Aug.
05
2010

Har dine kunder syn som en jagerpilot?

En af mine yndlingsaversioner, når det kommer til online design, er misbrug af fonte og skrifttyper. Mest af alt fordi det er så simpelt, og alligevel bruger 9 ud af 10 fonte forkert i deres shop.

Oftest er det så basalt som at al skrift simpelthen er skrevet med for små bogstaver, og idag faldt jeg over et nyt, godt eksempel på dette, som har fået mig til blækhuset.

Kunder med øjne som jagerpiloter

Hvis tekst på et website bliver for lille bliver det simpelthen træls at læse. Man bliver tung i hovedet af det, og har ofte helt ubevidst ikke så meget tålmodighed som ellers. Noget, der er meget negativt, hvis du forsøger at overtale nogen til at købe noget.

Desuden siger en gammel tommelfingerregel inden for trykkerbranchen, at hvis tekst overstiger 55 tegn per linie, så begynder øjet at have problemer med at skifte linie. Og igen gidder man ikke læse så megen tekst.

Et eksempel

Shoppen jeg faldt over i dag er Steenholt.com.

Steenholt.com

De bruger godt nok små bogstaver!

Prøv følgende lille praktiske øvelse:

  1. Åben deres "Om os"-side. Eller tag en vilkårlig produktside.
     
  2. Zoom ind i din browser ved f.eks. at holde Ctrl-tasten nede og ryk med din mus' scroll-hjul.
     
  3. Ser det grimmere ud?

    Hvis nej, så hop tilbage og gentag punkt 2.

    Hvis ja, så zoom lige ud en gang mere.

Du har nu fundet den font-størrelse, som sitet BURDE have været designet med!

Prøv at gøre samme øvelse med andre sites, du kunne eventuelt starte med dit eget :-)

Hvorfor er det nu sådan?

Det kan virkelig undre en at så mange bruger en alt for lille font, når det nu til dags tager maks. 5 minutter at gøre den større. Men der er rent faktisk en årsag til det:

I rigtigt mange af disse tilfælde, er fonten Verdana 10px valgt. Hvorfor det? Jo, fordi kode ser rigtigt pænt ud i denne font og størrelse, og som regel er det en kode-nørd, der har implementeret designet!

Uden at tænke over det, har han valgt hans favorit-font til al tekst. Og hvis man ikke lige er opmærksom på problemerne i det, så får man det aldrig rettet til en font, der passer ens målgruppe bedre.

Slap a', det er jo bare tekst!

Nej, det er "ikke bare" tekst!

De fleste sites forsøger at overtale brugeren til en eller anden form for action, som regel i form af et salg. Og hvis du kan fastholde brugeren i bare 500ms længere ved ikke at gøre dem trætte af at lytte/læse til dig, så er der større chance for at du opnår dit mål.

En kæmpe stor del af konverteringsoptimering består af ikke at gøre brugeren ubevidst træt af at surfe rundt på dit site. Og når der er tale om det ubevidste, så tæller de små detaljer en hel del.

Tror du ikke på mig?

Så er der masser af undersøgelser, der kan bakke min påstand op med facts.

Kunne du lide denne blog post?
 
Så giv mig mægtigt gerne en +1, så jeg ved at jeg skal skrive mere af denne slags. Eller læg en kommentar herunder, så jeg ved om det jeg skriver er godt / skidt.
12 kommentarer
 Hej Søren,

Jeg vil give dig helt ret. Jeg er dog nysgerrig efter hvad du selv vil anbefale at man bruger?
Mikael Rieck , den 5. august 2010 15:38:29
.
 Jeg vil anbefale min lille praktiske øvelse.

Den perfekte størrelse afhænger af resten af dit layout og design, man kan desværre ikke så godt generalisere om det.
Søren Sprogø , den 5. august 2010 15:45:27
.
 Hvis man bruger Verdana til brødteksten, så er 11 eller 12px umiddelbart at foreslå.

Jeg havde på et tidspunkt en god artikkel liggende omkring korrekt valg, men har den desværre ikke længere :(
Michael Østergaard , den 5. august 2010 15:52:38
.
 kort og godt :-) i like et a lot. har hørt det flere gange. men fed fidus til at prøve sig frem.

Mvh Omar
omar , den 5. august 2010 15:56:31
.
 Endnu bedre eksempel på dette restaurant-website:

http://www.rasmusoubaek.dk/

Hvis maden er lige så små portioner som teksten, så er der tale om verdens højeste portionspriser.

I øvrigt har Søren helt ret i, at tekst ofte er et problem, og det er både tekststørrelse, linielængde, kontrastforhold og typografi, der kikser.

Især reklamebureauer kan være begejstrede for mørkegrå tekst på lysegrå baggrund. Det gode er, at den manglende kontrast gør linielængden ligegyldig.

