Jan.
19
2011

Bliver dine Adwords annoncer ikke altid vist?

Hvis man kører med uendeligt Adwords budget, eller i det mindste med temmeligt højt budget, så kan man af og til godt undre sig over, hvorfor ens annoncer ikke altid bliver vist.

Der findes 3 "skjulte" kolonner inde i Adwords, der kan være med til at fortælle dig dette.

Sådan får du kolonnerne frem i Adwords

De 3 kolonner finder du inde i Adwords ved at klikke dig ind under Kampagner, kolonner og så klikke alle "Konkurrencemæssige målinger" til.

Adwords kolonner, visningsandele

Nu skulle du gerne helt ude til højre have fået tre nye kolonner, når du klikker dig ind under Kampagner.

Eksempel på Adwords kolonnerne

Her kan du se et eksempel på de tre kolonner.

Adwords visningsandel eksempel

Den første kolonne, "Visningsandel", fortæller hvor mange gange ud af alle søgninger, din annoncer er blevet vist. For Kampagne nr. 1 i eksemplet kan vi altså se, at kampagnen er blevet vist 72% af alle de mulige gange. Og for de to andre kampagner ser det endnu værre ud.

Kolonne nr. 2, "Mistet IS (budget)", viser om det simpelthen er fordi at budgettet ikke er højt nok. Kampagne 1 og 3 er på 0%, så budgettet er helt fint. Der er altså en anden årsag til, at deres annoncer ikke altid bliver vist.

Kampagne 2 derimod kan godt trække væsentlig mere trafik ved at budgettet bliver forøget. Så hvis økonomien bag kampagnen (pris-per-ordre) ellers ser fornuftig ud, så er det bare med at give den gas.

Kolonne nr. 3, "Mistet IS (rangering)", fortæller, om de manglende visninger er på grund af en lav, gennemsnitlig Quality Score på kampagnens keywords. Ja, du læste rigtigt: Du er ikke garanteret at din annonce bliver vist, selvom du sætter et mega budget op og en kæmpe klikpris. Du bliver også nød til at have høj kvalitet i dine kampagner.

For Kampagne 2 i eksemplet ser det fint ud. 6% mistede visninger på grund af Quality Score problemer er vist fint nok, du vil altid have et par keywords hist og her i en kampagne, der trækker ned.

Kampagne 3 derimod har problemer. Budgettet er fint nok, men der skal virkelig arbejdes med annoncetekster og landing pages for at bringe Quality Score op. Gøres dette, så er der kæmpe potentiale i at tiltrække mere trafik. Og igen, så skal økonomien (pris-per-ordre) selvfølgelig også se fornuftig ud.

Og hvad kan det så bruges til?

Når man kører efter uendeligt budget metoden, så kan de tre kolonner lynende hurtigt give dig indblik i, hvor der er mest potentiale at hente. Og hvor du derfor bør fokusere.

Ovenstående eksempel fortæller mig helt klart, at jeg straks skal ind og sætte budgettet op for Kampagne 2. Og at jeg har et stort arbejde foran mig med at forbedre Quality Score på Kampagne 3. Dejligt, så ved jeg hvor jeg skal starte :-)

Kendte du til de tre kolonner i forvejen? Og bruger du dem overhovedet?
Så vil jeg da mægtigt gerne høre om det i en kommentar herunder.

 Mistede visninger pga. rangering viser at jeg nok har noget at arbejde med, på ~14%.
Tak for tip :-)
Robert Rungholm , den 19. januar 2011 14:56:37
.
 Det er spændende metrics, men man skal dog huske at især Rank Metric ikke behøver sige for meget.

Som Søren skriver, så er der bare nogle søgeord i din konto, som ikke kan få et højt kvalitetsresultat. Det er enten pga. søgeordets kategori eller i hvor relevant det er til dine produkter.

De nye tal er dog gode til at overbevise kontoejere om hvorfor det er vigtigt at arbejde med kontoens kvalitetsresultat eller øge budgettet.
Andreas Lolk , den 19. januar 2011 15:22:52
.
 kan det passe at man ikke kan få kolonnerne frem, under annoncer eller lign. spørgsmålet er: hvordan finder man ud af hvor de 6% stammer fra?? min er på 22% hehe kunne godt tænke mig at forbedre det:-) super indlæg endnu engang -det kan jo være jeg faktisk kommer til at spare penge på det.

vil helt sikkert følge med i kolonnerne fremover :-)

takker Mvh Omar
omar , den 20. januar 2011 10:46:25
.
 @omar: Yeps, det fungerer kun på kampagneniveau. Hvilket giver mening, når det drejer sig om "Mistet IS (budget)".

Når det drejer sig om "Mistet IS (rangering)", så klik dig ind under keywords og sorter efter Quality Score (kan være du også lige skal slå denne kolonne til). Start fra en ende af, der hvor du har lavest QS.
Søren Sprogø , den 20. januar 2011 12:27:09
.
 Ny viden for mig - tak!
Peter Lauge , den 24. januar 2011 21:47:04
.
 Jeg synes ikke jeg kan få Mistet Visningsandel (rangering) vist på Annoncegruppe niveau, kun Kampagne niveau.

Har I andre prøvet det samme?
Robert Rungholm , den 8. februar 2011 10:09:42
.
 @Robert: Yeps, de fungerer kun på kampagneniveau. Desværre.
Søren Sprogø , den 8. februar 2011 11:59:35
.
 Hvor fedt tip at få - noget er godt noget er skidt, men jeg som andre har jeg også noget herinde jeg skal arbejde med. Det er mest landinpages/annnoncetekst.

Det gav om ikke andet også en viden om at det "uendelige" høje tal jeg har på min annoncering det er ok og der faktisk ikke kan spyttes flere penge i det lige nu... kun optimeres :)

Tak for indspark - al viden om analytics er guld for mig!
Christian Kjær , den 4. marts 2011 00:49:01
.
 
Om mig
Jeg er en pragmatisk midtjyde med mere end 25 års erfaring i IT-branchen, de sidste 16 med alt inden for eCommerce.
Se hvad jeg kan gøre for dig
Eller se min referenceliste
 
Nyhedsbrev
Få besked per mail, når der er nye posts her på bloggen
 
Tilmeld nyhedsbrev
 
Samtidigt får du en mail med de bedste indlæg, så du ikke behøver at vente på guldkorn.
 
Få det som RSS feed     RSS feed
Få også kommentarer, sitemap
Kategorier
 
Søg
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
GA tricks: Skaffer mine kampagner nye eller gamle kunder? vinder af SEMaward 2011
 
Google Analytics rapporten over alle rapporter, vinder af SEMaward 2010
Afdeling 18 Søren Sprogø E-commerce Guru work Nyvangen 28 8600 Silkeborg Danmark work 26727404 56.165787 9.537120 Søren Sprogø Cookies