Okt.
10
2014

Hvad står der i min bogreol?

Jeg er en del gange blevet spurgt, om jeg kunne anbefale nogle bøger, så man kan komme igang med at lave det, som jeg laver. Og oven i købet har jeg tit svaret tilbage med en mail med en lang liste.

Jeg tænkte det snart var på tide at dele denne liste, i form af et billede af min bogreal, og en gennemgang af de bøger i den, som jeg har fået mest ud af.

Foto af min bogreol

Min bogreol er ladet med...

Steve Krug - Don't Make Me Think
Hvis du vil arbejde med web, så skal du have læst denne her. Jeg vil ikke engang bruge 2 sekunder på at høre din mening om et design, hvis du ikke har læst den :-)

Rolf Molich - Brugervenligt webdesign
Næsten en dansk udgave af "Don't Make Me Think", bare ikke med en nær så spændende titel. Bogen er dog stadigvæk anbefalelsesværdig, og er skrevet så alle stadig kan forstå det. Så gidder man ikke læse Steve Krug's, så skal man have læst denne her!

Jacob Nielsen - Designing Web Usability
En klassiker, som mange måske vil kalde dybt forældet. Men den er godt skrevet, hurtig at læse. Og spørger du mig er det nødvendigt at forstå de helt fundamentale begreber denne bog beskriver (links skal altid være blå med streg under), før man kan tage stilling til at bryde dem.

Seth Godin - Permission Marketing
Når det kommer til den længerevarende success for en webshop, så er permissions nøglen. Altså, retten til at markedsføre sig direkte til en (potentiel) kunde. Seth Godin argumenterer i denne bog for hvorfor det er sådan, og hvordan du arbejder med det. En klassiker og Must-Read. 

Og nu hvor du alligevel er ved at købe en Seth Godin bog, så smid også ligePurple Cow og Meatball Sundae i kurven ;-)

Jonah Lehrer - Decisive Moment: How the Brain Makes Up Its Mind
Forklarer ud fra et neuropsykologisk synspunkt, hvordan hjernen foretager beslutninger. Og hvor ufatteligt lidt vi egentligt har kontrol over. En virkelig Eye Opener, der er krydret med gode forklaringer og anekdoter fra eksperimenter. Og guld værd, hvis du vil gå i dybden med, hvordan du "overtaler" brugerne til at foretage en action både i dit design og din markedsføring.

Peter Lund Madsen - Dr. Zukaroffs testamente
Hvis du kunne lide The Decisive Moment, så fortsæt med Lund Madsen's bog. Den går lidt mere i detaljer med, hvordan og hvorfor hjernen har udviklet sig som den har, hvordan synet, følesansen og alle de andre sanser bliver kommunikeret videre til bevidstheden. Og igen, hvor lidt vi egentlig har kontrol over, når det kommer til beslutninger.

Bryan/Jeffrey Eisenberg - Call to Action
Opfindere af termet "Persuasive Marketing", der går ud på at overtale brugerne til at foretage en action, fremfor at forsøge at "snyde" dem til at handle. Omend modellen sidenhen er blevet opdateret en 2-3-4 gange, så er dette en af de bøger, der fik sat mig i gang med at tænke over, hvordan/hvorfor vi handler som vi gør. Og hvordan man udnytter det i online markedsføring. 

Lene Bjerregaard - Farveordbog, 100 farvers skjulte signaler
Alle farver har en eller anden form for signalværdi, som automatisk bliver dekodet af hjernen. Du kender det, rød betyder fare/kærlighed, grøn betyder kør/natur osv. osv. Farvevalg i f.eks. design og på Call to Actions er derfor af enorm betydning. Denne lille bog fungerer som et opslagsværk, hvor du kan slå alle mulige farver op, og læse om deres betydning og signalværdier. En både brugbar, men også interessant bog, jeg selv har haft utroligt megen glæde af, når jeg har arbejdet med design. 