Der er ingen, der kan se teksten alligevel. :-)
Martin Frederiksen , den 5. august 2010 21:37:18
.
 Helt enig!
Af uforklarlige årsager er der dog en stor klump grafiske designere, der åbenbart synes det ser cool ud med de minimale skrifter - måske ud for en af fortidens deviser om, at teksten intet betyder - det er billederne, der skal fortælle ALT....
Men det er en stor misforståelse - teksten ER stadig essentiel for næsten alle sites, det kan vi - og alle usability-eksperter - nok hurtigt blive enige om. :-)

I sig selv er det vigtigt, da det jo bare er langt mere behageligt for ALLE brugere, hvis teksten er stor nok og tilpasset til at være letlæselig, men jeg vil desuden gerne knytte en kommentar til det andet fokus - brugerne med "særlige" behov: Der kan være en tendens til, at fokus på at gøre teksten "brugervenlig" glemmes, hvis et site ikke decideret henvender sig til "ældre" og svagtseende. I den forbindelse er det dog værd at bemærke, at man faktisk IKKE skal tænke "80-årige og halvblinde" som den gruppe, men derimod inkludere den kæmpe mængde brugere, der bruger briller/linser og/eller bare nærmer sig de 50 år og har blot en smule nedsat syn - måske ikke engang nok til, at de ellers gide gå med briller: De vil være markant mere generede af en lille skrifttype end dine eksempelvis nogle-og-30-årige øjne og din ca. 24-årige programmør/designer/multimediefyr.. ;-)
(Frit efter et Useit.com-indlæg, hvis jeg ikke huser meget galt :-) ..)
Christian Brix fra Eee Pc Bloggen , den 7. august 2010 09:04:40
.
 @Christian: Fuldkommen rigtigt, det glemte jeg helt at nævne i artiklen.

Jeg hørte engang en slynge et tal ud om, at så snart bare dele af din målgruppe er over 30 år, så har 20% af dem synsproblemer. Desværre har jeg ikke lige kunnet finde nogle statistikker, der bakker det op.
Søren Sprogø , den 7. august 2010 11:05:56
.
 Fin artikel, men kode er da altid skrevet i Courier eller Courier New. Har godt nok aldrig set Verdana og så 10px? Og du må da mene 10pt.

Så ved ikke helt hvordan du kan konkludere det, men er ellers enig i resten af artiklen.
Morten Kaltoft , den 7. august 2010 16:56:18
.
 Rigtig god artikel. Thumbs up ! :) Efter jeg læste dette, har jeg leget lidt skriftstørrelser på mine blogs. God effekt synes jeg.
Christian Holm , den 13. august 2010 12:04:51
.
 Rigtig god artikel.

Ja dét med synet rammer een pludseligt - og måske netop der hvor man er ved at være købestærk...

Tekster er vigtige - gode tekster er guld værd og læsevenlige tekster er uundværlige.

Nu skal jeg så bare lige have fundet ud af hvorfor InternetExplorer og Firefox ikke viser skriftstørrelserne lige store...
Bo Kalvslund , den 15. august 2010 23:18:50
.
 Smukt Søren! Dejligt at du bringer det på banen - det er af de ting, jeg selv flipper over til hverdag ;-)

Jeg ser det gang på gang - lillebitte fontstørrelse kombineret en linjelængde på 100+ tegn. Det er altså nogen af en udfordring at stille ens potentielle kunder overfor. Det svarer lidt til at sige: "Ha - tror du bare, du kan komme her og læse mine fede tekster? Du kan godt tro om!".

Og så er det altså ikke så mærkeligt, at folk ikke har særligt stor tiltro til, at teksterne betyder meget for konverteringsgraden...

Personligt er jeg stor tilhænger af Arial - den går super skarpt igennem...

- Michael
Michael Lykke Aagaard , den 23. november 2010 11:14:30
.
 Jeg vil også give dig helt ret i at mange bruger en alt for lille font på deres websites.

Jeg kan dog ikke lade være med at undre mig over, hvorfor du selv benytter dig af en meget lille font her på din blog? Samtidig overskrider du også de 55 tegn pr. linje.

Men når dette er nævt, syntes jeg du har fokus på et meget relevant emne.
Kenni Nielsen , den 27. november 2010 00:34:27
.
Læg en kommentar
.
Navn
E-mail
Website
To plus syv?
Kommentar
Bemærk: Dit website link i kommentarer har NOFOLLOW. Det betyder det ikke har nogen SEO-mæssig værdi, så du kan lige så godt angive dit rigtige navn og et relevant link. Kommentarer, der bryder med dette, vil blive slettet øjeblikkeligt.
 
Det du indtaster som navn, e-mail og website vil desuden blive gemt i en cookie i din browser, så det er nemmere for dig næste gang du vil skrive en kommentar. Det er desværre ikke muligt at frabede sig dette.
 
Om mig
Jeg er en pragmatisk midtjyde med mere end 20 års erfaring i IT-branchen, de sidste 10 med alt inden for eCommerce.
Se hvad jeg kan gøre for dig
Eller se min referenceliste
 
Nyhedsbrev
Få besked per mail, når der er nye posts her på bloggen
 
Tilmeld nyhedsbrev
 
Samtidigt får du en mail med de bedste indlæg, så du ikke behøver at vente på guldkorn.
 
Få det som RSS feed     RSS feed
Få også kommentarer, sitemap
Kategorier
 
Søg
Jeg anbefaler
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
GA tricks: Skaffer mine kampagner nye eller gamle kunder? vinder af SEMaward 2011
 
Google Analytics rapporten over alle rapporter, vinder af SEMaward 2010
Afdeling 18 Søren Sprogø E-commerce Guru work Grønnegade 3, st. tv. 8600 Silkeborg Danmark work 26727404 56.165787 9.537120 Søren Sprogø Cookies