Aug.
03
2012

Sådan sætter du kundens Google konti op

Denne artikel er mest tilegnet web og online marketing bureauer. Men alle andre er velkomne til at læse med.

Når jeg arbejder med de forskellige Google værktøjer for mine kunder, her snakker vi Adwords, Analytics Webmaster Tools osv., så render jeg tit ind i problemer, fordi kundens bureau eller website leverandør ikke har sat det hele korrekt op fra start af. Problemerne plejer at være:

  • Udfordringer med at koble Adwords og Analytics sammen.
     
  • Udfordringer med at koble Analytics og Webmaster Tools sammen.
     
  • Bureauet er rendt ind i begrænsningen med maks. 50 profiler i Google Analytics på deres login.
     
  • Bureauet kan ikke give mig administratoradgang til Analytics kontoen, for så giver de mig også adgang til alle deres andre profiler.
     
  • Alle de forskellige værktøjer er oprettet under forskellige logins, og ingen har det samlede overblik over hvad de er.
     
  • Adgangen kan ikke overdrages 100% til website ejeren, da bureauet har oprettet Adwords/Analytics/Webmaster Tools under deres eget login.
     
  • Eller login'et er oprettet i en tidligere medarbejders navn. Vedkommende er stoppet, og ingen kender brugernavn og password.

Og der er mange, mange flere problemer jeg ofte render ind i, når jeg på en kundes vegne skal til at have adgang til alle de forskellige værktøjer.

Derfor kommer her opskriften på, hvordan man sætter den slags op, så vi undgår alle problemerne!

Jeg håber bureauerne vil tage den til sig. Eller at alle i website og webshop ejere vil printe opskriften ud, aflevere den til jeres bureau, og sige: "Det er sådan her vi vil ha' det!"

Ét website, én Google konto

Den korte opskrift er, at du skal oprette en separat, "anonym" Google konto for hver eneste website du har eller leverer, og alle Google's services oprettes under denne. Og at du opretter en anden Google konto, som bureau adgang.

  1. Start din primære browser op, og gå ind og opret en Gmail adresse.

    Kald den noget ala bureaunavn.dk@gmail.com, og giv den et password, der er til at huske. Det er VIGTIGT at denne adresse ikke i forvejen er brugt til andre services, her tænker jeg især Adwords. Adgangen til den skal desuden deles, hvis i er flere medarbejdere i dit bureau.

    Dette bliver dit "master login" fremover, og du kan med fordel være logget ind med det konstant i din primære browser.
     
  2. Opret et Adwords My Client Center (MCC) på denne adresse. Det er derfor det er vigtigt, at der aldrig er oprettet f.eks. Adwords på denne adresse, for ellers kan den ikke bruges til MCC.
       
  3. Start en browser op, som du ikke bruger til dagligt. Personligt bruger jeg Chrome til dette.
      
  4. Gå ind og opret en Gmail adresse på din kundes websites vegne.
    Kald den noget lignende websitenavn.dk@gmail.com, og giv den et password, der er til at huske.
     
  5. Husk at sætte forwarding på den ind til den adresse, du oprettede i punkt 1, så du automatisk modtager alle notifikationer. Det kan være beskeder så som afviste annoncer i Adwords eller problemer med sitet i Webmaster Tools.
     
  6. Gå ind og opret en Analytics konto på kontoen websitenavn.dk@gmail.com, og installer denne på websitet.

    Når dette er gjort, så giver du bureaunavn.dk@gmail.com administratoradgang til denne.

    Og her kommer ninja tippet: På denne måde kan du have adgang til flere end 50 websites i dit Analytics login!
     
  7. Opret en Adwords konto (hvis der er behov for det) på websitenavn.dk@gmail.com.
     
  8. Link Adwords sammen med Google Analytics. Dette er enormt meget nemmere, når det bliver gjort under det samme login. Og her hjælper det dig desuden at du kører dette login i den samme, ikke-dagligdags browser.
     
  9. Giv Administratoradgang på denne Adwords til din MCC konto. Her hjælper det igen utroligt meget, at man kører de forskellige logins i hver sin browser. Så kan man nemt ligge og skifte frem og tilbage uden at skulle logge sig ind og ud hele tiden.
     
