Brand søgninger er IKKE organisk trafik
Jeg har gode nyheder, og jeg har dårlige nyheder:
Den dårlige nyhed er, at tippet i denne artikel potentielt kan reducere hvad der spores som organisk trafik i Google Analytics ret så kraftigt! Den gode nyhed er, at det vil give et langt mere realistisk billede af, hvor dine besøgende kommer fra.
Kort fortalt, så bliver brand søgninger fra google talt som organisk trafik i Google Analytics, hvor det realistisk set bør tælles som direkte trafik. Den besøgende er nemlig specifikt ude efter din hjemmeside, men er af en eller anden grund startet sit besøg hos Google.
Hvad er humlen bag brand søgninger?
Hos flere, nye kunder har jeg observeret noget interessant. Når jeg først har taget et hurtigt kig på, hvor deres besøgende kommer fra, har måske 50% af de besøgende fundet vej via det organiske søgeresultat i Google. Og endnu bedre, denne trafik har haft helt ekstrem høj conversion rate og lav bounce rate!
Men når jeg har gravet lidt dybere i den organiske trafik, har det vist sig, at langt størstedelen har søgt enten efter deres firmanavn, eller direkte efter deres sites adresse. Har jeg sorteret disse søgninger fra og proppet dem ind i sin rigtige kanal, direkte trafik, giver det naturligvis et helt andet billede: Pludseligt er det måske kun 5-10% af de besøgende, der kommer fra Google!
Hvorfor pokker er det, at disse mennesker ikke er gået direkte ind på domænet istedet for?
Svaret findes i et af mine yndlingsredskaber, Usability Test!
Hvad brugerne gør
Igennem mange af de usability tests jeg har udført, har jeg observeret en ting, som jeg ikke tidligere har bidt mærke i.
Størstedelen af alle danskere har Google som startside i deres browser. Og beder du dem om at gå ind på et specifikt website, er her hvad utroligt mange gør: De starter deres yndlingsbrowser op, som regel Internet Explorer, og uden at tænke over det enten helt eller delvist skrive domænenavnet, efterfulgt af et tryk på enter.
Men fordi Google er deres startside, og denne automatisk placerer deres cursor i søgefeltet, vil dette resultere i en søgning, fremfor at man går direkte ind på sitet! Næste naturlige skridt for denne type brugere er, at klikke på det første og det bedste, der dukker op.
Dermed bliver besøget talt i Google Analytics som kommende fra den organisk trafikkanal. Også selvom der reelt set er tale om hvad der burdevære et direkte besøg.
For os internet-nørder virker denne brugeropførsel helt åndsvag. Men jeg observerer det i 30-40% af alle de tests jeg foretager, uanset køn eller hvor internet-savvy brugeren er.
Hvad kan man gøre ved det?
Morten Vadskær, Danmark's nok mest pragmatiske Google Analytics bruger og kondom-pusher, gjorde mig forleden opmærksom på et lille trick til, hvordan man får proppet denne trafik ind på sin rette hylde/kanal i Google Analytics.
Tricket ligger i en lille tilføjelse til det Google Analytics script, du har installeret på samtlige af dine sider (bare rolig, det er fuldt lovligt at manipulere med dette). Helt specifikt kan man fortælle Analytics, at trafik, der kommer ind via specifikke keywords, ikke skal tælles som organisk.
Her er et eksempel på, hvordan det gøres her på bloggen:
try {
var pageTracker = _gat._getTracker("UA-XXXXXX-X");
pageTracker._addIgnoredOrganic("afdeling18");
pageTracker._addIgnoredOrganic("afdeling18.dk");
pageTracker._addIgnoredOrganic("www.afdeling18.dk");
pageTracker._trackPageview();
} catch(err) {}
Læg mærke til de tre linier med _addIgnoredOrganic. Det er disse der er tilføjet til tracking scriptet, og fortæller Google Analytics at den ikke længere skal betragte trafik fra keywords "afdeling18", "afdeling18.dk" og "www.afdeling18.dk" som værende organisk.
Sværere er det såmænd ikke at få LIDT mere styr på de pokkers brugere med Google Analytics.
Kendte du allerede til tricket? Bruger du det? Eller skal du helt sikkert til lige at tage et ekstra kig på din tracking kode?
Jeg vil mægtigt gerne høre om det, så læg endelig en kommentar herunder.