Jun.
29
2012

Udsender du nyhedsbrev uden tracking, så dør en fasan

Her på mit kontor har vi et fint lille stykke skov i vores baghave. Altså bortset fra at de er midt i at pløje en motorvej igennem den, hvilket har resulteret i at vi mere eller mindre er ved at blive invaderet af vildt. Især fasaner, som jeg har en mistanke om brygger på planer om at invadere vores hus.

Derfor har jeg besluttet mig for, at hver gang nogen udsender et nyhedsbrev uden Google Analytics tracking, så nakker jeg en fasan!

Hver gang nogen udsender et nyehdsbrev uden google analytics tracking, så nakker jeg en fasan

Ja altså, det er ikke min fejl at kvarterets fasaner dør! Det er alle de webshop-ejere, der udsender nyhedsbreve uden Google Analytics tracking, der er de skyldige.

Øh, hvorfor er det nu at det er vigtigt?

Jeg har tidligere skrevet om, hvorfor det er vigtigt at have Google Analytics tracking på dine nyhedsbreve. Og gjort opmærksom på, at det ikke bør være sværere at få styr på, end at sætte et flueben i dit nyhedsbrevsystem.

Nyhedsbreve i Google Analytics
(Konstrueret screenshot fra Rapporten-over-alle-rapporter)

Med det flueben kan du pludseligt se, hvad hvert nyhedsbrev omsætter for. Og det er en super motivationsfaktor til at få udsendt og arbejdet med sine nyhedsbreve.

Men af uransagelige årsager er der stadigvæk folk, som insisterer på at benytte nyhedsbrevssystemer, der ikke har dette flueben. Jeg forstår simpelthen ikke hvorfor. Men okay, der er også rigtigt meget i denne verden jeg ikke forstår.

Derfor kommer der her en guide til, hvordan du manuelt laver denne tracking. Det tager maks. 5 minutter ekstra, hver gang du udsender nyhedsbrev, og det bør du altså have tid til at investere i at få styr på dit salg!

Manuel Google Analytics tracking

For at spore besøgende og salget via nyhedsbreve, kræver det såmænd ikke andet end at alle links til dit website får påklistreret nogle ekstra parametre. Disse parametre samler Google Analytics så op, og sørger for at proppe den besøgende ind i den rigtige "kasse", som du kan segmentere på.

Sådan noget med at proppe parametre på webadresser kan godt virke lidt teknisk, men heldigvis har Google en fantastisk URL bygger til den slags:

URL tracking bygger

I toppen indsætter du den adresse, du vil linke til.

Under Medium skriver du "Email", under Source skriver du "Nyhedsbrev", og under Name skriver du nyhedsbrevets navn. Hvis du har lyst, så kan du skrive hvor henne linket er placeret i nyhedsbrevet under Content, men det er ikke påkrævet.

Jeg anbefaler at du altid skriver "Email" og "Nyhedsbrev" under Medium og Source, og så varierer Name-feltet for hvert nyhedsbrev. Det er min erfaring at det giver den bedste struktur inde i Google Analytics.

Klik nu på "Generate URL"-knappen, og formularen spytter det link ud, som du skal bruge.

Hvilke links skal dette gøres ved?

Dem alle!

Det er vigtigt, der ikke er et du lige misser, for så bliver de besøgende simpelthen ikke samlet op i Google Analytics. Eller dvs. det gør de selvfølgelig, men de ryger som regel ind i den rodekasse, der hedder "Direkte besøgende".

Udfordringen er så, at et nyhedsbrev som regel består af to dele:

  1. En Template / Skabelon.

    Folk har det med at klikke på det første og bedste i nyhedsbreve, og dette er som regel dit logo i toppen, placeret i en eller anden form for skabelon.

    Det kan være du lige skal have en teknikker ind over for at proppe sporing på dette link, og eventuelt andre links. Men det burde ikke tage mere end 5 minutter, og skal mere eller mindre kun gøres én gang.
  2. Selve indholdet.

    Og det er så her du selv (desværre) kommer ind i billedet og skal lave lidt arbejde.

    Hver gang du linker til din webshop eller til et af dine produkter, så skal du lige smide linket forbi ovennævnte link bygger. Men når du først har gjort det et par gange, så tager det altså ikke mere end et par sekunder. Så der er virkeligt ingen undskyldning for ikke at gøre det, heller ikke "det-er-teknik-så-jeg-ka-ikk-finde-ud-af-det".

Værre er det sådan set ikke. Og det bør ikke tage dig mere end 5 minutter at gøre, heller ikke den allerførste gang. Og dette burde du kunne gøre uanset hvilket nyhedsbrevsystem du har valgt at benytte.

Hav ikke et fasanmord på samvittigheden

Få det nu gjort, ellers så nakker jeg en fasan! Vil du virkelig have det på din samvittighed?

