Sådan sætter du kundens Google konti op
Denne artikel er mest tilegnet web og online marketing bureauer. Men alle andre er velkomne til at læse med.
Når jeg arbejder med de forskellige Google værktøjer for mine kunder, her snakker vi Adwords, Analytics Webmaster Tools osv., så render jeg tit ind i problemer, fordi kundens bureau eller website leverandør ikke har sat det hele korrekt op fra start af. Problemerne plejer at være:
- Udfordringer med at koble Adwords og Analytics sammen.
- Udfordringer med at koble Analytics og Webmaster Tools
sammen.
- Bureauet er rendt ind i begrænsningen med maks. 50 profiler i
Google Analytics på deres login.
- Bureauet kan ikke give mig administratoradgang til Analytics
kontoen, for så giver de mig også adgang til alle deres andre
profiler.
- Alle de forskellige værktøjer er oprettet under forskellige
logins, og ingen har det samlede overblik over hvad de er.
- Adgangen kan ikke overdrages 100% til website ejeren, da
bureauet har oprettet Adwords/Analytics/Webmaster Tools under deres
eget login.
- Eller login'et er oprettet i en tidligere medarbejders navn. Vedkommende er stoppet, og ingen kender brugernavn og password.
Og der er mange, mange flere problemer jeg ofte render ind i, når jeg på en kundes vegne skal til at have adgang til alle de forskellige værktøjer.
Derfor kommer her opskriften på, hvordan man sætter den slags op, så vi undgår alle problemerne!
Jeg håber bureauerne vil tage den til sig. Eller at alle i website og webshop ejere vil printe opskriften ud, aflevere den til jeres bureau, og sige: "Det er sådan her vi vil ha' det!"
Ét website, én Google konto
Den korte opskrift er, at du skal oprette en separat, "anonym" Google konto for hver eneste website du har eller leverer, og alle Google's services oprettes under denne. Og at du opretter en anden Google konto, som bureau adgang.
- Start din primære browser op, og gå ind og opret en Gmail
adresse.
Kald den noget ala bureaunavn.dk@gmail.com, og giv den et password, der er til at huske. Det er VIGTIGT at denne adresse ikke i forvejen er brugt til andre services, her tænker jeg især Adwords. Adgangen til den skal desuden deles, hvis i er flere medarbejdere i dit bureau.
Dette bliver dit "master login" fremover, og du kan med fordel være logget ind med det konstant i din primære browser.
- Opret et Adwords My Client Center (MCC) på denne
adresse. Det er derfor det er vigtigt, at der aldrig er oprettet
f.eks. Adwords på denne adresse, for ellers kan den ikke bruges til
MCC.
- Start en browser op, som du ikke bruger til dagligt. Personligt
bruger jeg Chrome til dette.
- Gå ind og opret en Gmail adresse på din kundes websites
vegne.
Kald den noget lignende websitenavn.dk@gmail.com, og giv den et password, der er til at huske.
- Husk at sætte forwarding på den ind til den adresse, du
oprettede i punkt 1, så du automatisk modtager alle notifikationer.
Det kan være beskeder så som afviste annoncer i Adwords eller
problemer med sitet i Webmaster Tools.
- Gå ind og opret en Analytics konto på kontoen
websitenavn.dk@gmail.com, og installer denne på websitet.
Når dette er gjort, så giver du bureaunavn.dk@gmail.com administratoradgang til denne.
Og her kommer ninja tippet: På denne måde kan du have adgang til flere end 50 websites i dit Analytics login!
- Opret en Adwords konto (hvis der er behov for det) på
websitenavn.dk@gmail.com.
- Link Adwords sammen med Google Analytics. Dette er enormt meget
nemmere, når det bliver gjort under det samme login. Og her hjælper
det dig desuden at du kører dette login i den samme,
ikke-dagligdags browser.
- Giv Administratoradgang på denne Adwords til din MCC konto. Her
hjælper det igen utroligt meget, at man kører de forskellige logins
i hver sin browser. Så kan man nemt ligge og skifte frem og tilbage
uden at skulle logge sig ind og ud hele tiden.
- Opret en Google Webmaster Tools konto under
websitenavn.dk@gmail.com, og verificer sitet. Når det er gjort, så
giver du administratoradgang til bureanavn.dk@gmail.com
- Link Webmaster Tools med Analytics. Igen igen er dette gjort
nemmere af, at det kører i det samme login i den samme
browser.
- Fortsæt eventuelt proceduren med at oprette en Google+ profil
og en Google Places profil under kundens gmail login, og giv dit
eget master login adgang til disse.
- Slut af med at skrive en mail til kunden, hvor du giver dem
websitenavn.dk@gmail.com e-mail adressen og dens password, gør
opmærksom på hvilke services der er oprettet under den, plus at du
har givet dig selv adgang til dem alle sammen.
Og hvis du er super servicemindet, så gør opmærksom på at de ad denne vej har fuld kontrol over deres forskellige services, og til enhver tid kan sparke dig ud, hvis de måtte ønske det. Forhåbentligt sker det ikke lige foreløbigt, men det er min erfaring, at kunder reagerer enormt positivt, når man gør dem opmærksom på det.
Det er i bund og grund opskriften. Og når du har gjort det et par gange, så tager det maksimalt 5 minutter at udføre den. Især, hvis du husker at gøre det i to forskellige browsere.
Hvis du har andre tips, så tilføj dem gerne herunder.