Okt.
12
2009

Man kan ikke købe bøger om mandagen

Jeg sad idag og læste en lang række inspirerende artikler, og faldt i dem over bogen "Neuro Web Design - What Makes Them Click?".
Den lyder lige som noget for mig, så den skal da købes!

Jeg havde så bare lige overset at det var mandag...

Første stop, Amazon.co.uk

Hos Amazon kan man af og til finde nogle fede deals på udenlanske bøger, så det er et naturligt sted at starte. Godt nok koster det lidt ekstra i fragt at få noget sendt fra Tyskland eller England eller hvor de nu har bogen til at ligge, men de to ting plejer at opveje hinanden.

Jeg fik hurtigt fundet bogen til en rimelig pris, proppet den i kurven, og susede hurtigt til checkout'en for at finde ud af hvad bogen skulle komme til at koste mig inklusiv fragt og det hele.

Og så var det at det begyndte at gå galt...

Jeg har åbenbart tidligere været inde på Amazon og proppet nogle varer i min kurv uden at købe dem. Flink som Amazon nu er har de husket det for mig, hvilket jeg først fandt ud af to steps inde i checkout processen.

Ikke noget problem, jeg hopper bare lige tilbage til indkøbskurven og får slettet de overfløde varer. Det kan man så ikke hos Amazon, ej heller kan man klikke på deres logo for at hoppe tilbage til forsiden. 

Amazon Checkout Trin
Intet på denne grafik er klikbart og kan lede mig tilbage til tidligere trin.

Så jeg måtte pænt gå op i adresselinien, skrive deres adresse igen manuelt, og så ellers starte forfra og huske at slette varerne først. Nuvel, selvom dette er irriterende lever jeg med det, jeg kan jo også bare lade være med at være sådan en idiot.

Jeg mangler dog stadigvæk at finde ud af hvad bogen kommer til at koste mig totalt, inklusiv fragt. Og efter stædigt at have klikket mig igennem checkout'et flere gange, lykkedes det mig ikke at finde total beløbet inden jeg skulle betale! Ydermere er prisen på bogen pludseligt steget fra £7.99 til £9.99.

Kun ét sted finder jeg en pris på noget, der ligner en ordretotal. Og det er i en reklame i selve checkout'et(!!!), der forsøger at overtale mig til at købe et "Amazon Mastercard" også. For som reklamen siger, så behøver jeg kun betale £1.22 mod ellers £16.22, hvis jeg lige tager et Mastercard med i købet også.

Amazon, er det her prisen?
Det eneste sted jeg kunne finde noget, der ligner en ordretotal.

Jeg giver op, og forlader butikken forbløffet over at nogen så dygtige som Amazon kan designe SÅ dårlig en checkout process.

Dybt suk...

Gode, gamle Saxo.com

Saxo.com er begyndt at være både leveringsdygtige og relativt billige også, når det kommer til internationale bøger. Så naturligvis smutter jeg forbi dem også.

Jeg får hurtigt fundet bogen, og den er oven i købet sat ned i pris! De har så hverken billede af bogen eller en beskrivelse, og leveringstiden er helt horribel (3-7 dage). Men ok, jeg ved jo hvad jeg er ude efter og jeg stoler på dem.

Saxo har jeg handlet ved før, og ved det bare går super nemt og hurtigt. Jeg får i løbet af 0,5 tastet mine oplysninger ind, får indtastet mine kreditkortoplysninger, trykker "Godkend ordre", hvorefter jeg prompte bliver mødt med denne besked:

Saxo-service-unavailable

Dobbelt suk...

Næste forsøg ser lovende ud!

Via Twitter får jeg så anbefalet en britisk boghandel, kaldet BookDepository.co.uk. Det ser jo meget lovende ud, og de tilbyder oven i købet "Free Worldwide Delivery"!

Jeg surfer lidt rundt i shoppen, og den ser faktisk ret fed ud. Overskuelig, nem at finde rundt i, og reagerer hurtigt på kliks.

Jeg får hurtigt fundet min bog, proppet den i kurven, og fortsætter til et checkout, der ser top-naise ud og er mega overskuelig! Så meget at jeg faktisk begynder at tage screendumps af dem med henblik på en eventuel positiv blog post senere hen.

Lige indtil jeg kommer til at skulle vælge land:

BookDepository har intet Danmark
Dominica, Estonien, ja sågar Færøerne og Grønland! Men intet Danmark??