Og skulle du alligevel have en eller anden undskyldning for ikke at have Google Analytics tracking på dine nyhedsbreve, så læg den endelig i en kommentar herunder. For jeg kan virkeligt ikke forestille mig hvad den skulle være.

 Hej Søren,
En rigtig god artikel! Normalt bruger jeg statistikken om nyhedsbrevet fra min CMS software, men du har ret, at Google Analytics er det bedste valg.
Peter , den 29. juni 2012 23:07:00
.
 Hej,

Rigtig god artikel og ikke mindst pointe. Jeg bruger naturligvis selv analytics og tracking, men du ville gerne have en god grund. Jeg ved ikke hvor god den er, men en grund er det da. Det gode er den kan omgås.

Problemet kan være at kunderne du skriver til bliver så begejstrede at de kopiere linket og blogger om det og så har du balladen. For hvis Google samlet dette link op, risikerer du at du rammes af Dublicate Content.

Men som Thomas Rosenstand ville sige. Det fikser jeg hvis du har min SEO-LEX (Og det har jeg da)

Så der er INGEN grund til at undlade at bruge tracking. Man skal blot bruge den rigtigt, eller leve med følgerne.
Lennart , den 11. juli 2012 14:24:59
.
 Google indexerer ikke hash-tags som DC hvis jeg husker korrekt. Hvis du er nervøs for det brug et canonical på siden.
Martin Skøtt , den 16. juli 2012 13:08:56
.
 Nyt link til Google URL bygger:

http://support.google.com/analytics/bin/answer.py?hl=en&answer=1033867
Ruben Leonhardt , den 22. august 2012 12:00:18
.
 Rigtig god artikel! Den giver god mening! :-)

Vi bruger selv tracking i vores nyhedsbrev og har mange gange rettet os efter resultaterne!
Louise , den 18. januar 2014 02:17:44
.
 Rigtig godt indlæg. Lidt gammelt men det betyder ikke at det ikke kan bruges :-) Tracker også altid selv.
Kristoffer Hjerril , den 10. juni 2014 10:17:24
.
 Tak for en god artikel med nyttig information.
Der er noget at arbejde videre med.....
Anders Nielsen , den 17. marts 2015 22:35:48
.
 Rigtig fin artikel, lidt overrasket over at ting som er skrevet for så lang tid siden stadig kommer op organisk. Men det må jo være tegn på godt indhold.

Jeg synes også det er rart at have det i Google, men synes også man skal passe på med ikke at skyde sig selv i foden ift. alt arbejdet. Hvis ens database er lille, så er det jo næsten ligegyldigt at tilføje disse.

ved ikke om det bare er mig som er doven?
Bjarke , den 12. maj 2015 16:57:11
.
 Super god artikel.
Den har lidt år på bagen, men er stadig fuld af god information.
tak her fra
Henrik Jacobsen , den 24. august 2016 19:04:33
.
 Fin artikel.Lige til og nem at forstå også for mig :-)
Christian Iuul , den 1. december 2016 18:01:25
.
 Tak for artiklen.. jeg tillader mig lige at vedhæfte min url..Det er dejligt at læse noget brugbart som den her artikel er.
Godt nytår til dig her fra...
Anders Pedersen , den 13. januar 2018 22:22:04
.
 Rigtig god artikel, selv om den ikke er helt ny mere.
Vi rydder også op i gamle tilmeldte nyhedsbrev modtagere. Ingen grund til at sende til dem er aldrig åbner brevet. Det kan bare ødelægge hele listen.
Tak her fra.!
Jan Jacobsen , den 23. januar 2018 15:14:12
.
 Dejligt at læs noget man kan bruge til noget..
Jan , den 16. februar 2018 19:28:02
.
 Rigtig fin artikel. men hold da op der sker meget inde for området..
Jakob , den 18. marts 2018 11:28:07
.
 
Om mig
Jeg er en pragmatisk midtjyde med mere end 25 års erfaring i IT-branchen, de sidste 16 med alt inden for eCommerce.
Se hvad jeg kan gøre for dig
Eller se min referenceliste
 
Nyhedsbrev
Få besked per mail, når der er nye posts her på bloggen
 
Tilmeld nyhedsbrev
 
Samtidigt får du en mail med de bedste indlæg, så du ikke behøver at vente på guldkorn.
 
Få det som RSS feed     RSS feed
Få også kommentarer, sitemap
Kategorier
 
Søg
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
GA tricks: Skaffer mine kampagner nye eller gamle kunder? vinder af SEMaward 2011
 
Google Analytics rapporten over alle rapporter, vinder af SEMaward 2010
Afdeling 18 Søren Sprogø E-commerce Guru work Nyvangen 28 8600 Silkeborg Danmark work 26727404 56.165787 9.537120 Søren Sprogø Cookies