med en række argumenter for hvorfor man stadig skal designe til en opløsning på 800x600.

Årsagen til hvorfor en smal bredde på et design er en god ide skal nemlig ikke findes i brugerens skærmopløsning!

Selvfølgelig er det bedst at lave et såkaldt "fluid design", som selv skalerer sig efter brugerens browser, om der så er tale om en stor monitor, en mobil enhed eller sågar det amerikanske WebTV. Men af og til er det som designer nødvendigt at lave et "fixed design" med en fastsat bredde, og det er det denne artikel arbejder med.

Lidt om størrelser

Lad mig lige starte med at få afklaret, at man ikke skal lave et design på enten 800 eller 1024 pixels i bredden. En hel del af skærmen bliver brugt til enten windows' eller browserens interface, hvorfor man skal designe efter endnu mindre opløsninger. Faktisk er det følgende tal man skal gå efter:

Opløsning Work Space
640x480 584x290
800x600 744x410
1024x768 968x578
(kilde: WebMonkey @ Lycos)


Hvad siger statistikkerne?

Et gammelt ordsprog siger: "There are 3 types of untruth: Lies, damn lies, and statistics". Man skal altid tage statistikker med et vist gran salt. Ifølge TheCounter.com ser statistikkerne for brugeres grafikopløsning således ud:

800x600 44%
1024x768 42%
1280x1024 4%
(maj måned 2003)


Disse tal taler jo sit helt klare sprog om at der stadig er en stor skare af brugere der benytter 800x600, men som nævnt skal man passe lidt på med statistikker.

Regel nummer et i godt webdesign hedder: Know your user! Statistikkerne kan nemlig se helt anderledes ud for lige netop dit website.

Designer du f.eks. et site der handler om pensionsmidler, vil størstedelen af dine brugere nok benytte ældre maskiner med lav opløsning, og måske vil de være en smule svagtseende, hvorfor de vil køre i lavere grafikopløsning.

Designer du derimod et site for computernørder, vil dine brugere højst sandsynligt have den sidste nye hardware, køre i høj grafikopløsning, og være vant til at overskue store informationsmængder.

Det er derfor altid vigtigt at du lige tager et kig på logfilerne eller statistikkerne bag dit site og sammenligner dem med de generelle statistikker før du drager konklusioner.

Det er dog mit bud at minimum 20% vil køre 800x600, og det er jo stadig en betydelig skare...

Update 19/5-2006: Ovennævnte er skrevet tilbage i 2003. Men faktisk viser det sig at 20% af alle amerikanere idag stadig benytter 800x600! Ved at sammenligne statistikkerne bag flere af mine kunders websites med de overordnede tal fra FDIM vil jeg vurdere at for Danmark ligger tallet på 8%. Det er stadigvæk så stor en del at man ikke kan ignorere dem.

Spiller det maks?

Hovedårsagen til at vi er begyndt at have større og større skærme med højere grafikopløsning er at mange arbejder i flere applikationer på samme tid. Sjældent vil disse applikationer være maksimerede til at fylde hele skærmen, da man så mister en del af "fidusen" ved at have flere programmer åbne på samme tid.

Derfor kan man egentligt ikke bruge statistikkerne på brugernes skærmopløsning til noget som helst! Faktisk viser det sig at selvom opløsningen stiger, så kommer work spacet i brugernes browsere sjældent højere end 960 pixels!

Lad mig komme med et eksempel: Jeg kører selv med en opløsning på 1280x1024. Åbner jeg et website i maksimeret tilstand, vil der enten være utroligt meget spildplads på sitet (i tilfælde af fixed designs), eller sitet vil blive så bredt at det bliver problematisk at overskue teksten (i tilfælde af fluid designs).

Derimod har jeg min browser resized til en opløsning der svarer til 750x800 pixels, og samtidigt kan jeg komme til de vigtigste ikoner på min desktop, samt nemt kunne overskue eventuelle andre programmer eller dokumenter jeg har åbne.

Derfor: Din brugers skærmopløsning ER IKKE lig med det område (work space) som er tilrådighed!

Læsevenlighed

Har du meget tekst på dit site (husk på at en anden regel inden for godt webdesign er at indholdet er det vigtigste!), vil du sikkert også rende ind i problemer hvis du designer til højere opløsning end 800x600.

Undersøgelser har vist, at for lange linier nedsætter læsevenligheden. I en lang linie bliver det besværligt for øjet at følge bogstaverne hele vejen hen til enden af linien, for derefter at finde tilbage og ned i næste linie.

En tommelfingerregel siger, at der højst må være ca. 45 bogstaver, tegn og ordmellemrum i en linie, når det drejer sig om tekst på skærmen.

Holder du dit design på en bredde på 640 pixels, skærer lidt af til en venstrestillet menu/navigation og lidt af i højre side, vil du bemærke at du næsten automatisk vil ramme denne tommelfingerregel på 45 tegn.

På papiret

Selvom det ikke burde være nødvendigt, er der mange der printer interessante sider ud så de kan gemme dem til senere.

Printes en webside ud på standard A4 og med standard marginer har du faktisk ikke mere end 560 pixels til rådighed i bredden!

Designer du derfor efter fixed design, og med en højere opløsning, vil store mængder af indholdet derfor gå tabt i tilfælde. Faktisk gør det allerede det når man designer efter 800x600!

Konklusion

Jeg håber dette har været med til at give dig et indblik i de overvejelser der skal til når man først går igang med at lave et design. Som nævnt i indledningen er et fluid design klart at foretrække (bl.a. vil man kunne komme ud over papir-problemet), men at gøre dette ordentligt kræver stor ekspertise og ofte en masse håndkonding af HTML.

Links

Jacob Nielsen behandler emnet
Sizing up the browsers
Tracking visitor's browser sizes
Website Design Guidlines Overview

 
Om mig
Jeg er en pragmatisk midtjyde med mere end 25 års erfaring i IT-branchen, de sidste 16 med alt inden for eCommerce.
Se hvad jeg kan gøre for dig
Eller se min referenceliste
 
Nyhedsbrev
Få besked per mail, når der er nye posts her på bloggen
 
Tilmeld nyhedsbrev
 
Samtidigt får du en mail med de bedste indlæg, så du ikke behøver at vente på guldkorn.
 
Få det som RSS feed     RSS feed
Få også kommentarer, sitemap
Kategorier
 
Søg
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
GA tricks: Skaffer mine kampagner nye eller gamle kunder? vinder af SEMaward 2011
 
Google Analytics rapporten over alle rapporter, vinder af SEMaward 2010
Afdeling 18 Søren Sprogø E-commerce Guru work Nyvangen 28 8600 Silkeborg Danmark work 26727404 56.165787 9.537120 Søren Sprogø Cookies