Nov.
03
2008

God Adwords annoncetekst bliver ENDNU vigtigere

Google vil snart implementere en række ændringer i vurderingen af, hvilken position de forskellige Adwords annoncer skal have i et søgeresultat. 

Ændringerne fokuserer endnu mere end tidligere på, at vise de mest (for brugeren) relevante annoncer. Og de giver dig nu mulighed for at få en højere position end konkurrenter med højere budpriser, ved at have en mere relevant annonce!

Hvad bestemmer en Adwords annonces position

Først, lige en gennemgang af, hvad Google bruger til at vurdere, hvilken position en given Adwords annonce skal have:

  • Budpris
    Det beløb, du maksimalt er parat til at betale for et klik.
     
  • Click-through rate (CTR)
    Hvor mange klikker på din annonce, kontra hvor mange gange bliver den vist.
     
  • Landing Page relevans
    Hvor relevant er den side, brugeren havner på når man klikker på annoncen, i forhold til hvad de søgte på?

Der findes flere parametre Google kigger på, når de vurderer en annonces relevans i forhold til søgningen. Men ingen kender den nøjagtige formel, og disse tre er dem jeg personligt vurderer har størst betydning.

Det nye i Adwords vurdering

Google vil nu lægge endnu mere vægt på CTR og tillade annoncer med en god klikrate at springe flere positioner op ad ranglisten. I nogle tilfælde helt op i den gule boks lige oven over et søgeresultat, som normalt er forbeholdt annoncer med en høj budpris og høj relevans på keywords med stor konkurrence.

Højere CTR giver bedre Adwords position

Og hold nu fast:
Dette betyder, at du kan komme langt foran dine konkurrenter uden at betale mere!

Og dette ved f.eks. at have en bedre og mere relevant Adwords annoncetekst, som skaffer dig en højere CTR.

Se, det må da være guf for drevne eKøbmænd, her i disse krisetider og med julehandlen for døren!

Har du erfaringer med at opnå bedre placeringer, ene og alene igennem bedre annoncetekster? Er Adwords annoncetekster overhovedet noget du bruger tid på at teste?

Jeg vil mægtigt gerne høre om dine erfaringer.

Læs desuden SørenJ's mere tekniske gennemgang af Google Quality Score, det Google bruger til at vurdere en annonces position. Samt hvordan de nye ændringer påvirker denne.

Kunne du lide denne blog post?
 
Så giv mig mægtigt gerne en +1, så jeg ved at jeg skal skrive mere af denne slags. Eller læg en kommentar herunder, så jeg ved om det jeg skriver er godt / skidt.
4 kommentarer
 Ændringerne skulle nu være foretaget:
http://adwords-da.blogspot.com/2008/11/opdatering-af-kvalitetsberegning-er-nu.html

Det bliver spændende at se, om ens annoncetekster pludseligt skifter position.
Søren Sprogø , den 5. november 2008 08:21:28
.
 Hej Søren.
Tak for din kommentar til min egen artikel omkring QS. Så blev jeg jo nødt til at læse dit indlæg som du refererer til ;o)

Det er ikke for at være en nar, men din kommentar omkring springet til det gule felt pga. CTR er forkert...

Fordi en annonce har en høj CTR ryger den automatisk ikke i det gule felt. For at komme i det gule felt skal annoncen opfylde minimumskravene for ALLE QS faktorer.
Jeg har netop skrevet et nyt indlæg, som forklarer opdateringerne. Det kan man læse her:
http://www.sorenj.net/2008/11/08/quality-score-20/

Jeg har taget udgangspunkt i Googles eget indlæg: http://adwords.blogspot.com/2008/10/improvements-to-ads-quality.html
Samt ekspertkommentarer fra SearchEngineLand og SearchEngineWatch.

SørenJ ;o)
Sorenj , den 8. november 2008 18:08:39
.
 @SorenJ: Fuldkommen rigtigt, Søren! Efter at have genlæst artiklen, kan jeg se at jeg vist ikke fik forklaret det godt nok...

Istedet for at rette op på det, har jeg tilladt mig at linke til din post for yderligere detaljer. Men det har du garanteret ikke noget i mod :-)
Søren Sprogø , den 10. november 2008 11:52:08
.
 Hej igen.
Takker mange gange. Og keep up the good work... Jo flere som er med på vognen jo sjovere er det!!!

Nu kan jeg ikke huske om jeg har lagt den på anyhed endnu, men jeg har også lavet et indlæg om Dynamic Keyword Insertion (DKI), som er interessant ifm. QS. Det kan man finde inde på bloggen... ikke flere links, så bliver det næsten spam agtigt ;o)

Søren J ;o)
SørenJ , den 12. november 2008 09:25:52
.
Læg en kommentar
.
Navn
E-mail
Website
To plus syv?
Kommentar
Bemærk: Dit website link i kommentarer har NOFOLLOW. Det betyder det ikke har nogen SEO-mæssig værdi, så du kan lige så godt angive dit rigtige navn og et relevant link. Kommentarer, der bryder med dette, vil blive slettet øjeblikkeligt.
 
Det du indtaster som navn, e-mail og website vil desuden blive gemt i en cookie i din browser, så det er nemmere for dig næste gang du vil skrive en kommentar. Det er desværre ikke muligt at frabede sig dette.
 
Om mig
Jeg er en pragmatisk midtjyde med mere end 20 års erfaring i IT-branchen, de sidste 10 med alt inden for eCommerce.
Se hvad jeg kan gøre for dig
Eller se min referenceliste
 
Nyhedsbrev
Få besked per mail, når der er nye posts her på bloggen
 
Tilmeld nyhedsbrev
 
Samtidigt får du en mail med de bedste indlæg, så du ikke behøver at vente på guldkorn.
 
Få det som RSS feed     RSS feed
Få også kommentarer, sitemap
Kategorier
 
Søg
Jeg anbefaler
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
GA tricks: Skaffer mine kampagner nye eller gamle kunder? vinder af SEMaward 2011
 
Google Analytics rapporten over alle rapporter, vinder af SEMaward 2010
Afdeling 18 Søren Sprogø E-commerce Guru work Grønnegade 3, st. tv. 8600 Silkeborg Danmark work 26727404 56.165787 9.537120 Søren Sprogø Cookies