Jan.
26
2008

Derfor fejlede eDankortet

eDankortForbrugere og butikker vender i stigende grad den særligt sikre udgave af Dankortet til netbetalinger - eDankort - ryggen, skrev Computerworld for nogle dage siden. Kigger man på antal transaktioner foretaget med kortet ligger det meget tæt på niveauet for dengang det blev introduceret, hvilket får CW til at komme med den betragtning at det er blevet bombet tilbage til begyndelsen.

Her er mine årsager til at eDankortet har fejlet:

1) Det tilfører yderligere steps i en webshops checkout process. Hvorfor skulle en webshop ejer, der allerede mister 10-20% kunder per step risikere at miste endnu flere?

2) eDankort var i starten DYRERE for butikkerne at tilbyde end normalt Dankort. PBS har nu bragt det ned så det koster ca. det samme. Men for sent, kortet var allerede dødsdømt da de gjorde det.

3) eDankort stiller forbrugeren dårligere i tvistsager, da bevisbyrden skifter fra butikken til forbrugeren. Og er du en successfuld webshop ønsker du bestemt ikke den situation, bare for selv at få lidt økonomisk beskyttelse.

4) For at godkende en transaktion via eDankort sendes man forbi sin netbank, hvor man skal logge ind. Og da netbankerne benytter vidt forskellige metoder til at godkende en bruger, er dette en vanvittigt teknisk kompleks situation at implementere. Hvilket i lang tid gjorde at løsningen ikke altid fungerede lige perfekt.

5) Mht. punkt 3, så er det egentligt underligt at eMærket, der skulle være forbrugerens vagthund, i starten var med til at promovere eDankortet...

Jeg har til et par konferencer siddet og hørt på PBS' sales-pitch over for eDankortet, for derefter under den efterfølgende Q&A prøvet på en pæn og ordentligt facon at stille spørgsmål til deres holdning til punkt 1-4. Hver gang lignede de nogen der tænkte "det har vi aldrig tænkt over, så det er nok ikke noget problem". Hvilket en enkelt gang har udløst et spontant "HAH!" fra salen :-)

Selvfølgelig vil PBS ikke komme med nogle spekulationer om hvorfor kortet er fejlet. Årsagerne er åbenlyse, og skulle de indrømme dem ville det være det endelige dødsstød.

Kunne du lide denne blog post?
 
Så giv mig mægtigt gerne en +1, så jeg ved at jeg skal skrive mere af denne slags. Eller læg en kommentar herunder, så jeg ved om det jeg skriver er godt / skidt.
3 kommentarer
 Lav lige den samme analyse af VISA Electron tak :-)

For det kort er godt nok hul i hovedet at bruge på internnet.
En autorisation holder kun i 8 dage.
Hvis en netbutik så hæver pengene efter de 8 dage, så laver PBS da lige en reservation mere af beløbet, så kunden nu tror han har betalt 2 gange - FLOT!
Kunden får selvfølgelig pengene tilbage på hans konto, men der kan godt gå 30dage før de frigivet igen *hehe*
Brokkeren , den 28. januar 2008 15:41:02
.
 .. set fra en kortløs/RKI ramt forbrugers side er der nogle vigtige faktorer, som du ikke tager med i dine betragtninger.
Først og fremmest fik frivillige kortmodstandere (de findes endnu ja, omend vi formentlig alle snart nærmer os mimrekortalderen) med eDankortets fremkomst nu her en mulighed for at købe 'kontant' på nettet via et imaginært kort. Samtidig fik mere ufrivilligt kortløse (RKI ramte) så også samtidig deres meget savnede mulighed for på lige fod med normalt kreditværdige at lave instant handeler, og ikke skulle vente via daglange netbankbetalinger (som jo også tit kun tilbydes på langt under halvdelen).

Tankegangen bag eDankortet er jo helt klart OGSÅ at ville tilgodese disse menneskers behov for hurtige handeler, hvorfor jeg ikke forstår at en person indenfor dit arbejdsfelt kan tillade sig at have så begrænset en forståelse for at tilføre nethandel mangfoldige betalingsmåder.

Dine opstillede punkter 1-5 har det en kende svært set med disse øjne:

1) Det er noget sludder fordi at en kunde som kommer frem til 'kassedisken' og iværksætter en ell. anden betalingsmåde jo på dette step ikke kan sammenlignes med de mindre seriøse 'prøvekøbere' som bare tester shoppen, fjoller, ønsketænke/foregive/drømmer om at have råde eller simpelthen bare ikke fra første færd havde tænkt sig overhovedet at købe noget. Det er da også lidt naivt at forestille sig, at en webbutik ikke også tiltrækker regulærer osere ligesom In Real Life.
Så, undskyld mig udtrykket - men stik dine 10-20% frafald per step skråt op og glem lige for et øjeblik alle dine fine statistikker og fancy behavioranalyser. Ingen af os aner til syvende og sidst hvorfor en tilsyneladende potentiel kunde falder fra et eller sted i processen, alt andet er gætværk. I det øjeblik kunden har besluttet at hive plastikken frem/åbne netbank må han regnes for seriøst interesseret i at få gennemført sin handel, og indehaveren af et eDankort er da bedøvende ligeglad med den meget lille omvej han skal ud på, eftersom det enten er et bevidst eller tvungent valg han i første færd har indgået om at ville foretage sine netkøb med e-kortet som ikke er et kort, men en hurtig genvej igennem sin egen bank.

