Hvor hurtigt bliver Google Analytics opdateret?
UPDATE 26.01.2012:
Jeg har gentaget testen, og det ser rent faktisk ud til at alle
Google Analytics data nu bliver opdateret inden for 11 minutter.
Dette er de begyndt på kort tid efter denne blog post er skrevet.
Kan være de læser med her :-)
I tidligere jobs er jeg ofte blevet bedt om lige at hive tal ud af Google Analytics for, hvordan det gik i går. Og hver gang har jeg spekuleret: Gad vide om Google overhovedet har indlæst de sidste nye data for det tidspunkt? Om den overhovedet er up-to-date?
Jeg har haft et lille eksperiment kørende det sidste halve år, med det formål at finde ud af hvornår man kan stole på, at alle data er læst ind i Google Analytics.
Metode
Måden jeg har gjort det på er, at have et lille script kørende, der hver 10. minut går ind i Google Analytics API'et og henter forskellige nøgletal for "sidste uge". Ved at hente alle disse oplysninger over i Excel, kan jeg så regne ud hvornår Analytics er færdig med at tælle sammen.
Jeg har valgt at fokusere på de nøgletal der er vigtige for en netbutik og som bruges til en typisk konverteringstragt: Visits, Goals, Adwords Cost, Transactions og Revenue.
Vær opmærksom på, at API'et er hurtigere opdateret, end når du sidder og kigger på rapporter i din browser. Typisk kan der gå yderligere en 3-4 timer.
Resultat
Følgende tabel viser, hvor lang tid der i gennemsnit går, før de forskellige nøgletal er fuldt opdaterede. Dataene er indsamlet hen over 14 uger i foråret/forsommeren 2011.
Nøgletal | Tid før fuldt opdateret (hh:mm:ss)
|
Visits | 00:12:00 |
Goals | 00:14:59 |
Transactions | 20:22:04 |
Revenue | 00:14:59 |
Adwords Cost | 20:22:04 |
Hvad dette viser er, at nogle tal er klar allerede inden for 15 minutter, mens andre først er klar efter 20,5 timer.
Det undrer mig dog meget at Revenue er talt sammen allerede efter 15 minutter, mens antal transaktioner først tælles sammen efter 20,5 timer. For dataene kommer jo samme sted fra, og sammentæller den det ene, burde den også kunne sammentælle den anden.
Igen skal man lige være opmærksom på, at der kan gå yderligere 3-4 timer, før dataene er til rådighed i de browser baserede rapporter.
Og hvad kan man så bruge det til?
Det er vigtigt at vide, at der kan gå op til 24 timer før alle data ligger klar i Google Analytics.
Sidder du f.eks. og kigger på min rapport-over-alle-rapporter, ja så nytter det ikke så meget at inkludere i går i datovalget. Især ikke, hvis man sidder og kigger på de vigtigste metrics så som pris-per-ordre.
For så kan man nemt sidde mandag morgen med armene i vejret over, hvor godt ens Adwords kampagner kører. For så dagen efter at have nogle helt andre tal, når man vil blære sig over for chefen...