  10. Opret en Google Webmaster Tools konto under websitenavn.dk@gmail.com, og verificer sitet. Når det er gjort, så giver du administratoradgang til bureanavn.dk@gmail.com
     
  11. Link Webmaster Tools med Analytics. Igen igen er dette gjort nemmere af, at det kører i det samme login i den samme browser.
     
  12. Fortsæt eventuelt proceduren med at oprette en Google+ profil og en Google Places profil under kundens gmail login, og giv dit eget master login adgang til disse.
     
  13. Slut af med at skrive en mail til kunden, hvor du giver dem websitenavn.dk@gmail.com e-mail adressen og dens password, gør opmærksom på hvilke services der er oprettet under den, plus at du har givet dig selv adgang til dem alle sammen.

    Og hvis du er super servicemindet, så gør opmærksom på at de ad denne vej har fuld kontrol over deres forskellige services, og til enhver tid kan sparke dig ud, hvis de måtte ønske det. Forhåbentligt sker det ikke lige foreløbigt, men det er min erfaring, at kunder reagerer enormt positivt, når man gør dem opmærksom på det.

Det er i bund og grund opskriften. Og når du har gjort det et par gange, så tager det maksimalt 5 minutter at udføre den. Især, hvis du husker at gøre det i to forskellige browsere.

Hvis du har andre tips, så tilføj dem gerne herunder.

Kunne du lide denne blog post?
 
Så giv mig mægtigt gerne en +1, så jeg ved at jeg skal skrive mere af denne slags. Eller læg en kommentar herunder, så jeg ved om det jeg skriver er godt / skidt.
21 kommentarer
 Det er en super god fremgangsmåde, som jeg absolut kan anbefale.

Jeg synes bare, at der hvor man løber ind i problemer er når kunden i forvejen selv har oprettet analytics på en konto, og noget andet på en anden konto. Måske har deres webbureau oprettet deres analytics, og bare delt den med dem osv. Når de så skal have et nyt bureau til at stå for deres online marketing, hvad gør man så?

Opretter det hele forfra via ovenstående, eller forsætter med deres egen mail (hvis de nu er så smarte at have brugt 1 firmanavn.dk mail f.eks.)?
Dennis S. L. Jørgensen , den 3. august 2012 13:07:46
.
 @Dennis: Rigtigt, den løber jeg ofte også ind i.

Så plejer jeg at tage en samtale med kunden, og gøre opmærksom på nogle af problemstillingerne. Og spørge VIRKELIGT hårdt ind til, om de bruger de data de har i dag.

Som regel ender vi op med, at det gør de rent faktisk ikke, og det er ikke nogen katastrofe for dem og starte forfra. Og så plejer jeg at foreslå dem: "Skal jeg så ikke sætte det hele op korrekt én gang for alle, så i ikke løber ind i problemer igen?". Ganske gratis, naturligvis.

De fleste plejer at blive glade for det, for så er de sikre på at det hele er gjort ordentligt. Og så sikrer man sig selvfølgelig lige samtidigt, at deres Analytics er sat 110% korrekt op.
Søren Sprogø , den 3. august 2012 13:13:18
.
 @Søren

Selvfølgelig - god løsning. Jeg kan også kun forestille mig det er de færreste der siger nej til det, når der er så mange positive ting ved at samle det på den måde.

Tusind tak for svaret.
Dennis S. L. Jørgensen , den 3. august 2012 13:18:15
.
 Super god gennemgang.

Er der nogen grund - udover at du ikke vil have sat cookies osv. på din primære browser - til at du vil bruge en sekunder browser til de kundespecifikke logins?

Jeg tænker her, om ikke incognito mode kan bruges.
Søren Kottal , den 3. august 2012 16:17:23
.
 Super gennemgang Søren.

Har netop overtaget en kunde hvor det tidligere bureau havde opsat forskellige Analytics og AdWords konti og de var selvfølgelig ikke linket og AdWords kontoen var bureauets egen konto, så den kunne de ikke overdrage og vi måtte starte forfra. Så blev det selvfølgelig også sat rigtig op :-) Sjovt hvad man kan opleve fra bureauer som oven i købet er AdWords certificeret.

