Okt.
20
2008

Mersalg til hulemænd

For ikke så lang tid siden skrev jeg en artikel om, at vi bevæger os rundt på nettet som hulemænd. Den nærmere teoretiske betegnelse er "Information Scent" eller "Information Foraging".

Bl.a. siger denne teori, at brugerne egentligt ikke har noget imod at foretage mange klik på nettet. Så længe de føler at hvert klik bringer dem ét skridt tættere på deres mål.

Hvis denne teori passer, så ligger der et enormt uudnyttet mersalgspotentiale i mange etablerede webshops i dag!

Udnyt hvert klik til en eksponering

Mange, især ældre, webshops, benytter en eller anden form for javascript baseret drop down menu til navigationen i deres produktkatalog. Se f.eks. dete screendump fra Alma & Jacob:

Alma & Jacob dropdown menu

Meget smart. Man kan hoppe direkte fra forsiden og ned til strømper, hvis det er det man er ude efter, med ét enkelt klik.

Men havde man derimod designet produktnavigationen, så brugeren først skulle klikke sig ind på en side med Baby & Børnetøj, så Pigetøj og til sidst Strømper, har man yderligere to muligheder for at præsentere alle de andre fantastiske produkter, som butikken har at tilbyde! Og ifølge Information Foraging teorien har brugeren ikke noget imod at foretage de ekstra klik.

De store kan heller ikke finde ud af det 

Det er ikke kun de små shops, der er dygtige til at begå denne fejl.
Et andet godt eksempel på en misset mulighed for at påvirke hulemanden, er Jack & Jones.

Jack & Jones jeans menu

Kører man musen henover "Jeans", dukker en menu frem med tre forskellige typer af jeans. Men hvor mange fra deres målgruppe tror du, der har styr på hvad forskellen er på regular, comfort og loose fit?

Havde man derimod skulle klikke på "Jeans", for derefter at blive ledt til en side, der præsenterer de tre koncepter, havde det fungeret meget bedre. Og man ville samtidigt have en ekstra mulighed for også lige at præsentere lidt accessories, så som bælter, sko o.lign.

For eksempel på denne facon:

Jack & Jones Redesign

Hvilken af de to udgaver tror du har den højeste conversion rate samt mersalg? Den originale, eller mit redesign lavet på 5 minutter?

Har du andre gode eksempler på webshops, som åbenlyst ikke udnytter mulighederne for at påvirke brugerne og skabe mersalg?
Så læg endelig en kommentar herunder.

 Det tror jeg faktisk at din version ville :D

Det er en god pointe du fanger der Søren, og jeg vil give dig ret i at man ikke bare lige umidelbart kender forskel på de tre typer jeans, når man bare ser dem som skrift.
Der er det meget bedre med nogle grafiske elementer, og så som du siger, det med at man føler at man kommer tættere på sit mål er vigtigt.
Kim Andersen , den 20. oktober 2008 14:39:58
.
 Du har fat i noget! Jeg tror helt sikkert, at dit redesign vil give den højeste conversion rate...
Oza , den 25. oktober 2008 17:28:18
.
 Du har fat i noget! Jeg tror helt sikkert, at dit redesign vil give den højeste conversion rate...
Oza , den 25. oktober 2008 18:11:26
.
 
Om mig
Jeg er en pragmatisk midtjyde med mere end 25 års erfaring i IT-branchen, de sidste 16 med alt inden for eCommerce.
Se hvad jeg kan gøre for dig
Eller se min referenceliste
 
Nyhedsbrev
Få besked per mail, når der er nye posts her på bloggen
 
Tilmeld nyhedsbrev
 
Samtidigt får du en mail med de bedste indlæg, så du ikke behøver at vente på guldkorn.
 
Få det som RSS feed     RSS feed
Få også kommentarer, sitemap
Kategorier
 
Søg
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
GA tricks: Skaffer mine kampagner nye eller gamle kunder? vinder af SEMaward 2011
 
Google Analytics rapporten over alle rapporter, vinder af SEMaward 2010
Afdeling 18 Søren Sprogø E-commerce Guru work Nyvangen 28 8600 Silkeborg Danmark work 26727404 56.165787 9.537120 Søren Sprogø Cookies