Nov.
04
2011

Skal jeg lave Adwords på mit eget navn?

Skal du lave Adwords annoncer på dit eget navn? Kan det virkeligt passe, at du på den facon skal betale for besøgende, der helt sikkert er ude efter din webshop? Klikker de alligevel ikke på det organiske resultat?

Svaret er: Ja! Du skal lave annoncer på dit eget navn. Men det behøver ikke nødvendigvis være så negativt.

Historien om de to brugere

Hver gang jeg bliver stillet dette spørgsmål, plejer jeg at fortælle en lille historie:

Engang for lang, lang tid siden, lavede jeg en usability test for et site, der udlejer ferielejligheder i Spanien.

Jeg havde fundet mig to testpersoner, lige midt i målgruppen. Manden er travl og højtuddannet ingeniør, konen pædagog på halvtid, og de har to børn.

Jeg gav dem hver især følgende scenaria: Forestil jer at i har besluttet jer for at tage på ferie i Spanien til sommer, og nu vil i finde en ferielejlighed dernede at leje. Sæt i gang!

Bonus ninja-tip: Istedet for at sætte dem direkte foran det site jeg ønskede at teste, så satte jeg dem ned foran en "blank" computer. På den måde observerede jeg hvordan de søgte, hvilke ord de søgte med, og endda hvad de synes om nogle af de konkurrende sites.

Og her kommer det interessante: Begge personer startede på nøjagtigt samme facon. De startede en browser op, gik ind på Google, søgte på "ferielejlighed spanien", og klikkede med det samme på det første der dukkede op! Hvilket naturligvis var en Adwords annonce.

Efter testen var ovre, spurgte jeg dem begge: Er du klar over, at det første du klikkede på i søgeresultatet rent faktisk var en betalt annonce?

Manden: "Ja da. Men siden de har råd til at ligge der, så er de nok også relevante for min søgning."

Konen: "Næh, det var jeg ikke klar over. Men jeg kom da ind på en side, der havde noget at gøre med det jeg søgte. Skulle jeg have gjort anderledes?"

Dette er et mønster jeg har observeret ret ofte i usability tests. Brugere klikker tit på det første og bedste, der dukker op. Nogle gange endda totalt ubevidst og ukritisk. Tænk nu, hvis det var en af dine konkurrenter, der lå øverst...

Vær sikker på at klikket går til dig

Som nævnt, så klikker brugerne ofte ukritisk på det første, der dukker op. Ved hjælp af en ordentligt designet Adwords annonce, kan du være sikker på at klikket går til dig.

Se for eksempel søgeresultatet, når man søger på Wupti:

Wupti SERP

Total dominans på side et, blandt andet pga. en Adwords annonce, der optager en masse plads og opmærksomhed. Den skubber alt andet længere ned af siden, og sikrer at klikket går til dig.

Det behøver ikke koste en bondegaard

Lad mig komme med et par tips til at gøre det rigtigt, uden at du betaler enorme summer for trafikken:

  1. Opret en seperat Adwords kampagne til det, lad være med at proppe den ind under andre.

    En af årsagerne er, at trafikken gerne skulle konvertere rigtigt godt. Og ligger annoncen gemt ind under en anden kampagne, vil det skævvride dine statistikker.
  2. En anden årsag til seperat kampagne er, at så kan du lave nogle passende sitelinks. Sitelinks er de ekstra links, du ser nedenunder annoncen, og disse oprettes på kampagneniveau i Adwords.

    Sitelinks er vigtige fordi de trækker ekstra visuel opmærksomhed til din annonce, og skubber alt andet længere ned ad siden.
  3. Byd lavt.

    Så koster det dig ikke alverden, og Google skulle gerne alligevel sørge for at prioritere din annonce højt. De ved jo godt at det er dig der ejer sitet, så du er højst sandsynligt den mest relevante i forhold til søgningen.
  4. Men lad være med at starte med at byde alt for lavt, start f.eks. med 2 kr. Det er nemlig vigtigt at Adwords hurtigst muligt får nogle data ind i systemet, så du kan blive placeret i toppen og få sitelinks med.

    Så kan du altid skrue prisen ned igen, når Adwords har fået data nok til at vurdere din annonce.
  5. Husk at lave en trademarkansøgning inde i Adwords systemet.

    Det kan godt være lidt besværligt, og den går ikke altid igennem. Men sker det, så bliver den en lille smule for dine konkurrenter at annoncere på dit navn.
     

