Jan.
02
2007

Online Markedsføring, en oversigt

Flere og flere markedsføringskroner går til online marketing, og snart (hvis det ikke allerede er sket) overstiger det samlede beløb det der bliver brugt på f.eks. avisannoncer.

Men hvilke former for online markedsføring findes der egentligt? Er Google SEM/SEO det eneste der findes, eller er der andre alternativer man med fordel kan tænke ind i sit marketing mix?

Denne artikel er ment som en kort oversigt over de forskellige muligheder man har i Danmark. Der findes et utal af muligheder, afarter og subkategorier inden for de forskellige emner, så jeg forsøger at holde mig til det jeg selv synes er væsentligt.

Kender du ikke til begreber så som ROI og conversion rate kan det anbefales at du starter med at læse min artikel Fungerer din webshop optimalt, også selvom du måske ikke driver en webshop.

Og husk mit lidt firkantede ordsprog: Trafik, der ikke konverterer, er en ren omkostning! Så sørg for at du har et godt website før du begynder at drive kunder ind i butikken.

Har du erfaringer med online markedsføringsformer her i Danmark som enten overhovedet ikke er nævnt eller ikke falder ind i en af kategorierne vil jeg mægtigt gerne høre om det. Skriv det evt. som en kommentar i bunden af denne artikel.

Indholsfortegnelse:

E-mail markedsføring / nyhedsbreve.

Denne markedsføringsform kender næsten alle til, og de fleste benytter den også.

Har du et godt tilbud? Kører du en speciel kampagne, eller har du nye services eller produkter i din butik? Så er det forholdvist nemt at stykke en e-mail sammen og sende ud til alle ens kunder.

Begrænsningen ligger i at man kun har mulighed for at aktivere ens eksisterende kundebase, altså folk der tidligere har handlet eller haft kontakt med en. E-mails kan ikke bruges til f.eks. at rekrutere nye kunder ind i sin butik, eller til at udbrede brand-kendskab.

E-mail markedsføring kan gøres så simpelt som at sætte en mail op i Outlook og paste ens adresseliste ind i BCC feltet, og lige til store systemer der kan segmentere din liste, tracke open rate, bounce rate og konverteringer og personalisere indholdet i forhold til tidligere købsmønster.

Search Engine Marketing (SEM)

Når man snakker om Paid Search (PPC) mener man i de fleste tilfælde Google Adwords.

Foretager en bruger en søgning på Google vil der i toppen og ude til højre komme små tekstannoncer relateret til denne søgning.

Det foregår ved at man som annoncør byder ind på forskellige keywords / søgeord, og den der byder højest kommer til at ligge øverst. Man kan sætte et maks. på hvor meget man ønsker at spendere per dag per keyword / kampagne, så man ikke pludseligt har en kampagne der løber løbsk.

Adwords har en forholdsvis stor effekt. Søger brugere f.eks. på "plasma tv" er de som regel ret langt i deres beslutningsprocess mht. at foretage et køb, og reagerer de på din annonce er der derfor forholdsvis stor sandsynlighed for at deres besøg på din hjemmeside konverterer til en ordre eller en kontakt.

Driver du en webbutik er effekten også direkte målbar, og Google leverer værktøjer til dette. Det er rimeligt nemt at måle hvor meget du får igen per investeret krone for bestemte kampagner (ROI) og efterfølgende enten pumpe flere penge i dem eller lukke dem ned.

Det er nemt at komme igang på adwords.google.com, og man kan også nemt starte med at investere bare 100 kr. i det for at prøve det af. Man betaler enten via antal visninger/eksponeringer eller kliks.

MSN og Yahoo har tilsvarende systemer på plads, men da Google dominerer totalt i Danmark er det her man skal starte.

Search Engine Optimization (SEO)

Hvor SEM er dig selv der styrer hvordan du annoncerer eksternt og hvor mange penge du vil spendere, er SEO noget du foretager internt på dit site og er ganske gratis (ud over konsulentassistence, hvis du måtte have behov for det)!

Med SEO menes der det søgeresultat der dukker op i f.eks. Google når en bruger foretager en søgning (også kaldet det organiske søgeresultat). Det foregår på den måde at Google med jævne mellemrum scanner hele dit website og noterer sig hvilke ord der står på hvilke siger. Søger en bruger på Google på et af disse ord vil den vise et link til den specifikke side. Selvfølgelig i konkurrence med alle de andre websites i hele verden, og det er her SEO går fra noget forholdsvist simpelt og til at ligne ren magi for normale dødelige.

Der er utroligt mange parametre der bestemmer hvor højt oppe i et søgeresultat dit website kommer, og møder du nogen der påstår at de har regnet formlen ud skal du holde dig langt væk fra dem: Det er nemlig en lodret løgn! Google's algoritme for ranking af søgeresultater bliver konstant ændret, og er en forretningshemmelighed næsten lige så godt beskyttet som opskriften på Coca Cola.

SEO er den form for online markedsføring der har den langt største effekt og ROI. Søger en bruger f.eks. efter et specifikt produkt, og bliver vedkommende ledt videre ind på dit website via det organiske søgeresultat, skal du næsten direkte stille hindringer i vejen for at vedkommende ikke konverterer.

Men det er også svært at udføre da det styres ved hjælp af tekst, indhold, struktur og design på dit website. Og der kan gå flere måneder før effekten af ændringer kan måles da Google lige skal have tid til at finde forbi dit website igen og reindeksere det (kan ske med 1 dag til 3-4 måneders mellemrum).