Webshop ejeren risikerer altså ikke at skulle miste kunder, snarere tværtimod.

2) Peanuts !!

3) Det synes jeg ikke du har helt ret i. Selve dokumentationen på transaktionen er jo er til stede som bevisbyrde i samme grad som ved andre betalingsformer. Tvister vedr. fejlleverancer, mangelfulde, defekte og manglende varer kan vel ligesåvel forekomme ved kredit/Dankort betaling, og selvom det hævdes at forbrugeren holdes skadesløs af banken ved netkøb over/under en vis grænse kr. ? - så er virkligheden langtfra altid sådan. Personligt har jeg igennem tiden måttet erfare at tabe flere penge ved kredit/dankort, eftersom f.eks. i et tilfælde hvor Bikuben meddelte at et trukket beløb ikke kunne tilbagetrækkes fra udlandet, medmindre jeg kunne bevise IKKE at have modtaget varen - eh, ja ! At jeg bedyrede at det da måtte være omvendt, og at afsenderen vel skulle bevise at jeg havde modtaget (underskrift, der var tale om en pakke) hjalp ikke, og i dette og flere nogenlunde lignende tilfælde orkede jeg ikke at forfølge sagen.

4) Det er lige det vi/I har os 'langhårede' til - så eklatant besværligt er det altså heller ikke idag. Men al begyndelse osv. .... ..
Men tag også lige at kigge nærmere på Dankortets fødsel eller de utallige nedbrud/ventetider/fejlsvar som stedse forekommer, indrømmet mest IRL.
Det vigtige i dette punkt hedder vel om butikken har ekstra mange udgifter i forbindelse med implementeringen? Ja, der påløber en omkostning - men da ikke i en sådan grad at det burde skræmme så mange butikker væk. Det er jo så PBS/Bankerne som har besluttet, at den ekstra programmering der kræves påhviler butikkerne, for de havde ved indførslen ikke selv tænkt sig at rokke ret meget ved deres egne forskellige standarder. Det er mig bekendt ikke situationen idag, hvor der netop benyttes/indføres flere standardiseringer i de nyere og fremtidige systemer. Men det burde rigtig nok ikke være webshoppen som bliver påført de ekstratunge programmeringstimer alene - same old story.
*R*inge*K*redit*I*ndehaver , den 30. januar 2008 04:58:45
.
 
5) Jeg kan heller ikke lide ham Morten :-)

nej, seriøst - hvorfor skulle netop de ikke gøre det. Altså set udfra mine betragtninger er det jo netop et ekstra plus for forbrugerne - selvom hverken FDIH eller du vil medgive det.
-
*R*inge*K*redit*I*ndehaver , den 30. januar 2008 05:16:03
.
Læg en kommentar
.
Navn
E-mail
Website
To plus syv?
Kommentar
Bemærk: Dit website link i kommentarer har NOFOLLOW. Det betyder det ikke har nogen SEO-mæssig værdi, så du kan lige så godt angive dit rigtige navn og et relevant link. Kommentarer, der bryder med dette, vil blive slettet øjeblikkeligt.
 
Det du indtaster som navn, e-mail og website vil desuden blive gemt i en cookie i din browser, så det er nemmere for dig næste gang du vil skrive en kommentar. Det er desværre ikke muligt at frabede sig dette.
 
Om mig
Jeg er en pragmatisk midtjyde med mere end 20 års erfaring i IT-branchen, de sidste 10 med alt inden for eCommerce.
Se hvad jeg kan gøre for dig
Eller se min referenceliste
 
Nyhedsbrev
Få besked per mail, når der er nye posts her på bloggen
 
Tilmeld nyhedsbrev
 
Samtidigt får du en mail med de bedste indlæg, så du ikke behøver at vente på guldkorn.
 
Få det som RSS feed     RSS feed
Få også kommentarer, sitemap
Kategorier
 
Søg
Jeg anbefaler
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
GA tricks: Skaffer mine kampagner nye eller gamle kunder? vinder af SEMaward 2011
 
Google Analytics rapporten over alle rapporter, vinder af SEMaward 2010
Afdeling 18 Søren Sprogø E-commerce Guru work Grønnegade 3, st. tv. 8600 Silkeborg Danmark work 26727404 56.165787 9.537120 Søren Sprogø Cookies