Nov.
13

Branding Basics. Og hvordan det kan bruges i en Facebook Boost strategi.

Når man starter med at booste posts på Facebook, så kan det godt være tricky at regne ud, hvorfor og hvordan det skal gøres. Jeg har selv haft held med at bruge en ganske simpel - og sikkert ganske fejlfyldt - branding strategi, når det hele skulle sættes lidt i perspektiv. For har man styr på det basale, så er det meget nemmere at bevæge sig ned i de avancerede detaljer.

Gør man det den anden vej - starter med det avancerede, og så forsøger at gøre det simpelt - så bliver det hurtigt noget rod.

Hvordan fungerer det der "Branding"?

Min favoritformel, når det kommer til branding, er den her:

Reach x Frequency

Du har en målgruppe, som du gerne vil nå med dit budskab. Det er Reach'en.

Målgruppen vil du nå med en vis frekvens - altså Frequency. At ramme en given person bare én gang er simpelthen ikke nok til at brændemærke dit brand ind i deres hukommelse, der skal mere til.

Faktisk plejer jeg at udvide formlen med et felt mere, nemlig Reach x Frequency = Cost. Jo flere du ønsker at nå, jo højere frekvens du ønsker at nå dem med, desto højere er prisen også.

Formlen har to konstanter.

Cost. Du har et begrænset budget, som regel årligt. Det kan du jo så sætte dig ned og dividere ud på kvartaler, på måneder og på aktiviteter, og pludseligt vil du have en begrænsning her. En konstant.

Frequency. Der findes 5 tons undersøgelser derude, der har undersøgt, hvor mange gange man skal ramme nogen, før det sådan rigtigt virker. Google evt. lidt selv på det, men den korte historier er, at tallet er 7!

Så er der Reach. Mange vil tænke, "jamen mit budskab er relevant for alle i landet!". Rolig nu. 63% af alle danskere er på Facebook dagligt. Det er 3,7 millioner, du skal taste ind i branding formlen, og så kan du jo så passende lige regne ud, hvad det koster at ramme bare én af dem. Det kan man vist ikke købe trafik til...

Når Chefen lige skal ha' et Reality Check

Formlen kan også bruges omvendt.

Forestil dig, at du har en chef, der i et øjebliks begejstring udbryder: "Og vores nye, geniale kampagne skal nå ALLE danskere! Den skal ha' gas!".

Okay. Jamen godt så.

Lad os lege, at annoncemediet for kampagnen ligger med en CPM på 25.

3,7 millioner mennesker. Hvor det koster 25 kr. at ramme 1.000 af dem. De skal rammes 7 gange for maks. effekt. Regne, regne, regne...

"Chef, det vil så koste 6,7 millioner kroner. Har du budget til det? Eller skal vi måske arbejde lidt på at begrænse Reach'en?"

...

Hvad gør Facebook, hvis du booster over for alle

Lad os sige, at du har 500 kr. at booste for. Det er 0,000137 kr. per person. Det vil Facebook sgu' ikke sælge eksponeringer for. I stedet for tager den en random gruppe af de 3,7 millioner og viser posten til. Fair nok. Problemet opstår så, næste gang du booster på samme facon. Igen er det en (næsten) random gruppe, og sikkert ikke de samme mennesker. Hvilket gør det umuligt for dig at opnå din frekvens.

Hvad dælen gør du så?

Eneste fleksible parameter i branding formlen er Reach. 

Kom på et sub-sæt af din mågruppe, boost over for den. Hold øje med, om budgettet bliver brugt, hvor hurtigt det bliver brugt.

Bliver det ikke ædt af Facebook? Så gør sub-sættet større. Eller udvid det med flere sub-sæts.

Bliver det ædt af Facebook? Se, om du ikke kan begrænse målgruppen. Gå efter et "sweet spot", hvor budgettet kun lige bliver brugt. Gå lidt over det.

Du har nu fundet et godt Reach til dit budget. Og skudt dig ind på et niveau, hvor du kan ramme så mange af de samme mennesker hver gang som muligt. Rinse'n'Repeat. Find et sub-sæt mere, sæt boost penge af til det, eksperimenter dig frem til at passende niveau.

Er det virkeligt så simpelt?

Nej. Desværre. Selvfølgelig ikke.

Men når du har fået styr på ovenstående, så kan du begynde at tænke i engagement rates, conversion rates, campaign objectives osv. osv. Alle de sjove og interessante ting er påvirket og styret af det basale: At opnå en passende (afgrænset) Reach i forhold til ens budget!

Og under alle omstændigheder, er du helt "blank" på en boost approach til at starte med (det har jeg selv været), så giver ovenstående i det mindste en eller anden form for metodik.

En lille øvelse til at blive klogere på Reach

Når jeg har skullet give studiemedhjælpere lidt fornemmelse for, hvordan Reach opfører sig, så har jeg haft stort held med denne lille øvelse. Både på organiske og boostede posts.

Når du publisher en post, så sæt dig ned hver efterfølgende time og skriv Reach-tallet ned i et regneark. Gør det i det næste døgns tid. Okay, bare stop efter klokken 22. Det er vigtigt, du får din nattesøvn, hvis du skal sidde og analysere lidt på nogle tal ;-)

Gør det for 5-10-20 posts. Plot en graf ud over post'enes udvikling i Reach time for time. Ved at lægge graferne for hver post oven på hinanden, så danner der sig ofte mønstre. Nogle vil stikke ud, og du kan sætte dig ned og tænke over, hvorfor.

Ramte du et skidt/godt time-of-day for din post? Blev der ikke arbejdet med engagement? Var det bare super godt vejr den dag, så folk ikke gad sidde på Facebook?

Der kan være mange årsager.

Men ovenstående er et fantastisk værktøj til at give en fornemmelse for det. Og helt automatisk sætte gang i tanker om, hvad der går godt / hvad der går skidt. Så du kan arbejde struktureret på at blive endnu bedre!

0 kommentarer
Kommentar-muligheder er desværre slået fra. Der kommer simpelthen for meget spam ind.
 
Om mig
Jeg er en pragmatisk midtjyde med mere end 20 års erfaring i IT-branchen, de sidste 10 med alt inden for eCommerce.
Se hvad jeg kan gøre for dig
Eller se min referenceliste
 
Nyhedsbrev
Få besked per mail, når der er nye posts her på bloggen
 
Tilmeld nyhedsbrev
 
Samtidigt får du en mail med de bedste indlæg, så du ikke behøver at vente på guldkorn.
 
Få det som RSS feed     RSS feed
Få også kommentarer, sitemap
Kategorier
 
Søg
Jeg anbefaler
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
GA tricks: Skaffer mine kampagner nye eller gamle kunder? vinder af SEMaward 2011
 
Google Analytics rapporten over alle rapporter, vinder af SEMaward 2010
Afdeling 18 Søren Sprogø E-commerce Guru work Nyvangen 28 8600 Silkeborg Danmark work 26727404 56.165787 9.537120 Søren Sprogø Cookies