Mersalg til hulemænd
For ikke så lang tid siden skrev jeg en artikel om, at vi bevæger os rundt på nettet som hulemænd. Den nærmere teoretiske betegnelse er "Information Scent" eller "Information Foraging".
Bl.a. siger denne teori, at brugerne egentligt ikke har noget imod at foretage mange klik på nettet. Så længe de føler at hvert klik bringer dem ét skridt tættere på deres mål.
Hvis denne teori passer, så ligger der et enormt uudnyttet mersalgspotentiale i mange etablerede webshops i dag!
Udnyt hvert klik til en eksponering
Mange, især ældre, webshops, benytter en eller anden form for javascript baseret drop down menu til navigationen i deres produktkatalog. Se f.eks. dete screendump fra Alma & Jacob:
Meget smart. Man kan hoppe direkte fra forsiden og ned til strømper, hvis det er det man er ude efter, med ét enkelt klik.
Men havde man derimod designet produktnavigationen, så brugeren først skulle klikke sig ind på en side med Baby & Børnetøj, så Pigetøj og til sidst Strømper, har man yderligere to muligheder for at præsentere alle de andre fantastiske produkter, som butikken har at tilbyde! Og ifølge Information Foraging teorien har brugeren ikke noget imod at foretage de ekstra klik.
De store kan heller ikke finde ud af det
Det er ikke kun de små shops, der er dygtige til at begå denne
fejl.
Et andet godt eksempel på en misset mulighed for at påvirke
hulemanden, er Jack & Jones.
Kører man musen henover "Jeans", dukker en menu frem med tre forskellige typer af jeans. Men hvor mange fra deres målgruppe tror du, der har styr på hvad forskellen er på regular, comfort og loose fit?
Havde man derimod skulle klikke på "Jeans", for derefter at blive ledt til en side, der præsenterer de tre koncepter, havde det fungeret meget bedre. Og man ville samtidigt have en ekstra mulighed for også lige at præsentere lidt accessories, så som bælter, sko o.lign.
For eksempel på denne facon:
Hvilken af de to udgaver tror du har den højeste conversion rate samt mersalg? Den originale, eller mit redesign lavet på 5 minutter?
Har du andre gode eksempler på webshops, som åbenlyst ikke
udnytter mulighederne for at påvirke brugerne og skabe
mersalg?
Så læg endelig en kommentar herunder.