Tredobbelt suk...

Det er sikkert bare mig

Jeg har ganske givet været ekstremt uheldig i dag, men er der en lektie man kan lære af min historie? Selvfølgelig er der det, ellers ville jeg ikke fortælle den :-)

Lad være med at betragte din shop som en isoleret ø. Dine kunder har sikkert været forbi andre shops, eller planlægger at besøge dem. Meget få produkter her i verden er unikke, så hvis du stiller bare den mindste forhindring i vejen for en motiveret, potentiel kunde, er sandsynligheden for at vedkommende hopper over til din konkurrent kæmpe stor.

Få styr på din brugervenlighed og din service. Har du ikke det risikerer du i værste tilfælde at folk spreder den dårlige historie på nettet via blogs.

Skulle du savne inspiration til et godt checkout kan du jo lige tage og læse min anmeldelse af Made4men's.

Og så en sidste ting: Er der nogen derude, der gidder købe "Neuro Web Design" til mig? For jeg kan åbenbart ikke finde ud af det...

 Det lader godt nok til at du har været uheldig Søren, men ejg må da sige at jeg er skuffet over Amazon, sådan som du beskriver det. Sådan et stort site, og så kan de ikke engang fortælle totalen.

Jeg ved ikke om jeg ligefrem vil købe dig bogen, men evt. kunne du prøve at kigge på Elounge: http://www.elounge.com/Pages/Search2.aspx?search=Neuro+Web+Design

De plejer at have fornuftige priser, og leveringen har ikke fejlet noget de par gange jeg har benyttet mig af dem.
Og så får du også en pris på fragt i din checkout-process inden du skal indtaste kreditkortoplysninger ;)
Kim Andersen , den 12. oktober 2009 22:24:31
.
 Hej Søren!

Det lyder som every day life på nettet - det skulle være så nemt, men det er det ikke. Og det er pudsigt, for det er nemlig tit de store - og varmt anbefalede - som fejler på helt simple funktionaliteter.

Ærgerligt at få dine beskidte ord med på vejen - for én ting er helt sikkert: hvis du ikke kan finde ud af det, så er der mange andre, der heller ikke kan!

Held & lykke med det,
håber ikke at det går så galt, at du må ty til en offline shop : - )

Smil - Mette.
Mette Sandgaard , den 13. oktober 2009 09:30:37
.
 Sjovt du har den oplevelse samtidig med at Børsen Digital skriver om det på side 24-25

under overskriften

Netkunder har en kort lunte

Citat " Utålmodigheden er så udpræget, at en lille tredjedel (31,6 pct.) af kunderne kun giver webbutikkerne 10 sekunder til respons, ellers web-zapper de videre. Næsten to tredjedele (63,1 pct.) tillader virksomhederne 20 sekunder til at reagere. "
Kenneth , den 13. oktober 2009 10:12:22
.
 @Kenneth: Nu var jeg jo ekstremt motiveret til at købe, og ville gå langt i hvad jeg ville acceptere. Men 3 gange rendte jeg ind i direkte show-stoppere. Så jeg vil ikke ligefrem kendetegne det som utålmodighed :-)

@Mette: Både Saxo og BookDepository har faktisk nogle dejligt nemme checkouts. Og da jeg tog et par kritiske briller på og gik igennem Amazon's må jeg indrømme at jeg blev overrasket over hvor elendig den er. Virkeligt chokerende.
Søren Sprogø , den 13. oktober 2009 11:17:05
.
 @Mikael: Jeg plejer nu ikke direkte at have problemer med Amazon, handler der tit selv.

Men denne gang var det simpelthen for besværligt. At man ikke kan klikke sig tilbage i checkout processen, at man ikke kan ændre på indkøbskurven uden at skulle starte forfra, og at man ikke så tidligt som muligt oplyser ordretotalen, plejer at være med på alle Top 10 over ting man ikke skal gøre.

Og oplever jeg 3 gange problemer i forbindelse med et køb, som jeg gjorde i ovennævnte historie, så er jeg den der er smuttet (til konkurrenterne).

