Apr.
26
2012

Kom lysår foran med produktanmeldelser

Utroligt få webshops i Danmark bruger de såkaldte produktanmeldelser. Og jeg forstår det simpelthen ikke. Jeg prøver her at argumentere lidt for, hvorfor du skal bruge tid og kræfter på det før alle dine konkurrenter, og giver nogle tips til hvordan du skal gøre det.

Hvad er en produktanmeldelse?

Først skal vi lige sikre os at vi snakker om det samme. På nettet er der to forskellige typer af anmeldelser, shop anmeldelser og produktanmeldelser.

Shop anmeldelser er det du ser på f.eks. Trustpilot, og er eksterne anmeldelser af hele kundens oplevelse med din shop.

Produktanmeldelser derimod er kundernes oplevelser med individuelle produkter fra din shop, og ikke nødvendigvis hele oplevelsen med din shop. Se Coolstuff.dk for et ekstremt godt eksempel.

Coolstuff.dk anmeldelser af FlyJumpers

Hos Coolstuff kan kunderne selv indsende både tekstanmeldelser, billeder og videoer af produkterne, og det har en helt fænomenal effekt.

Det er vigtigt at skelne imellem de to typer anmeldelser. Man kan ikke bare kaste det ind under samme hat og kalde det "Reviews" af to årsager:

  1. Den ene er en anmeldelse af en shop, den anden er en anmeldelse af et produkt.
     
  2. Den ene foregår på et eksternt site, den anden foregår på din egen shop.

Så skulle det vist være på det rene, resten af denne artikel vil udelukkende beskæftige sig med produktanmeldelser.

Hvorfor bruge produktanmeldelser?

Hvorfor er det jeg mener at det er så vigtigt at du kommer igang med produktanmeldelser? Hvorfor skal du bruge tid og kræfter på det?

  • 92% af dine brugere læser andre kunders anmeldelser, og hele 64% siger at anmeldelserne påvirker deres beslutning om at købe.
     
  • I usability studier observeres det ofte, at brugere tit hopper over din produktbeskrivelse og går direkte til produktanmeldelser.
     
  • Brugere researcher meget før de køber. Hvis din egen produktbeskrivelse ikke er god nok, og ikke svarer på lige netop det spørgsmål, som den konkrete bruger mangler svar på, så er der en sandsynlighed for at brugeren lige vil researche lidt et andet sted også. Og dermed er der stor sandsynlighed for, at du går glip af ordren.

    Reviews er skrevet af brugerne selv, og der er derfor stor sandsynlighed for at de indeholder svaret på brugernes spørgsmål. Husk på, du er ofte så tæt på dine egne produkter, at du ikke kan se selv åbenlyse mangler i dine produktbeskrivelser.
     
  • Har du produktanmeldelser, så er Google begyndt at fremhæve dig i søgeresultatet, så du får ekstra opmærksomhed fra brugeren.
     
    Produktanmeldelser i SERP
     
  • Du vil få en masse nyt indhold på dine produktbeskrivelser. Og da dette indhold er brugergenereret, vil det ofte matche hvad folk rent faktisk søger på. Inklusiv stavefejl og alt det der.
     
  • Din produktside vil blive opdateret ofte, noget Google er helt vildt med. Og det endda uden du selv behøver røre en finger!
     
  • Du får direkte feedback på dine produkter. Og kan bruge det som inspiration på fremtidige indkøb, markedsføringsteknikker og meget, meget andet.
     
  • Når al teknikken først er ordentligt oppe at køre, så er det stærkt begrænset hvor megen vedligeholdelse der er i det. Du skal bare lige holde øje med, at der ikke dukker spam anmeldelser op, eller anmeldelser, der bryder med dine retningslinier (se senere).

Der er et utal af andre årsager til at du skal kaste dig over produktanmeldelser, her har jeg bare lige brainstormet på nogle enkelte af dem.

Hvordan griber jeg det lige an?

Her kommer en hurtig opskrift på, hvordan du implementerer produktanmeldelser:

  1. 10 dage efter en kunde har placeret en ordre, sætter du din shop op til automatisk at sende dem en mail. Bemærk at denne mail må du gerne sende til kunden, uanset hvad de har krydset af under "Nyhedsbrev", så længe du sørger for at den ikke indeholder markedsføringsbudskaber.
     
  2. Her kommer et eksempel på, hvordan du kan formulere denne mail:

    Hej [kundenavn],

    For ca. 10 dage siden sendte vi dig en pakke, vi håber du er blevet glad for den. Vi vil lige gøre opmærksom på, at du har 14 dages returret, no questions asked, og at denne returret snart udløber.

    Skulle du derfor have haft problemer med nogle af produkterne, så tøv endelig ikke med at tage direkte fat i os! Vi vil så utroligt gerne hjælpe dig.

    Har du haft en god oplevelse, så må du mægtigt gerne dele den med andre kunder inde på Trustpilot.

    Du kan også hjælpe andre kunder til at foretage det rette valg ved at lægge en anmeldelse af de enkelte produkter inde på vores webshop. Her er det dig, der hjælper andre brugere, så skriv gerne lidt om hvordan du bruger produktet, i hvilken sammenhæng og om du evt. kombinerer det med andre ting.

    [Liste over de købte produkter m. foto og direkte link til at anmelde]
     
  3. Lad dog endelig være med at udsende både ovenstående mail OG Trustpilot's automatiske mail, hvis du er tilmeldt den service. Slå det sammen til én mail, som du selv står for automatisk at udsende.
     