Algoritmen for hvordan Google, MSN, Yahoo osv. rangerer dit site i forhold til forskellige ord varierer fra søgemaskine til søgemaskine. Det er derfor nemmest at satse på én enkelt, som selvfølgelig i Danmark skal være Google da den har total markedsdominans.

Bannerannoncering

Næsten alle både større og mindre websites har mulighed for at vise en reklame eller annonce et eller andet sted, som regel i form af et stykke grafik eller et flash banner. Se. f.eks. højre side på tv2.dk eller rammen uden om Jubii.dk

Bannerannoncering er godt til at nå ud til en stor mængde mennesker hurtigt. Men kun de færreste brugere reagerer på bannere, en typisk klikrate (antal visninger vs. antal brugere der klikker) ligger nede omkring 0,02%. Som regel betaler man et fast beløb for f.eks. at ligge på et website i en måned eller for et bestemt antal visninger.

Da responsraten er så utroligt lav for bannerannoncering er det en rigtig dårlig sales driver, og den umiddelbare Return-On-Investment (ROI) vil derfor være lav.

Bannerannoncer kan derimod med fordel benyttes til branding kampagner, hvor det mere handler om eksponering end om at skabe leads.

Som regel købes annonceplads via brokere så som brand2brand eller Advertising.com, og ikke direkte hos det website man vil annoncere på.

Affiliate Marketing

Affiliate Marketing minder i selve annonceringsformen meget om bannerannoncering, men med den forskel at man kan komme ud på utroligt mange mindre sites at ligge, og at man kun betaler en form for provision for konverteringer.

Det foregår på den facon at man skriver sig op som annoncør på et affiliate netværk program (se links i bunden af dette afsnit), og her opretter en eller flere kampagner, som regel i form af bannerannoncer.

Hver kampagne tilkobles en provision, som f.eks. enten kan være 50 kr. per lead/ordre eller 10% af ordreværdi.

I affiliate netværket indgår der så tusindvis af mindre websites af stærkt svingende kvalitet, og disse netværk kan ansøge om at køre din kampagne på deres website. Du har den endelige godkendelse af ansøgeren, så du f.eks. ikke pludseligt finder din annonce på alle mulige porno-sites.

Kontakten, administrationen, tracking og udbetaling af provision sker via affiliate netværket, og du skal derfor ikke selv stå for det massive arbejde det ellers ville være at styre kampagner på tusind forskellige sites.

Dog er der stadigvæk en del administrativt arbejde med at godkende ansøgere, sætte nye kampagner op, checke for eventuelt svindel og lignende. Og som så mange andre steder gælder også reglen her at jo flere kræfter du selv putter i det desto mere kan du få ud af det.

Men den så absolut mest positive feature ved affiliate marketing er, at du kun betaler for de annoncer der rent faktisk har en effekt!

I Danmark er TradeDoubler næsten enerådig, og andre har haft utroligt svært ved at trænge sig ind på markedet. De dækker desuden det meste af europa. Ellers er der netværk så som Zanox, der er store i Tyskland men også dækker det meste af Europa.

Product feeds / Shopping portaler

Denne markedsføringsform er endnu ikke så kendt eller udbredt i Danmark, men er meget brugt i udlandet.

I bund og grund fungerer det på den facon at du leverer hele dit produktkatalog i rå form (f.eks. XML) til en shopping portal dagligt eller ugentligt, og de lister så hele dit katalog i deres egen struktur. Bemærk at du højst, sandsynligt vil blive listet sammen med konkurrerende sites også!

Betaling sker som regel på provisionsbasis, og tit og ofte udbydes tracking og administration af et affiliate network firma så som TradeDoubler eller Zanox.

Prissammenligning-sites

Alle kender idag sites så som edbpriser.dk, mobilpriser.dk eller Pricerunner. Er en af dine konkurrenceparametre pris, bør et af disse sites være en af dine hovedkilder til nye besøgende på linie med SEO/SEM/PPC.

Har du derimod ikke pris som en væsentlig konkurrenceparameter bør du overveje at holde dig langt væk fra dem.

Opdatering af prissammenligning-sites produktkataloger sker som regel på samme facon som ved product feeds, altså at du med jævne mellemrum aflevere en rå datafil til dem med hele dit produktkatalog.

 En fin gennemgang. Jeg har lige en tilføjelse til Affil-delen. Der findes jo i DK mindre udbydere som Partnerads og Euroads, som også kan overvejes.

Som jeg har forstået det, har begge disse mindre firmaer noget mindre opstartsgebyrer end Tradedoubler.
Frank H M , den 29. april 2008 22:24:52
.
 
Om mig
Jeg er en pragmatisk midtjyde med mere end 25 års erfaring i IT-branchen, de sidste 16 med alt inden for eCommerce.
Se hvad jeg kan gøre for dig
Eller se min referenceliste
 
Nyhedsbrev
Få besked per mail, når der er nye posts her på bloggen
 
Tilmeld nyhedsbrev
 
Samtidigt får du en mail med de bedste indlæg, så du ikke behøver at vente på guldkorn.
 
Få det som RSS feed     RSS feed
Få også kommentarer, sitemap
Kategorier
 
Søg
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
Rapporten over alle rapporter anno 2012, vinder af SEMaward 2012
 
GA tricks: Skaffer mine kampagner nye eller gamle kunder? vinder af SEMaward 2011
 
Google Analytics rapporten over alle rapporter, vinder af SEMaward 2010
Afdeling 18 Søren Sprogø E-commerce Guru work Nyvangen 28 8600 Silkeborg Danmark work 26727404 56.165787 9.537120 Søren Sprogø Cookies