Kevin Mitnick, Steve Wozniak, WIlliam Simon - The Art of Deception
Mitnick er nok den første og største hacker nogensinde. Helt tilbage fra dengang, hvor den amerikanske slet ikke viste, hvad de skulle anholde ham for, for lovene var simpelthen ikke opfundet endnu. Da de endelig fangede ham (han gav op), tilbageholdt de ham alligevel i rigtigt mange år, indtil de opfandt lovende at retsforfølge ham efter.

Det fascinerende ved bogen er hans beskrivelser af, at det faktisk ikke var computersystemer han "hackede", men mennesker. Såkaldt Social Engineering. Han må stadig ikke røre computere eller snakke om konkrete cases, så alle hans eksempler i bogen starter med en "this example is ficticious, it could happen in real life". Og mens du læser dem render det dig koldt ned ad ryggen, for "eksemplerne" er så detaljerede, at du ved de er sket.

Du kan roligt tage sølvpapirshatten på, inden du læser denne bog. Og selvom det er ene beskidte tricks, der bliver gennemgået, så kan store dele af psykologien bag faktisk godt bruges (med relativ god samvitighed) inden for online markedsføring...

Hvad læser du?

Det var et udpluk af, hvad jeg har stående af både bøger og ebøger, som har inspireret mig. Der står naturligvis flere på min bogreol, men enten har jeg ikke fået læst dem færdig, eller også passer de ikke lige ind i denne sammenhæng.

Er der nogen af dem, som du har læst? Og er blevet inspireret af? Eller er der andre, som du mener er et Must-Read at have i sin bogsamling?

Læg vildt gerne en kommentar, personligt kunne jeg godt bruge et skud inspiration :-)

Disclaimer: Alle links til bøger i denne blog post linker (naturligvis) igennem et affiliate program. Det er bestemt ikke noget, jeg bliver rig af, men hvis jeg i det mindste kan få hosting udgifterne dækket, så er jeg en glad mand. Håber det er noget, du kan leve med.

 Fin liste. Don't make me think har jeg læst en del gange og både Nielsen og Molich var obligatorisk læsning på mit studie.

Jeg kan godt lide at læse historier fra de glade dotcom-dage og har efterhånden læst en del af dem. Lige nu ligger den nye biografi om Jeff Bezos og Amazon.com på mit bord, kvart læst.

Den kan købes her (aff-link):

http://dmads.dk/brad-stone-amazon
Mads , den 10. oktober 2014 12:55:00
.
 En af de bedste bøger, jeg har læst, er Hug Your Customers af Jack Mitchell.

Den handler om personligt salg og fremragende kundeservice og er godt skrevet og derfor meget hurtigt læst.
Bjarke Klüwer , den 7. juli 2015 16:08:32
.
 Jeg elsker don't make me think - den bog har virkelig rykket på min opfattelse af hele handelsverdenen, faktisk.

Bogen om farvers betydning ligner mit næste køb til reolen :)
Jens Einarsson Hjalm , den 27. august 2017 23:32:34
.
 
Om mig
Jeg er en pragmatisk midtjyde med mere end 25 års erfaring i IT-branchen, de sidste 16 med alt inden for eCommerce.
Se hvad jeg kan gøre for dig
Eller se min referenceliste
 
Nyhedsbrev
Få besked per mail, når der er nye posts her på bloggen
 
Tilmeld nyhedsbrev
 
Samtidigt får du en mail med de bedste indlæg, så du ikke behøver at vente på guldkorn.
 
Få det som RSS feed     RSS feed
Få også kommentarer, sitemap
Kategorier
 
Søg
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
GA tricks: Skaffer mine kampagner nye eller gamle kunder? vinder af SEMaward 2011
 
Google Analytics rapporten over alle rapporter, vinder af SEMaward 2010
Afdeling 18 Søren Sprogø E-commerce Guru work Nyvangen 28 8600 Silkeborg Danmark work 26727404 56.165787 9.537120 Søren Sprogø Cookies