Så se at komme igang. Ellers risikerer du at en af dine konkurrenter stjæler en kunde fra dig.

 Fin opsummering. Og tilføj gerne med store typer, at man i hvert fald pinedød skal gøre det, hvis man har et delvist generisk navn, så der uden at være onde bagtanker involveret optræder stribevis af Adwords-annoncer.

"Hansens børnetøj", "Elektriker Pedersen" osv. vil alle få gavn af en solid Adwords-annonce for at mindske faren for hijacking af folk, der egentlig var på vej til deres website.
Frank Hellerup Madsen , den 4. november 2011 13:22:36
.
 @Søren - Fint indlæg og det er bestemt mere undtagelsen end reglen, at firmaer annoncerer for deres eget brand. Lad os få lavet om på det :)

Og hvis man har en fysisk butik, så kan tilføjelse af adresseudvidelser også gøre det umanerligt nemt for de søgende at finde den nærmeste afdeling.

Prøv eksempelvis at google "Nykredit".

Vupti - direkte link til Google Maps med de nærmeste afdelinger plottet ind :)

@Frank - Hvis elektriker Pedersen begyndte at regne på, hvor mange kunder han havde tabt på den konto, så ville han vist sætte strøm til sig selv.

Og så kan det nok heller ikke helt udelukkes, at der findes onde typer, der bevidst forsøger at stjæle Hr. Pedersens kunder.

De findes jo - de der Black Hat AdWords folk :)
Troels Kjems , den 4. november 2011 14:02:28
.
 Fint indlæg Søren.

Jeg synes også det er vigtigt at understrege at PPC ikke nødvendigvis kapitaliserer på SEO trafikken. Jo du kan ikke undgå at PPC "stjæler" noget af den organiske trafik, men man vil næsten med garanti opleve en stigning i trafikken, når man lægger begge trafikkilder sammen.

Den udfordring jeg nogle gange møder hos kunder, er at de ikke forstår, hvorfor PPC+SEO øger den totale trafik sammenlignet med SEO alene.
Johan Micheelsen , den 8. november 2011 13:16:58
.
 @Johan: God pointe.

Næste gang, så prøv følgende historie på kunderne:

Der er plads til ca. 10 resultater på en skærmfuld af en søgeside.

Ligger du der med ét resultat, så er der 10% chance for at folk klikker på lige netop dig.

Ligger du der 2 gange, så er der dobbelt så stor chance!

Ja, jeg ved godt det ikke helt passer, og at det er over-over-simplificeret. Men den plejer at være til at forstå for kunder.
Søren Sprogø , den 8. november 2011 14:04:39
.
 @Michael: Kigger man på en Adwords konto samlet, så render man ind i det, der hedder law-of-averages: Står man med det ene ben i en kummefryser og det andet på en kogeplade, så går det gennemsnitligt ganske udemærket :-)

At proppe annoncerne på ens eget brand ind i sin egen Adwords kampagne, er første skridt til at undgå dette. Nøjagtigt som jeg nævner i punkt 1.

Hvis man som "Adwords bruger" ikke er nået længere end det, og ikke kigger på ens Adwords på kampagne eller annoncegruppeniveau (alt efter hvordan kontoen er struktureret), så kan det hele næsten være ligemeget. Så er man alligevel ikke på et niveau, hvor man er dygtig nok til at analysere på økonomien bag Adwords.

Altså, ifølge min ydmyge mening :-D
Søren Sprogø , den 20. februar 2012 13:38:17
.
 
Om mig
Jeg er en pragmatisk midtjyde med mere end 25 års erfaring i IT-branchen, de sidste 16 med alt inden for eCommerce.
Se hvad jeg kan gøre for dig
Eller se min referenceliste
 
Nyhedsbrev
Få besked per mail, når der er nye posts her på bloggen
 
Tilmeld nyhedsbrev
 
Samtidigt får du en mail med de bedste indlæg, så du ikke behøver at vente på guldkorn.
 
Få det som RSS feed     RSS feed
Få også kommentarer, sitemap
Kategorier
 
Søg
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
GA tricks: Skaffer mine kampagner nye eller gamle kunder? vinder af SEMaward 2011
 
Google Analytics rapporten over alle rapporter, vinder af SEMaward 2010
Afdeling 18 Søren Sprogø E-commerce Guru work Nyvangen 28 8600 Silkeborg Danmark work 26727404 56.165787 9.537120 Søren Sprogø Cookies