Jan.
16
2008

Skandinavisk e-handel for over 70 milliarder

DIBS Payment ServicesDIBS, skandinaviens største betalingsgateway, har i december lavet den første samlede analyse af e-handel i hele Skandinavian. Den dækker både forbrugernes, men også e-butikkernes, forhold til nethandel i Danmark, Sverige og Norge.

Analysen kan bestilles gratis på deres hjemmeside, jeg bringer her et par vigtige punkter fra den:

  • Flest personer har adgang til internettet i Sverige (85%), dernæst kommer Danmark (83%) og Norge (81%). Der er dog ikke den store forskel, og da analysen baserer sig på "kun" 3.000 skandinaver er der vist statistisk set mulighed for flere procentpoints afvigelse.
     
  • Nordmændende handler for det største gennemsnitsbeløb. Således er der 35% forskel ned til svenskerne, der ligger nederst. Det totale gennemsnit er på 5.400 DKK.
     
  • Det mest populære at købe er rejser, dernæst biletter, hardware, musik/film, bøger og telefoni (taletid).
     
  • 47% har prøvet at handle på et internationalt site inden for de sidste 12 måneder.
    (NO 55%, DK 49%, SE 37%)
     
  • De svenske butikker er de mest aktive når det kommer til at sælge til udlandet.
    Således sælger ca. 43% af dem til resten af skandinavian, hvor for Danmark ligger det på ca. 29% og Norge også ca. 29%.
    Det samme mønster gælder for resten af Europa.
     
  • Der er meget stor forskel på hvilke betalingsformer, der foretrækkes i de enkelte lande. F.eks. foretrækker kun 44% af svenskerne at handle med debet-/kreditkort, mod 82% i Danmark.

Så overvejer du at udvide din webshop til resten af Skandinavian bør du helt klart studere rapporten nærmere. Gør det også hvis du ikke overvejer at udvide, måske den kan få dine øjne op for potentialet!

DIBS forventer desuden at gentage analysen hvert halve år fremover.

Som en personlig note vil jeg godt give DIBS to thumbs up og et skulderklap. Det er rart for en gangs skyld at se en sådan rapport, som ikke stammer fra hverken PBS eller FDIH. De to sidstnævnte har det med at give deres analyser et "marketing spin", som af og til gør at man godt kan have på fornemmelsen at nogle af deres tal og konklusioner har skjulte dagsordener.

 
Om mig
Jeg er en pragmatisk midtjyde med mere end 25 års erfaring i IT-branchen, de sidste 16 med alt inden for eCommerce.
Se hvad jeg kan gøre for dig
Eller se min referenceliste
 
Nyhedsbrev
Få besked per mail, når der er nye posts her på bloggen
 
Tilmeld nyhedsbrev
 
Samtidigt får du en mail med de bedste indlæg, så du ikke behøver at vente på guldkorn.
 
Få det som RSS feed     RSS feed
Få også kommentarer, sitemap
Kategorier
 
Søg
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
GA tricks: Skaffer mine kampagner nye eller gamle kunder? vinder af SEMaward 2011
 
Google Analytics rapporten over alle rapporter, vinder af SEMaward 2010
Afdeling 18 Søren Sprogø E-commerce Guru work Nyvangen 28 8600 Silkeborg Danmark work 26727404 56.165787 9.537120 Søren Sprogø Cookies