Jan.
28
2009

Få indsigt med Google Insights

Google har et værktøj, der kan give dig et indblik i hvornår der er sæsonudsving i forskellige brancher, og hvornår det er man skal satse sine markedsføringskroner.

Værktøjet hedder Google Insights, og giver dig et overblik over hvornår folk søger på bestemte keywords. Det kan give dig uvurderlig indsigt i din branche, og samtidigt faktisk også være mægtigt underholdende.

Et par eksempler

Prøv en søgning på "influenza", noget kunne tyde på at en stor epidemi er på vej:
Influenza epidemi påvej

Hvornår er det folk begynder at interessere sig for bookning af "skiferie"?
Skiferie

Hvordan hænger søgning på "børnetøj" sammen med de traditionelle udsalgsperioder?
Børnetøj vs. Udsalg
 

Og hvad kan man så bruge det til?

Inden for online markedsføring kan man primært bruge det til to ting:

  • Planlægge e-mail kampagner
    Det er f.eks. dumt at sende nyhedsbreve ud med skiferie som tema i maj/juni måned, mens noget godt kunne tyde på at man med fordel kan sende den slags ud allerede i september.
     
  • Op- og nedjustering af Adwords budgetter
    Det er dumt bare at have det samme daglige Adwords budget hen over hele året, hvis søgningerne ligger i peaks. Så er det langt bedre at lægge størstedelen af pengene i de tidsperioder, hvor der er mange søgninger.

Og ikke nok med det, som Thomas Rosenstand påpeger, kan værktøjet også bruges til offline kampagneplanlægning!

Kendte du til Google Insights i forvejen? Og har du fundet nogle spændende "insights" i værktøjet, enten professionelt eller bare for sjov? Jeg kunne mægtigt godt tænke mig at høre om det.

 Google Insights er et, af mange overset værktøj. havde selv helt "glemt" det, indtil Rosenstand nævnte det i hans blogindlæg.
Lars Bachmann , den 28. januar 2009 14:27:28
.
 Som gammel politisk aktiv, er det sjovt at se kurverne for politiske søgninger, som nøje følger valg.
Og så er det vildt at se, at Ny Alliance trak lige så mange søgninger ved deres stiftelse, som Venstre gør ved et folketingsvalg.

http://google.com/insights/search/#q=%22venstre%22%2C%22socialdemokratiet%22%2C%22ny%20alliance%22&geo=DK&cmpt=q
Frank Hellerup Madsen , den 28. januar 2009 14:32:06
.
 Google insight kan faktisk også bruges i orbindelse med søgeordsanalyse, da det jo er smartest at optimere for søgeord der er i fremgang, frem for dem der er på vej tilbage. Prøv at se dette eksempel: http://google.com/insights/search/#q=s%C3%B8gemaskineoptimering%2Cseo&geo=DK&cmpt=q
Søren , den 28. januar 2009 14:47:21
.
 Var det ikke det samme der blev lanceret som Google Trends på et tidspunkt?
Morten Bock , den 28. januar 2009 15:11:38
.
 Jeg bruger det flittigt. Som altid, ikke helt den samme datamængde, men bestemt rigtigt godt.

@morten - har de samme funktioner som Trends, men med langt flere filtre, som kategorier og geografiske heat maps.

Sammen med "Adwords kikkerten" - KeyWord tool, kan Insight være med til at inspirere og sortere.
Potter , den 28. januar 2009 16:48:30
.
 Søren: Rigtig god iagtagelse med seo/søgemaskineoptimering - er den brede befolkning mon begyndt at bruge "fag-termer" istedet for de danske ord?
Jacob , den 28. januar 2009 18:09:25
.
 Et genialt værktøj. jeg kendte heller ikke til Insight før jeg læste om det hos Rosenstand.
Men det er jo fedt at man kan få værdifulde oplysninger ganske gratis hos Google, i forhold til hvis man skulle ud og have samme analyse hos et andet selskab.
Kim Andersen , den 29. januar 2009 11:41:31
.
 
Om mig
Jeg er en pragmatisk midtjyde med mere end 25 års erfaring i IT-branchen, de sidste 16 med alt inden for eCommerce.
Se hvad jeg kan gøre for dig
Eller se min referenceliste
 
Nyhedsbrev
Få besked per mail, når der er nye posts her på bloggen
 
Tilmeld nyhedsbrev
 
Samtidigt får du en mail med de bedste indlæg, så du ikke behøver at vente på guldkorn.
 
Få det som RSS feed     RSS feed
Få også kommentarer, sitemap
Kategorier
 
Søg
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
GA tricks: Skaffer mine kampagner nye eller gamle kunder? vinder af SEMaward 2011
 
Google Analytics rapporten over alle rapporter, vinder af SEMaward 2010
Afdeling 18 Søren Sprogø E-commerce Guru work Nyvangen 28 8600 Silkeborg Danmark work 26727404 56.165787 9.537120 Søren Sprogø Cookies