Dec
19
2011

Gider jeg læse det her nyhedsbrev?

Jeg har før fablet om, at nyhedsbreve er det rene guld. Første skridt på vejen er dog, at overtale modtagere til at åbne dine nyhedsbreve. Her tester folk ofte forskellige versioner af emne-linien, og arbejder med at finde det perfekte format.

Men der findes også et andet vigtigt, overset punkt på vejen til at overtale folk til at åbne dit nyhedsbrev!

Preview vinduet er uden grafik

I de fleste desktop-baserede e-mail klienter i dag, findes der et såkaldt preview vindue. Det gælder både alle versioner af Outlook, men også mange web-baserede klienter.

Og fordi det optager en kæmpe del af skærmområdet, så får det enormt meget opmærksomhed når modtageren helt intuitivt skal vurdere, om det er noget hun gidder bruge tid på eller ej.

Den store udfordring med preview området er så, at det som standard ikke viser billeder! Så har du testet hvordan dit nyhedsbrev ser ud, hvis al grafikken ikke bliver loadet?

Et eksempel: Vil du bruge tid på det her nyhedsbrev? Synes du at budskabet måske kan være så relevant, at det fortjener at du downloader grafikken?

Smaahjerter, preview

Har jeg problemer med at læse det nyhedsbrev? Det må så blive et "ja", der er jo ikke andet end røde krydser i det.

Og hvad med denne her?

AVform, preview

Julehilsener er da meget fine, men hvorfor skulle jeg bruge tid og kræfter på at loade det? Hvad er relevansen?
Faktisk synes jeg den står og råber og skriger på, at jeg klikker på det nederste "klik her"-link...

Previewet kan også have problemer med at kæmpe om opmærksomheden, især i f.eks. Gmail. Kan du i nedenstående eksempel hurtigt vurdere, om budskabet er relevant for dig?

Happii, preview

Godt nok står emnelinien med store bogstaver. Men det er midt imellem andre elementer på siden, der står og råber på opmærksomhed. Prøv f.eks. at lave squint-testen på den.

Ikke godt. Men hvad kan man så gøre ved det?

Alt-tekst på din grafik

Hvis du absolut insisterer på, at have grafisk tunge nyhedsbreve, så sørg for at få placeret dit budskab i alt-attributten på din kampagnegrafik, og dit navn i grafikken for dit logo.

For vises grafikken ikke, så vil denne tekst som regel blive vist istedet for i de fleste klienter.

Bon'a Parte plejer at lave nogle ekstremt flotte og meget grafiske tunge nyhedsbreve. Men prøv at se hvordan disse ser ud, hvis grafikken ikke bliver loadet (hvilket den jo ikke gør som standard):

Bon'a Parte, preview

Og sådan ser det ud med grafikken loadet:

Bon'a Parte, med grafik loadet

Bon'a Parte er virkeligt ved at have styr på designet af deres nyhedsbreve! Også på tide, de har jo lavet nethandel i snart 100 år.

Dit budskab som klar tekst

Et andet trick er, at have sit budskab i klar tekst, så højt oppe som muligt.

Houseofkids, ren tekst

Det eneste House of Kids her mangler er, lige at få smidt en alt-tekst ind på deres logo (det øverste, røde kryds) med deres firmanavn. Ellers er den lige i vinkel, der er vist ingen tvivl om, hvad det nyhedsbrev går ud på.

Kom i sving

At udsende nyhedsbreve er ikke det samme som at sende en simpel mail! Så snart man begynde at grave lidt i emnet render man ind i emner så som spam filtre, white listing, client testing, A/B split tests, subject line tests, HTML problemer osv. osv. osv. Det kan virkeligt blive komplekst.

Men til gengæld, så er der altså enormt meget at hente! Hvilket du naturligvis godt er klar over, hvis du har styr på din e-mail tracking.

Har du bare 100 modtagere, vil jeg påstå at det kan betale sig at arbejde med det. Omend ikke for andet, så for at have 100% styr på det, når du begynder at have en pæn stak modtagere.

