Opskrift på Meatball Sundae fra mesterkokken selv
Engang imellem oplever man noget, som bedst kan betegnes som værende "stort".
Sådan en oplevelse havde jeg her for nylig, og den skal da selvfølgelig deles!
For ca. en uge siden modtog jeg bogen "Meatball Sundae", skrevet af en af de største guruer inden for online markedsføring, Seth Godin. Det helt specielle ved denne bog er, at jeg har vundet den i en konkurrence og forfatteren selv har sat sin autograf i den!
Bogen handler om at utroligt mange, store, veletablerede virksomheder på det sidste har tænkt: "Det der sociale internet, eller Web 2.0, lyder som the-next-big-thing. Så det skal vi da også ha'!". For efterfølgende at lancere blogs, YouTube videoer, Facebook profiler og lignende.
Men ifølge Seth Godin er det lige som at lave en "Meatball Sundae". Eller på dansk, putte makeup på en gris. Det kan godt være grisen bliver kønnere, men det er stadig en gris!
Det fundamentale ved Web 2.0 er, at man flytter fokus væk fra en selv som virksomhed, og over på at opfylde kundernes behov bedst muligt. Det lyder i sig selv meget simpelt, men i veletablerede organisationer kræver det et fundamentalt skift i tankegang i hele organisationen. Og det er denne udfordring Seth Godin's mesterværk beskæftiger sig med.
Og hr. Godin er ikke en hvem-som-helst. Han har tidligere skrevet flere bestsellers så som "Purple Cow: Transform your business by being remarkable", "The Big Red Fez: How to make any website better" og "All Marketers Are Liars: The power of telling authentic stories in a low-trust world". Listen over bøger han enten selv har skrevet, eller er medforfatter på, er imponerende lang.
Jeg har endnu ikke selv læst nogen af hans bøger, men kender ham fra artikler, webinars og hans blog. Og han er i sandhed inspirerende at høre/læse, så jeg glæder mig til at komme igang med "Meatball Sundae".
Har du læst nogen af hans bøger, og er det nogen du kan anbefale?
Så læg endelig en kommentar!