Året der gik hos Afdeling 18
Så blev det tid til den klassiske "Året der gik"-post, hvor jeg gør status over hvad der skete i 2009 her på bloggen. Kig med, og se om der var noget du gik glip af!
Mest populære artikler
Hvad var bedst her i 2009? Hvad havde flest læsere og flest kommentarer?
- Søgemaskineandele i
Danmark
Det indlæg jeg brugte mest tid på at skrive, har heldigvis også været det mest læste og kommenterede. I foråret lavede jeg en stor undersøgelse over søgemaskinernes andele i Danmark i 2008, noget ingen andre har sat sig ned og gjort tidligere.
Uheldigvis var pressen temmeligt sløv til at samle historien op, hvilket var et af målene med den. Vi får se hvad der sker, når jeg forhåbentligt gentager undersøgelsen næste år.
- Google Analytics
checkliste
Min checkliste for, hvordan man implementerer Google Analytics ordentligt i netbutikker, var også vældigt populær.
Forhåbentligt var der nogle af platforms-leverandørerne, der læste den også, så vi kan få bragt alle de danske netbutikker op på et niveau, der er til at arbejde med.
- Eksempel på et godt
checkout
Mit lille review af checkout processen hos Made4men.dk var også vældigt populær.
Jeg ville utroligt gerne lave flere af den slag, problemet er bare at der er så få butikker derude en fag-nørd som mig bliver imponeret af.
Mine favoritter
Et er hvilke posts, der havde flest læsere. Men hvilke var mine egne favoritter, ud over de 3 førnævnte?
- God nethandel handler om
troværdighed
Mange af "eksperterne" snakker meget om at man skal analysere sig frem til problemer, og lave alle mulige A/B-tests af ændringer. Men min erfaring siger mig at de fleste netbutikker har nogle så åbenlyse fejl og mangler, at man lige så godt bare kan tage og få dem rettet med det samme.
For at gøre det lidt nemmere at forstå hvad det er man skal rette op på, har jeg opfundet og arbejder med hvad jeg kalder en Troværdigheds-score.
- Hvorfor godt webdesign er så
pokkers vigtigt
For at min snak om "Troværdighedsscore" ikke bare virkersom tom snak, har jeg bakket den op med en artikel om hvorfor godt webdesign er så vigtigt.
Hvad er det lige, der sker oppe i hjernen, når kunderne surfer rundt i din butik? Hvorfor har det en kæmpe effekt ikke at bruge 10 forskellige fonte og 15 forskellige farver i din webshop?
- Ram plet med produktsiden
Lidt i samme boldgade, skrev jeg tilbage i starten af året en artikel om psykologien bag den vigtigste side i en webshop: Produktvisningssiden!
Hvad nytter det at have et godt design og perfekte landing pages, hvis du ikke formår at "lukke salget"? Og hvilke informationer er det forskellige personer leder efter på sådan en side?
Hvilke er dine favoritter? Er der nogle af mine artikler eller andre blog posts, som du var glad for? Så læg endelig en kommentar herunder, måske jeg så vil lave mere af samme slags i 2010 :-)
Afdeling 18 ude i den store verden
2009 blev året, hvor jeg for første gang hele året var udelukkende selvstændig. Jeg har godt nok været momsregistreret siden 2001, men har hoppet frem og tilbage imellem selvstændig, kortere faste stillinger og uddannelse.
Beslutningen om nu at forblive selvstændig blev startet med en masse strategiske tanker, som du kan læse mere om ovre hos Lars Bachmann.
Det blev også til en masse talen rundt omkring, bl.a.
- Digital Markedsføring 09 i Holstebro.
- Det geniale Webshop Acceleratoren på Fyn.
- Podcast om online markedsføring ovre hos Ib Potter.
- Hostede et par sessioner på Codegarden 09, om hvordan man bruger mit yndlings-CMS Umbraco som e-Commerce platform.
- Diverse andre steder, mest i IT-forum regi og pep-talks på uddannelsesinstitutioner.
Forhåbentligt kommer der en hel del mere af den slags i 2010, da jeg elsker at sprede budskabet om, hvordan man driver effektiv nethandel!
Et stort undskyld
Når jeg kigger tilbage på 2009, så er der en vigtig lektie jeg har lært: Når man er ene mand, render man hurtigt ind i at døgnet kun har 24 timer!
Det betyder at der er utroligt mange små projekter og henvendelser fra potentielle nye kunder, som ikke har fået den opmærksomhed de har fortjent. Både personligt og professionelt er det noget jeg har det ufatteligt dårligt med, så der skal lyde et kæmpe undskyld herfra.
Dette har også påvirket min målsætning med denne blog om, kun at producere unikt og detaljeret indhold. Når en artikel tager imellem 3 og 8 timer at skrive, så er det 3-8 timer man ikke arbejder direkte for sine kunder. Og dette er et område, hvor det er nemt at finde lidt tid når man har travlt. Hvilket irriterer mig, da jeg elsker at forsøge at formidle min viden, så alle kan forstå det.
Så undskyld, undskyld, undskyld. Der er helt klart noget der, jeg skal arbejde med i det nye år!
Hvad byder fremtiden på?
2010 bliver spændende!
Allerede nu kan jeg afsløre, at der vil dukke et par spændende cases op her på bloggen, som jeg har været dybt involveret i. Jeg kan naturligvis ikke afsløre noget omkring dem endnu, men de skulle gerne langt om længe kunne demonstrere, hvad det er sådan én som mig kan bruges til.
Desuden trænger min branding strategi til en grundig revision. Både for at der ligger en plan for hvordan jeg når mine personlige mål, men også så jeg undgår at skulle komme med undskyldninger igen til næste år.
Forhåbentligt bliver der plads til flere grundige artikler her på bloggen, og en hel del flere optrædender ude i det ganske, danske land.
Et stort tak!
Slutteligt skal der lyde et kæmpe tak herfra til mine kunder, samarbejdspartnere, konkullegaer og læsere her på bloggen!
I har alle været med til at gøre 2009 til et fantastisk år, som jeg ikke lige vil glemme foreløbigt :-)