Og trænger dine nyhedsbreve til et review, så er du naturligvis mere end velkommen til at tage fat i mig :-)

 Super relevant, synes selv tit jeg modtager nyhedsbreve hvor det ser forkert ud, og man skal sidde og trykke på flere knapper før man ser det korrekt. Dette indlæg kunne mange få glæde af der udsender nyhedsbreve, det vil helt klart have en super indflydelse på hvor mange man konvertere senere

Tak for artiklen.
Morten , den 19. december 2011 14:51:16
.
 Hej Søren
Godt indlæg, og du har helt ret i at der tilsyneladende er for få der tester deres nyhedsbrev.

Jeg modtager en del nyhedsbreve, nogen fordi de er interessante for mig, og andre fordi jeg er nysgerrig i hvordan de håndterer deres mail marketing.

Og jeg modtager også rigtig mange af den slags som du giver eksempel på, hvor det hele er bygget op i grafik, og jeg skal være mere end almindelig interesseret for at jeg gider at loade det hele, eller se webversionen.
Bachmann , den 19. december 2011 15:07:26
.
 ganske fin artikel søren..
Jeg undre mig dog over du roser bon aparte så meget når de sender dig et nyhedsbrev som tydeligvis appellere til kvinder med den kvindelige model og de utrolig mange valgmuligheder..
Nicolai , den 19. december 2011 20:47:41
.
 @Nicolai: Bon'a Parte gør nogle ting rigtigt godt, og nogle andre ting rigtigt skidt.

De har MANGE modtagere af deres nyhedsbrev, kan jeg hilse og sige, så de burde virkeligt kunne hente noget via segmentering og målretning af deres nyhedsbreve.

Disclaimer: Jeg har tidligere været ansat hos Bon'a Parte. Det var dem, der fik mig tændt på at arbejde med e-handel. Dermed har jeg en del insider-viden på hvad de gør godt & skidt.

@Morten: Super tip! Jeg havde da helt glemt lige at lave lidt reklame for den e-bog.
Søren Sprogø , den 20. december 2011 11:59:57
.
 @Nicolai
Det kunne også være, at vi hos BON'A PARTE bare vidste, at Søren er mest tiltrukket af strikcardigans i mørk sennepsfarve ;-)

@ Søren
Hej Søren, og tak for mention i din gode blog :-) Hold øje med vores nyhedsbreve - der vil ske mange ændringer på den front i 2012 ;-)

Martin Pihl
BON'A PARTE, E-Commerce Manager
Martin Pihl , den 20. december 2011 15:38:54
.
 @Martin: Det vil jeg glæde mig til at følge med i :-)
Søren Sprogø , den 21. december 2011 11:58:51
.
 Det er helt klart elementer, som der skal kigges på når man designer nyhedsbreve og kigger på åbningsrater, men der er ingen tvivl om at titlerne og at have tekst format i toppen er et af de elementer der har skabt de bedste åbningsrater og CTR for de kunder vi har lavet nyhedsbreve til, for ikke at tale om layoutets opbygning.

Af logiske årsager kan jeg ikke afsløre for meget, men vi har testet 3 forskellige typer layout op i mod hinanden med samme indhold, og forskellen kan udsvinge med op mod 25% i CTR, så det er helt klart et område der også bør testes på. "less is more" kommer til sin ret.

Men det bør naturligvis stå i samspil med brandingstrategien.

Fin gennemgang.
Steffen Daleng , den 7. januar 2012 18:16:07
.
 Rigtig godt indlæg med mange gode tips, ser frem til at følge med i dine andre blogs :)
Toke Terkelsen , den 15. januar 2012 08:31:25
.
 
Om mig
Jeg er en pragmatisk midtjyde med mere end 25 års erfaring i IT-branchen, de sidste 16 med alt inden for eCommerce.
Se hvad jeg kan gøre for dig
Eller se min referenceliste
 
Nyhedsbrev
Få besked per mail, når der er nye posts her på bloggen
 
Tilmeld nyhedsbrev
 
Samtidigt får du en mail med de bedste indlæg, så du ikke behøver at vente på guldkorn.
 
Få det som RSS feed     RSS feed
Få også kommentarer, sitemap
Kategorier
 
Søg
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
GA tricks: Skaffer mine kampagner nye eller gamle kunder? vinder af SEMaward 2011
 
Google Analytics rapporten over alle rapporter, vinder af SEMaward 2010
Afdeling 18 Søren Sprogø E-commerce Guru work Nyvangen 28 8600 Silkeborg Danmark work 26727404 56.165787 9.537120 Søren Sprogø Cookies