Jan.
26
2008

Derfor fejlede eDankortet

eDankortForbrugere og butikker vender i stigende grad den særligt sikre udgave af Dankortet til netbetalinger - eDankort - ryggen, skrev Computerworld for nogle dage siden. Kigger man på antal transaktioner foretaget med kortet ligger det meget tæt på niveauet for dengang det blev introduceret, hvilket får CW til at komme med den betragtning at det er blevet bombet tilbage til begyndelsen.

Her er mine årsager til at eDankortet har fejlet:

1) Det tilfører yderligere steps i en webshops checkout process. Hvorfor skulle en webshop ejer, der allerede mister 10-20% kunder per step risikere at miste endnu flere?

2) eDankort var i starten DYRERE for butikkerne at tilbyde end normalt Dankort. PBS har nu bragt det ned så det koster ca. det samme. Men for sent, kortet var allerede dødsdømt da de gjorde det.

3) eDankort stiller forbrugeren dårligere i tvistsager, da bevisbyrden skifter fra butikken til forbrugeren. Og er du en successfuld webshop ønsker du bestemt ikke den situation, bare for selv at få lidt økonomisk beskyttelse.

4) For at godkende en transaktion via eDankort sendes man forbi sin netbank, hvor man skal logge ind. Og da netbankerne benytter vidt forskellige metoder til at godkende en bruger, er dette en vanvittigt teknisk kompleks situation at implementere. Hvilket i lang tid gjorde at løsningen ikke altid fungerede lige perfekt.

5) Mht. punkt 3, så er det egentligt underligt at eMærket, der skulle være forbrugerens vagthund, i starten var med til at promovere eDankortet...

Jeg har til et par konferencer siddet og hørt på PBS' sales-pitch over for eDankortet, for derefter under den efterfølgende Q&A prøvet på en pæn og ordentligt facon at stille spørgsmål til deres holdning til punkt 1-4. Hver gang lignede de nogen der tænkte "det har vi aldrig tænkt over, så det er nok ikke noget problem". Hvilket en enkelt gang har udløst et spontant "HAH!" fra salen :-)

Selvfølgelig vil PBS ikke komme med nogle spekulationer om hvorfor kortet er fejlet. Årsagerne er åbenlyse, og skulle de indrømme dem ville det være det endelige dødsstød.

Kunne du lide denne blog post?
 
Så giv mig mægtigt gerne en +1, så jeg ved at jeg skal skrive mere af denne slags. Eller læg en kommentar herunder, så jeg ved om det jeg skriver er godt / skidt.
3 kommentarer
 Lav lige den samme analyse af VISA Electron tak :-)

For det kort er godt nok hul i hovedet at bruge på internnet.
En autorisation holder kun i 8 dage.
Hvis en netbutik så hæver pengene efter de 8 dage, så laver PBS da lige en reservation mere af beløbet, så kunden nu tror han har betalt 2 gange - FLOT!
Kunden får selvfølgelig pengene tilbage på hans konto, men der kan godt gå 30dage før de frigivet igen *hehe*
Brokkeren , den 28. januar 2008 15:41:02
.
Kommentar-muligheder er desværre midlertidigt slået fra. Der kommer simpelthen for meget spam ind.
Bemærk: Dit website link i kommentarer har NOFOLLOW. Det betyder det ikke har nogen SEO-mæssig værdi, så du kan lige så godt angive dit rigtige navn og et relevant link. Kommentarer, der bryder med dette, vil blive slettet øjeblikkeligt.
 
Det du indtaster som navn, e-mail og website vil desuden blive gemt i en cookie i din browser, så det er nemmere for dig næste gang du vil skrive en kommentar. Det er desværre ikke muligt at frabede sig dette.
 
Om mig
Jeg er en pragmatisk midtjyde med mere end 20 års erfaring i IT-branchen, de sidste 10 med alt inden for eCommerce.
Se hvad jeg kan gøre for dig
Eller se min referenceliste
 
Nyhedsbrev
Få besked per mail, når der er nye posts her på bloggen
 
Tilmeld nyhedsbrev
 
Samtidigt får du en mail med de bedste indlæg, så du ikke behøver at vente på guldkorn.
 
Få det som RSS feed     RSS feed
Få også kommentarer, sitemap
Kategorier
 
Søg
Jeg anbefaler
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
GA tricks: Skaffer mine kampagner nye eller gamle kunder? vinder af SEMaward 2011
 
Google Analytics rapporten over alle rapporter, vinder af SEMaward 2010
Afdeling 18 Søren Sprogø E-commerce Guru work Grønnegade 3, st. tv. 8600 Silkeborg Danmark work 26727404 56.165787 9.537120 Søren Sprogø Cookies