  4. Husk at have nogle gode guidelines, og sørg for at understrege, at anmeldelserne ikke skal bruges til kommunikation imellem kunden og shoppen, men til kommunikation kunde og kunde imellem.

    Produktanmeldelse formular

Nu har du så fået argumenterne for, hvorfor du skal gå igang med produktanmeldelser. Og oven i købet lidt af opskriften på, hvordan du skal gøre det.

Hvad står så i vejen for at du gør det?

Teknik? Understøtter din platform det ikke? Er din programmør for dyr?

Vil du virkelig lade en bunke teknik stå i vejen for din forretning? Kom nu igang før dine konkurrenter, mens det stadig kan betragtes som en first-mover konkurrencefordel.

 Tak for et rigtig godt indlæg Søren! Og fedt med reference til Lomax ;-)

Vi har haft rigtig stor succes med at bede om produktanmeldelser af vores kunder. Vores kunder bestille dog ofte flere gange om måneden, så hvis vi sendte mail ud hver 14. dag ville vores kunder modtage RIGTIG mange mails. Det går selvfølgelig ikke.

Jeg synes coolshop gør et rigtig godt arbejde med at præsentere anmeldelserne, og jeg er ikke et sekund i tvivl om at kunderne benytter sig af dem. De har rigtig mange produkter som jeg normalt ville forbinde med en omgang billig bras, men hvis en masse kunder kommer med en række positive anmeldelser, så er der ingen tvivl om at det har en indflydelse på min købsbeslutning.
Nikolaj Bomann , den 26. april 2012 13:13:04
.
 Super fedt indlæg - har selv i dag siddet og skrevet et blog indlæg om effekt af Ratings (stjerner) og Rich Snippets i Google.

Hvis du implementerer dette, så husk for guds skyld det tekniske med micro-data formater. Det er super simpelt (kan du lidt HTML tager det 5 minutter at lære) og det gør at Google meget hurtigt indekserer og viser dine stjerner og anmeldelser. Så vidt jeg har læst, kan disse anmeldelser også blive vist og brugt andre steder end lige SERPs - f.eks. og places og produkt-søgninger. Sidste har jeg dog ikke direkte eksempler på, men det vil ihvertfald være dumt ikke at sørge for at Google kan læse dine data. Specielt når ens sider er på Dansk, et sprog som Google har lidt sværere ved at tolke end Engelsk.
Christian Jessen , den 26. april 2012 13:36:36
.
 Hvor godt er det at have en synlig anmeldelsesfunktion, hvis hjemmesiden lige er startet, og der ikke er nogen der har bestilt noget endnu?
trasht , den 8. maj 2012 21:49:01
.
 Hej Søren,
Det er spot on. Det har en kæmpe effekte for CoolStuff, men det som undre mig er at CoolStuff fik denne funktion allerede i 2007 eller 2008, og stadig her i 2012 er der næsten ingen andre i Danmark som har en ligende funktion.

En grund er måske at netop at gadgets er et meget oplagt produkt for kunder at skrive om og indesende billeder af, men omvendt så er det samme sag med tøj.

Jeg har selv en forklaring på hvorfor der ikke er flere som anvender denne funktion. På Runforest.dk har vi ikke lykkes med at få det ordentlig integreret, så det er et spørgsmål om prioritering og om at det IT mæssigt lige kræver lidt tid.
.
 Hej og tak for en spændende artikel, jeg faldt tilfældigvis over denne blog, mærkeligt at jeg først finder den nu. Jeg arbejder selv med nethandel i min fritid og vil naturligvis følge bloggen her fremover :-) På forhånd tak.

Dbh
Frank Rasmussen
Northregion.dk
Frank Rasmussen , den 18. maj 2012 15:54:37
.
 Spændende artikel. Jeg overvejer selv at benytte mig af produktanmeldelser på mit website.

Hvilket system anbefaler du til produktanmeldelser? Hvem bruger CoolStuff, Lomax og andre?
Mikael , den 7. juni 2012 10:08:28
.
 @Mikael & @Daniel: Jeg har ingen erfaring med eksterne systemer af denne art.

De få gange jeg har været involveret i den her slags, har det været hjemmekodet. Men hjemmekodning har så den fordel, at man helt selv bestemmer hvordan det skal fungere, hvordan HTML markup'en skal se ud osv. osv.
Søren Sprogø , den 10. januar 2013 13:18:49
.
 
Om mig
Jeg er en pragmatisk midtjyde med mere end 25 års erfaring i IT-branchen, de sidste 16 med alt inden for eCommerce.
Se hvad jeg kan gøre for dig
Eller se min referenceliste
 
Nyhedsbrev
Få besked per mail, når der er nye posts her på bloggen
 
Tilmeld nyhedsbrev
 
Samtidigt får du en mail med de bedste indlæg, så du ikke behøver at vente på guldkorn.
 
Få det som RSS feed     RSS feed
Få også kommentarer, sitemap
Kategorier
 
Søg
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
GA tricks: Skaffer mine kampagner nye eller gamle kunder? vinder af SEMaward 2011
 
Google Analytics rapporten over alle rapporter, vinder af SEMaward 2010
Afdeling 18 Søren Sprogø E-commerce Guru work Nyvangen 28 8600 Silkeborg Danmark work 26727404 56.165787 9.537120 Søren Sprogø Cookies