Amazon levede tidligere højt på at have unikke produkter, i kraft af at det var besværligt at købe udenlandske bøger i Danmark. Det har de ikke længere, så sådan nogen usability bøfs kommer til at koste dem dyrt...
Søren Sprogø , den 14. oktober 2009 11:48:12
.
 Hej Søren,

Du er nok bare blevet fanget i den uheldige side af en A-B split test ;-)

Men, din historie viser jo også med al tydelighed hvor nemt det er at hoppe fra den ene shop til den anden på nettet. På ganske få minutter har du besøgt shops i flere forskellige lande, og er der en der ikke dur, så er det hurtigt videre til den næste.

Man skal være vaks ved havelågen på det dersens indernet.
Søren Hardenberg , den 16. oktober 2009 13:54:04
.
 Hvad er grunden egentlig til at BookDepository ikke levere til Danmark? Island, Færøerne, Norge, Sverige og Tyskland er åbenbart ikke så svære at levere til :)

Angående Amazona så bør det også koste dem dyrt, at de ikke gider gøre det simplere at købe ind til virksomheden uden at skulle betale moms. Normalt er det bare et spørgsmål om at skrive sit CVR-nummer ind i en form, men Amazona har åbenbart behov for at få en printet formular tilsendt med posten (mail eller fax er ikke en mulighed såvidt jeg kan se).
Tommy , den 20. oktober 2009 10:34:55
.
 @Tommy: BookDepository vil ikke helt ud med det, men det er noget med at deres distributionspartner har midlertidige problemer med at levere til det danske marked. Men de arbejder på sagen.

De har højst sandsynligt ikke kunne blive enige med PostDanmark eller noget i den stil...
Søren Sprogø , den 20. oktober 2009 14:45:45
.
 @Søren.
Okay. Jeg fik lige følgende fra deres kundesupport: "Unfortunately due to tax regulation set by the Danish authorities we are currently unable to deliver from our website to this country."

Ved dog ikke helt hvilke regler der forhindre dem i det - Amazon klarer det da fint :)
Tommy , den 20. oktober 2009 18:03:50
.
 Weeee!

Det lykkedes mig nu at bestille hele TO bøger hos Saxo.com! Men det skyldes nok at det er torsdag idag...
Søren Sprogø , den 29. oktober 2009 14:37:48
.
 Hej Søren.

Har netop lige afsluttet Neuro Webdesign. Vildt bog og hurtigt læst bog. Hvad syntes du?
Michael Lajlev , den 5. november 2009 22:39:57
.
 @Michael: Godt at høre!

Ja, jeg har så ikke fået den endnu. Saxo har 3-7 dages levering på den, og det har de åbenbart tænkt sig at strække til det yderste :-(
Søren Sprogø , den 6. november 2009 09:35:46
.
 Altså.. nu kan jeg jo godt se at det her efterhånden er et halvgammelt indlæg, men vil lige nævne at Play.com er en ganske fabelagtig side. De har en masse gøgl også, men hvis man ignorerer det og bare går direkte efter en bestemt bog virker det fortrinligt. De har desuden altid gratis levering ligegyldigt hvor du så kommer fra og levering til DK plejer at tage dem 3-4 dage.
I øvrigt et ret morsomt indlæg.. det var ellers slet ikke det jeg ledte efter :)
Maria Møller , den 21. januar 2010 16:00:54
.
 Ja jeg har da også brugt et par dage på at forsøge at købe en bog på Saxo og få udnyttet et hårdt tilkæmpet "gavekort", som følge af bytte af en bog. Det er ikke lykkedes endnu....
Carsten Vesterø , den 22. september 2014 20:36:22
.
 
Om mig
Jeg er en pragmatisk midtjyde med mere end 25 års erfaring i IT-branchen, de sidste 16 med alt inden for eCommerce.
Se hvad jeg kan gøre for dig
Eller se min referenceliste
 
Nyhedsbrev
Få besked per mail, når der er nye posts her på bloggen
 
Tilmeld nyhedsbrev
 
Samtidigt får du en mail med de bedste indlæg, så du ikke behøver at vente på guldkorn.
 
Få det som RSS feed     RSS feed
Få også kommentarer, sitemap
Kategorier
 
Søg
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
GA tricks: Skaffer mine kampagner nye eller gamle kunder? vinder af SEMaward 2011
 
Google Analytics rapporten over alle rapporter, vinder af SEMaward 2010
Afdeling 18 Søren Sprogø E-commerce Guru work Nyvangen 28 8600 Silkeborg Danmark work 26727404 56.165787 9.537120 Søren Sprogø Cookies