For at være fair, så gør Google det nu heller ikke nemt for bureauerne, det kunne gøres meget mere strømlinet.
Thomas Zacchi , den 3. august 2012 18:41:17
.
 Bruger præcis samme fremgangsmåde, og render også ofte ind i problemet forkert opsatte konti.
Super ide at lave en blogpost med dette, tror simpelthen ikke alle har gennemskuet hvordan det kan / skal gøres (Googles UI har været meget dårligt) eller tænker over konsekvenserne af at gøre det forkert.
Thomas B. Nielsen , den 3. august 2012 20:28:05
.
 @Søren: Grunden til de to browsere er, at så kan du ligge og skifte imellem de to logins, uden at skulle logge af og på hele tiden. Og bemærk, det er kun i denne proces at det er nødvendigt at være logget ind som kunden. Når alt det ovenstående er gjort, så behøver man kun sit master login.

Jo, du vil godt kunne bruge en Incognito Chrome som den "sekundære" browser. Men så vidt jeg lige kan se, så kan du ikke i Firefox kører to browservinduer samtidigt i to forskellige modes.
Søren Sprogø , den 6. august 2012 11:55:20
.
 @Sprogø: Jamen, simpelthen supergenial og stjerne-godt opsat vejledning - så er der styr på sagerne fra starten!
Kenneth Wellin , den 6. august 2012 14:52:30
.
 Rigtig fin guide men også en naturlig fremgangsmåde der overrasker at der er mange der ikke følger!
Tom , den 7. august 2012 10:28:32
.
 Ufattelig brugbar information, jeg kan lige nå at sætte http://muscula.com rigtigt op inden jeg re-lancerer det.
Tusind tak Søren :-)
Allan Ebdrup , den 8. august 2012 10:17:07
.
 Et hurtigt spørgsmål:
På Muscula.com har jeg dels et website som alle kan browse
og dels en applikation der ligger på et helt andet domæne.
Er det bedst at lave applikationen som en property, eller som en profile.
Lige nu har jeg lavet den som en property. Dvs. seperat tracking kode.
Applikationen logger en masse GA events om hvordan brugerene bruger applikationen.
Allan Ebdrup , den 8. august 2012 11:06:08
.
 Hej Søren

Godt skrevet, den er feset ind...

God weekend, smil og solskin

Hilsen Nicolai
Nicolai Sørensen , den 7. september 2012 14:18:40
.
 Super guide. Det er ca. sådan vi hos Confero gør i dag, men nøj hvor kunne jeg godt have brugt denne guide for nogle år siden :-)
Henrik Andersen , den 11. december 2012 19:24:09
.
 @Henrik: Takker :-D

Sørg endelig for at sprede den. Det hjælper os alle sammen, hvis de kære bureauer begynder at sende konti ordentligt op.
Søren Sprogø , den 12. december 2012 10:49:17
.
 Jeg har prøvet at oprettet en helt ny mail.

Denne mail opretter jeg om MCC.

Jeg logger så ind på kundens Adwords konto og giver adgang til den nyoprettede mail, som er oprettet og bekræftet som MCC konto.

Når jeg så får mailen "Invitation til at dele en AdWords-konto."

Klikker jeg på linket (Hvor jeg har sikret mig, at jeg inden er logget ind på MCC kontoen). Her bliver jeg så bedt vælge:

Hvilket beskriver bedst dig?

- 1. Jeg har en e-mailadresse og adgangskode, som jeg allerede bruger til Google-tjenester såsom AdSense, Gmail, Orkut eller iGoogle.
- 2. Jeg benytter ikke disse andre tjenester.

Jeg vælger 1. da jeg jo mener, at jeg har en MCC konto.

Derefter skal jeg vælge:

Hvordan vil du gerne logge ind på din AdWords-konto?
- 1. Jeg vil gerne bruge min eksisterende Google-konto til at logge ind på AdWords.
- 2. Jeg vil gerne oprette en ny Google-konto med et brugernavn og en adgangskode, som jeg kun vil bruge til AdWords.

Her vælger jeg 1. og indtaster loginoplysninger til min MCC konto og får beskeden:

Google-kontoen adwords@drejeraps.dk har allerede adgang til en AdWords-konto (kunde-id: ).

Hvad gør jeg forkert? Der står intet kunde-id: ud for. Det er bare blank, nøjagtig som ovenstående.
Dennis Drejer , den 3. januar 2013 11:59:30
.
 @Dennis: Jeg tror det er fordi at sådan "linker" man ikke en Adwords konto med en MCC. Istedet skal du logge på MCC'en, klikke "Link existing accounts" og her indtaste Adwords kontoens Client ID. Derefter skal du logge ind på Adwords / kundens konto, og bekræfte at din MCC må administrere kontoen.
Søren Sprogø , den 3. januar 2013 14:46:50
.
 Bedre sent end aldrig, men jeg lurede på om man egentlig bare starter ved punkt 3 hvis det er ens egen konto man sætter op til ens eget projekt?

Mvh Martin
Martin Hjort , den 22. april 2013 21:11:58
.
 Hvad skriver I i navn og fødselsdato når i oprettet jeres kunder?

Jeg forsøgte idag på denne måde fordi jeg syntes det giver rigtig god mening at informationerne bliver oprettet til kunden, også jeg får lov til at administrere det.

Men pludselig var der en google+ profil igang på det navn som jeg havde kaldt kontoen, hvilket bestemt ikke var meningen.

Derfor jeg spørger til hvordan i udfylder informationerne til oprettelse af google kontoen.
Stefan K , den 22. april 2013 22:05:16
.
 @martin: Jo, hvis du allerede har en MCC, eller ikke har brug for en, så bare start ved punkt 3.

@stefan: Jeg plejer at skrive min egen fødselsdato, og så er jeg begyndt at skrive et meget generelt "fake" navn, f.eks. Peter Hansen. Jo, pludseligt har man en G+ profil oprettet med det navn, men det sker der vel ikke noget ved?

Jeg plejer så at gå ind og oprette en firmaside på G+ under det navn, og så give min rigtige G+ adgang til denne profil også.
Søren Sprogø , den 23. april 2013 08:35:41
.
 Kan man ikke via ens egen personlige Google+ profil oprette kundens firmaside, og senere overdrage den totalt til kunden, hvis kunden senere får en Google+ privat/personlig profil.

Eller er den mest korrekte måde at gøre det via den googlekonto som man allerede har lavet til kunden, når man kører efter principet "et website, en googlekonto"
Jeg syntes bare det er underligt at skulle oprette en "Fake" Google+ profil for at oprette Google+ firma profilen, for at få Google Lokal og lign.

Eller er der noget jeg har misset, vil gerne høre jer andre af.
Stefan K , den 16. december 2013 13:13:51
.
 Jeg synes især jeg har problemer med kunders Google+ Sider, Local og profiler! De vil jo gerne beholde den Side de har indhold på, og der opstår let nye sider, hvis man prøver at overdrage, lukke e.l.
Kan man fjerne en 'ejer' af en Google+ side, eller kan man ændre navnet på ejerens Profil (en kunde har givet både Profil og Side firmaets navn)
Mette , den 23. januar 2014 16:11:42
.
Læg en kommentar
.
Navn
E-mail
Website
To plus syv?
Kommentar
Bemærk: Dit website link i kommentarer har NOFOLLOW. Det betyder det ikke har nogen SEO-mæssig værdi, så du kan lige så godt angive dit rigtige navn og et relevant link. Kommentarer, der bryder med dette, vil blive slettet øjeblikkeligt.
 
Det du indtaster som navn, e-mail og website vil desuden blive gemt i en cookie i din browser, så det er nemmere for dig næste gang du vil skrive en kommentar. Det er desværre ikke muligt at frabede sig dette.
 
Om mig
Jeg er en pragmatisk midtjyde med mere end 18 års erfaring i IT-branchen. For tiden ernærer jeg mig som Online Marketing ansvarlig hos uCommerce.dk.
Se hvad jeg kan gøre for dig
Eller se min referenceliste
 
Nyhedsbrev
Få besked per mail, når der er nye posts her på bloggen
 
Tilmeld nyhedsbrev
 
Få det hele som RSS feed     RSS feed
Få også kommentarer, sitemap
Kategorier
 
Søg
Jeg anbefaler
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
GA tricks: Skaffer mine kampagner nye eller gamle kunder? vinder af SEMaward 2011
 
Google Analytics rapporten over alle rapporter, vinder af SEMaward 2010
Afdeling 18 Søren Sprogø E-commerce Guru work Grønnegade 3, st. tv. 8600 Silkeborg Danmark work 26727404 56.165787 9.537120 Søren Sprogø Cookies